Flytta yngel och föräldrar till annat kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    • November 2008
    • 735

    Flytta yngel och föräldrar till annat kar?

    Har läst här att man har sina yngel tillsammans med föräldrarna i ett separat akvarium. Nu undrar jag hur man bär sig åt?
    Klarar ynglen av att byta vatten eller måste man flytta över en massa vattnet samtidigt? Ynglen eller föräldrarna först?
    Accepterar dom ynglen i den nya omgivningen eller kan det bli problem med att dom äter upp dom? Åtgärd mot detta isåfall??
    mm mm mm?
    Mina fiskar går ju tillsammans med så många andra och alla yngel jag inte räddar blir uppätna väldigt fort.
    Det skulle vara kul att se hur det fungerar när dom får behålla sina yngel så länge dom vill.
    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

    Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  • Gunrunner
    • February 2009
    • 56

    #2
    Vad jag har läst att andra gör. De flyttar päron och kottarna innan de hinner komma ut. kanske nått att pröva.
    Can i walk and bark at the moon!!!!

    Kommentar

    • GöranE
      • November 2008
      • 735

      #3
      Ursprungligen postat av Gunrunner
      Vad jag har läst att andra gör. De flyttar päron och kottarna innan de hinner komma ut. kanske nått att pröva.
      Menar du innan dom lägger äggen? Finns det inte risk att dom avbryter leken om men stör dom då mycket?
      Kanske funkar på munruvare???
      Jordätare................ inget kommer i närheten!!

      Quidquid latine dictum sit, altum videtur

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Vad är det för fiskar?
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Jag har blåciklider som leker lite då och då, ja brukar lyfta upp stenen (oftast en sten äggen är på) och flytta över den till yngelkaret. Sen tar ja över föräldrarna. De här gör jag 1 dag efter att äggen är lagda.

          Kommentar

          • GöranE
            • November 2008
            • 735

            #6
            Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
            Vad är det för fiskar?
            Jag har Eldbuk(Torichtys Helleri)
            Archocentrus Multispinosa
            Satanoperca
            Geophagusar
            + ett antal andra men det är nog dom ovan jag skulle vilja testa först.

            Ville undvika att fiskarna tappar sitt yngelvårdande beteende som ju försvinner om dom inte får växa upp tillsammans med päronen..

            NARI! Det var ju ingen dum idé! Enkelt och snabbt.
            Hur gör du med vattnet? Man kanske inte behöver koppa in ägg??
            Jordätare................ inget kommer i närheten!!

            Quidquid latine dictum sit, altum videtur

            Kommentar

            • hgs
              • December 2007
              • 147

              #7
              Blå ciklider

              Du kan göra så att du flyttar över dom till ett lek kar innan äggläggningen.Och låta dom leka i det och vara kvar där ett tag till ungarna äter själva sedan kan du utan problem flytta på föräldrarna.

              Kommentar

              • GöranE
                • November 2008
                • 735

                #8
                Ursprungligen postat av hgs
                Du kan göra så att du flyttar över dom till ett lek kar innan äggläggningen.Och låta dom leka i det och vara kvar där ett tag till ungarna äter själva sedan kan du utan problem flytta på föräldrarna.
                Det var ju en idé. Har du provat det själv? Tar du med stenen/roten eller vad det nu är som dom tänkt lägga äggen på?
                Är det inte risk för att stressen vid infångandet gör att leken kommer av sig?? Jag är inte nere i karet så ofta med händer eller håvar så det blir ett j.... simmande
                Jordätare................ inget kommer i närheten!!

                Quidquid latine dictum sit, altum videtur

                Kommentar

                Arbetssätt...