Behöver hjälp rovfiskar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annalill
    • March 2009
    • 134

    Behöver hjälp rovfiskar.

    Vet att det här inte är riktigt genomtänkt osv men det är såhär det blir för mej och min sambo ibland :P

    Hittade ett akvarium som jag ville köpa. Ca 200 liter, svart med svart grus. Supersnyggt! Dessutom för en galet billig peng. Min tanke var att flytta mina tanganyikaciklider till det karet och göra inredningen lite mer genomtänkt än i mitt första kar.

    Nu visade det sig att i det här karet bor en ormhuvudsfisk och en fengädda. Tror det är någon form av mal också (får hem akvariet och fiskarna i eftermiddag om allt går som det ska). Sambon har länge tjatat efter en gädda och blev självklart väldigt pepp när han hörde vad som bodde i karet. Eftersom det alltid känns tråkigt att folk ska måsta ta bort fiskar (vilket mest troligt hade hänt om vi köpt karet utan fisk) + sambons kärlek till rovfisk så sa han att vi skulle ta dom också.

    Kanske inte så besvärligt. Men jag har aldrig haft rovfiskar. Plus att jag väldigt gärna skulle vilja flytta om mina tanganyika så jag åtminstone fick en frigolit i botten på karet.

    Vill väl egentligen bara ha råd och tips om rovfiskar. Misstänker att dom kommer att bli för stora för karet också, iaf fengäddan?
  • Annalill
    • March 2009
    • 134

    #2
    Nu står karet hemma och kanske kan komma med lite mer info. Karet är på 180 liter. I det bor en channa och en fengädda och en sån liten mal som ser ut som en rocka Vet inte vad dom heter

    Här kommer en dålig bild:
    http://Annalill.bilddagboken.se/p/show.html?id=378455488&directlink=1
    Channan är väl en decimeter kanske.. och fengäddan större. Törs inte försöka mej på några centimetrar eftersom jag har jordens sämsta ögonmått :P

    Fiskarna bor fortfarande i hinken eftersom jag städat karet sen kl 13. Channan roar sig med att hoppa upp ur vattnet och jag blir ungefär lika rädd/förvånad varje gång. Hoppas nu på att doppvärmaren (som ser rätt gammal ut) är någorlunda snabb på att värma upp vattnet. Undertiden tänkte jag försöka placera ut lite växter och stenar i karet.

    Så.. Någon som utifrån den dåliga bilden kan tala om vad det är jag har i en hink på köksgolvet?
    Hur mycket och ofta matar ni era rovfiskar? Förstår att det beror på storlek/sort/typ av mat men..

    Kommentar

    • Guest

      #3
      Tyvärr väldigt svårt o tyda me en bild rakt uppifrån. Ta kort sen när dom är i karet.

      Channor o fenisar gillar räkor, torsk funkar oxo bra. Mer eller mindre allt som landar på botten.

      Kommentar

      • Keibo
        • November 2008
        • 468

        #4
        Tipar lite snabbt på någon mindre variant av både gädda och channa, malen vet jag vilken det är men inte vad den heter. Skall titta närmare på saken när jag nyktrat till lite :P (och du förhoppningsvis tagit en ny bild från sidan) Ha en go kväll!
        Mvh. Peter

        500L - Pelarakvarium

        1500L - Under förändring

        Kommentar

        • Annalill
          • March 2009
          • 134

          #5
          Haha ja jag tror på Bleheri men har ju som ingen kunskap inom området så.. här kommer bilder
          http://Annalill.bilddagboken.se/p/show.html?id=378703638&directlink=1
          http://Annalill.bilddagboken.se/p/show.html?id=378703663&directlink=1
          En suddig men kanske bättre än förra?
          Och en bild på fengäddan:
          http://Annalill.bilddagboken.se/p/show.html?id=378703691&directlink=1

          Himla fina och nyfikna fiskar. Tycker fengäddan ser tjock ut.. men dom kanske ska se ut sådär? :P

          Kommentar

          • Guest

            #6
            Channa bleheri och polypterus senegalus har du.
            Senast redigerad av Gäst; 11 June 2009, 21:37.

            Kommentar

            • Annalill
              • March 2009
              • 134

              #7
              Ursprungligen postat av Narii
              Channa bleheri och polypterus senegalus har du.
              Då var mina gissningar inte helt off, va ju roligt Blir till att läsa på imorgon Tack för hjälpen

              Kommentar

              • Guest

                #8
                Min senegalus älskade räkor, torsk va oxo en favorit.

                Kommentar

                • malfunkshun
                  • September 2008
                  • 394

                  #9
                  Japp, de älskar köttig mat. Min blev helt knäpp om den fick små bitar rå kyckling.

                  Kommentar

                  • Keibo
                    • November 2008
                    • 468

                    #10
                    rå kyckling?! visste inte att det var ett rekommenderat foder! :O Men vissa firrar äter ju visserligen vilda fåglar så...

                    Annalill jag insåg just att det var ni som lyckades hinna före mig gällande köpet av det där akvariet! damn you, haha! Kollade på bilderna och det ser ut som en bleheri, och den andra är definitivt en senegalus. Malen hittar jag inte här på blocket, men vet att aquariefisken på haga har fler sådana om så önskas, där har de för övrigt en pytteliten senegalus till som du säkert skulle gilla. Om bleherin nu låter den vara ifred.

