Stimfisk med Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stpe04
    • February 2008
    • 32

    Stimfisk med Apistogramma

    Ska sätta upp ett par nya akvarium (150 och 160 liter) där jag tänkt ha Apistogramma och Laetacara som huvudinnevånare.
    För att det inte ska se helt öde ut vore det kul med någon stimfisk som håller sig i det övre vattenlagret.
    Dessutom hoppas man ju på att det ska bli yngel, det innebär att stimmet inte ska vara rom eller yngelrövare.
    Jag har funderat på Smycketetra i det ena och Svart Neontetra i det andra, klarar dom kraven?
    Har inte kravet att det ska vara biotopriktigt men givetvis ska dom trivas i PH kring 6,5-7 och temp mellan 24 och 26.
    Tar tacksamt emot alla förslag!!
    Mvh
    Stefan
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Alla tetror tar yngel om de kan, så du får göra en avvägning där vilket du helst vill ha, yngel som överlever eller ett stim med tetror så karet inte ser så tomt ut.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • stpe04
      • February 2008
      • 32

      #3
      Ok, tack för svaret.

      Finns det några alternativ till tetror som är bättre?

      Har funderat på någon Boraras men dessa tänkte jag ha i ett annat lite mindre kar som oxå ska sättas upp. Känns som om det passar bättre.
      Mvh
      Stefan

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Tex Boraras brigitae är säkert bättre då de inte har lika stor mun samt heller inte är lika rovgiriga som tetror. De tar säkert också yngel om de kan, men när de är såpass små att de kan käka dem så är Ap.honan väldigt duktig på att vakta dem så det kommer nog inte att försvinna några mängder.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • stpe04
          • February 2008
          • 32

          #5
          Tack Anders!!!
          Får fundera lite över hur jag ska göra. Just nu lutar det åt tetrorna och massor av gömställen och mossa.
          Boraras tänkte jag skulle få bo med lite räkor.
          Men vi får se, just planeringsfasen är ju värd att låta ta lite tid. Kanske det som är allra roligast.
          Mvh
          Stefan

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Kan bara hålla med dig, planera är halva nöjet.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...