Sällskap till dvärgciklider

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • parlin
    • January 2009
    • 23

    Sällskap till dvärgciklider

    Hej,
    Skulle vilja ha lite tips på lämpliga fiskar till mitt akvarium. Nuvarande fiskar är 4 st nyckelhålsciklider, 1 par apistogramma panduro, en ancistrus och en bulldogpleco. Jag är ute efter någon art som håller till i de övre regionerna av akvariet. De ska heller inte vara kända romrövare och gärna komma från samma världsdel som övriga innevånare. Akvariet är på 280 liter och består till stor del av växter och rötter. Förslag mottages tacksamt!
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Ursprungligen postat av parlin
    Hej,
    Skulle vilja ha lite tips på lämpliga fiskar till mitt akvarium. Nuvarande fiskar är 4 st nyckelhålsciklider, 1 par apistogramma panduro, en ancistrus och en bulldogpleco. Jag är ute efter någon art som håller till i de övre regionerna av akvariet. De ska heller inte vara kända romrövare och gärna komma från samma världsdel som övriga innevånare. Akvariet är på 280 liter och består till stor del av växter och rötter. Förslag mottages tacksamt!
    En av de få tetror som jag/vi tror inte är någon romrövare är Smycketetran, finns ett antal olika. De heter Nannostomus xx tyvärr är alla beskrivningar här på Zoopet enbart för Guldisar.

    Men du kan titta i den här länken.

    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Bilbukar, kanske?
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • parlin
        • January 2009
        • 23

        #4
        Ursprungligen postat av c90368
        En av de få tetror som jag/vi tror inte är någon romrövare är Smycketetran, finns ett antal olika. De heter Nannostomus xx tyvärr är alla beskrivningar här på Zoopet enbart för Guldisar.

        Men du kan titta i den här länken.

        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=129626
        Jag var på min lokala akvarieaffär på lunchen och såg att de faktiskt hade viltfångade smycketetror, tyvärr kommer jag inte ihåg det latinska namnet nu, men de påminner väldigt mycket om de i tråden du länkade. Kanske ser alla snarlika ut, vad vet jag. Såg dock rätt bleka ut men det kanske ordnar sig med tiden. Hur som helst undrar jag om dessa stimmar bra?
        Hur många kan vara lämpliga i ett 280 liters?

        Kommentar

        • parlin
          • January 2009
          • 23

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Bilbukar, kanske?
          Tja, den kanske funkar men eftersom jag alltid slarvar med täckglasen tror jag inte att det är en fisk för mig

          Kommentar

          • parlin
            • January 2009
            • 23

            #6
            Skulle stänktetran passa i detta sammanhang?
            Någon som har erfarenhet om denna fisk?

            Kommentar

            • parlin
              • January 2009
              • 23

              #7
              Ursprungligen postat av parlin
              Skulle stänktetran passa i detta sammanhang?
              Någon som har erfarenhet om denna fisk?
              hmm, läste just att dessa lägger rommen ovan ytan på lämpligt ställe. Kanske inte heller en optimal fisk om man slarvar med täckglasen...

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Ursprungligen postat av parlin
                Jag var på min lokala akvarieaffär på lunchen och såg att de faktiskt hade viltfångade smycketetror, tyvärr kommer jag inte ihåg det latinska namnet nu, men de påminner väldigt mycket om de i tråden du länkade. Kanske ser alla snarlika ut, vad vet jag. Såg dock rätt bleka ut men det kanske ordnar sig med tiden. Hur som helst undrar jag om dessa stimmar bra?
                Hur många kan vara lämpliga i ett 280 liters?
                De är alltid bleka och anonyma i affären. Det är nog därför de inte är så vanliga.

                Nja, de är inga stimmare direkt. Ofta står de under flytväxter eller inne bland växterna. Men trivs de så brukar det formas små stim på 5 - 10 fiskar som simmar runt och letar mat. Låter tråkigt, men de är riktiga diamanter som brukar bli ägarens favoriter, men gäster brukar knappt se dem.

                I 280 liter kan du ha allt från 10 - 12 stycken som minst till i stort sett hur många som helst.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • parlin
                  • January 2009
                  • 23

                  #9
                  Ursprungligen postat av c90368
                  Låter tråkigt, men de är riktiga diamanter som brukar bli ägarens favoriter, men gäster brukar knappt se dem.
                  Ja, gäster och ägare brukar sällan ha samma åsikter vad gäller fiskar.
                  Jag tror faktiskt att jag ska slå till på dessa, det kommer säkert att bli bra.
                  Tack för tipset!
                  / Pär

                  Kommentar

                  Arbetssätt...