                    Beskrivning för både Bleherin och Senegalus finns ju här på blocket och malen kan du ringa och fråga om. Bleherin blir max 20cm men det tar tid och senegalus växer för övrigt inte jättesnabbt den heller, så de kan nog gå däri ett bra tag. Skaffa lite fjärilsfiskar till också så blir det fräckt! Tror djurmagazinet på mariedal har dem inne. Aja nog med smygreklam nu, lycka till med karet. Och behöver ni sälja firrar så är det bara att hojta till.
                    Senast redigerad av Keibo; 12 June 2009, 09:05.
                    Mvh. Peter

                    500L - Pelarakvarium

                    1500L - Under förändring

                    Kommentar

                    • Annalill
                      • March 2009
                      • 134

                      #11
                      Ursprungligen postat av Keibo
                      rå kyckling?! visste inte att det var ett rekommenderat foder! :O Men vissa firrar äter ju visserligen vilda fåglar så...

                      Annalill jag insåg just att det var ni som lyckades hinna före mig gällande köpet av det där akvariet! damn you, haha! Kollade på bilderna och det ser ut som en bleheri, och den andra är definitivt en senegalus. Malen hittar jag inte här på blocket, men vet att aquariefisken på haga har fler sådana om så önskas, där har de för övrigt en pytteliten senegalus till som du säkert skulle gilla. Om bleherin nu låter den vara ifred.

                      Beskrivning för både Bleherin och Senegalus finns ju här på blocket och malen kan du ringa och fråga om. Bleherin blir max 20cm men det tar tid och senegalus växer för övrigt inte jättesnabbt den heller, så de kan nog gå däri ett bra tag. Skaffa lite fjärilsfiskar till också så blir det fräckt! Tror djurmagazinet på mariedal har dem inne. Aja nog med smygreklam nu, lycka till med karet. Och behöver ni sälja firrar så är det bara att hojta till.
                      Haha förlåt ^^ Akvariet är jättefint, men var duktigt skitigt när det kom hem till mej så två timmars skrubbning blev det :P
                      Har inte bestämt oss om dom små monstren ska få bo kvar hos oss eller inte. Dom vill ju tydligen inte ha riktigt samma temp på vattnet och fengäddan blir ju som sagt lite större. Får se om några dagar eller så, hur dom sköter sig :P
                      Å, kan man ha fjärilsfiskar med dom? Skulle ju vara helfränt Sånna övertalade jag en kompis att skaffa för flera år sen :P Hon döpte dom till Annalillorna.. men dom va rätt otrevliga mot varandra så tror inte att de slutade spec bra..

                      Har just börjat läsa in mej på http://www.monsterfishkeepers.com. Tror att vissa saker börja klarna för mej. Typ varför fengäddan har lite matta ögon och är lite rund om magen. Men vi hoppas att det inte är några större problem Ska läsa om channan senare idag och se om det går upp lite ljus där med :P

                      Kommentar

                      • Keibo
                        • November 2008
                        • 468

                        #12
                        Sådär, som vanligt hittade jag malen först när jag började leta efter annat!

                        Ska ner på fiskaffären på haga nu, ska jag kolla om dom har något annat inne? :P

                        Jo jag tror bleheri iaf fungerar med fjärliar, och senegalus borde ju det med så bottenlevande som de är. Gällande fjärliar så brukar ett par stora flytväxter typ stora musselblommor hindra deras aggressioner lite.
                        Senast redigerad av Keibo; 12 June 2009, 09:55.
                        Mvh. Peter

                        500L - Pelarakvarium

                        1500L - Under förändring

                        Kommentar

                        • Guest

                          #13

                          Kommentar

                          • Keibo
                            • November 2008
                            • 468

                            #14
                            Ursprungligen postat av Annalill
                            Har just börjat läsa in mej på http://www.monsterfishkeepers.com. Tror att vissa saker börja klarna för mej. Typ varför fengäddan har lite matta ögon och är lite rund om magen. Men vi hoppas att det inte är några större problem Ska läsa om channan senare idag och se om det går upp lite ljus där med :P
                            Var på mfk hittade du den infon? Tycker deras sida bara är ett forum som är lite knepigt att hitta i...eller så är jag bara ute och cyklar :/
                            Ursprungligen postat av Keibo
                            Malen hittar jag inte här på blocket, men vet att aquariefisken på haga har fler sådana om så önskas, där har de för övrigt en pytteliten senegalus till som du säkert skulle gilla. Om bleherin nu låter den vara ifred.
                            Edit: Tjejen köpte just den lilla fengäddan till sitt akvarium så den finns inte kvar.
                            Ursprungligen postat av Narii
                            Jo det där forumet verkar bra det med, reggad. Och tack
                            Mvh. Peter

                            500L - Pelarakvarium

                            1500L - Under förändring

                            Kommentar

                            • Annalill
                              • March 2009
                              • 134

                              #15
                              Kul att du hittade den, har dock dött nu när jag kom hem. Doppvärmaren kom ju bevisligen inte upp i något tempo förrän nu när jag åkte ner till umeå en sväng *morrar*. Dom andra två verkar lite gladare (ligger inte upp å ner på botten).
                              Har iaf köpt ett till lysrör nu (det satt ett uv-rör i rampen) så lite mer ljus har dom. Va in på haga och kikade, alldeles sant att det inte fanns någon fengädda. Men hann titta på en liten channa där och dvärkulfiskarna, vill ha!
                              Hmm.. vänta så ska du få en guide :P
                              Under Ancient Fish finns polypterus, sen läste jag i sticky ämnena där. Håller med om att det var väldigt rörigt.
                              Har börjat diskutera nu att det är väldigt fullt med akvarium här, så chansen finns väl att dom små monstren får flytta. Får se hur det blir

                              Kommentar

                              Arbetssätt...