Dvärgkulfisk tillsammans med...?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annalill
    • March 2009
    • 134

    Dvärgkulfisk tillsammans med...?

    Hallå.
    Har läst att dvärgkulfiskar endast kan gå med räkor och ottos. Tänkte höra om det var någon som provat nåt annat?

    Jag har ett kar på ca 50l där planen är att ha dvärgkulfiskar i framtiden men funderade på om det kanske går att ha dom i de större karet också. Dock mest för snäckätandets skull
    I det större karet (152l) går 2 ancistrus, 2 colombiatetror (ska nog inte bo där i så mycket längre för cikliderna är lite väl våldsamma med dom), 2 prinsessor och 2 apelsinciklider
    Misstänker att det är en dålig ide men måste ju fråga

    Om ni anser att det är en vansinnigt dum ide att stoppa ner en kulfisk eller två dit, ge mej ett bra förslag på någon annan snäckätare! (dock inte botia!)
    Är Anentome Helena bästa alternativet?
  • Grodlund
    • January 2008
    • 560

    #2
    Ursprungligen postat av Annalill
    Hallå.
    Har läst att dvärgkulfiskar endast kan gå med räkor och ottos. Tänkte höra om det var någon som provat nåt annat?
    Funkar utmärkt i mitt asienbiotop-kar med Tigerbarber, Nätbarber och Siemsiska Algätare. Problemet blir snarare mellan kulfiskarna om du tänker ha fler.
    Jag hade två stycken i ett 200-liters och den ene slog ihjäl den andra efter bara ett par dagar.
    Dom gillar inte sällskap av andra kulfiskar

    Om ni anser att det är en vansinnigt dum ide att stoppa ner en kulfisk eller två dit, ge mej ett bra förslag på någon annan snäckätare! (dock inte botia!)
    Är Anentome Helena bästa alternativet?
    Jag anser att de är en hyfsat dum idé att försöka få en kulfiska att trivas där i - eller att försöka få den att låta bli att skada dina andra fiskar.
    Men det största felet tycker jag är att de verkar som du ser kulfisken som en "snäckätare" bara.

    Det är en ganska krävande fisk av akvaristen och det är en mycket intressant och fin fisk.
    Att se den som en skadedjursbekämpare tycker jag är lite fel.

    Dessutom blir dvärgkulan sällan större än 1.5 centimeter och de käkar generellt inte snäckor som är större än dess ögon (sägs det)

    Ja tror den bästa metoden för dig, om du inte vill/kan ha botior är att plocka snäckorna för hand.
    Ligger man i ett par dagar i veckan så minskar man ner dom väldigt kraftigt på ganska kort tid

    lycka till!

    Kommentar

    • Annalill
      • March 2009
      • 134

      #3
      Ursprungligen postat av Grodlund
      Funkar utmärkt i mitt asienbiotop-kar med Tigerbarber, Nätbarber och Siemsiska Algätare. Problemet blir snarare mellan kulfiskarna om du tänker ha fler.
      Jag hade två stycken i ett 200-liters och den ene slog ihjäl den andra efter bara ett par dagar.
      Dom gillar inte sällskap av andra kulfiskar
      Ah okej, har förstått det som att man ska kunna ha flera tillsammans men kanske blir en och räkor då

      Ursprungligen postat av Grodlund
      Jag anser att de är en hyfsat dum idé att försöka få en kulfiska att trivas där i - eller att försöka få den att låta bli att skada dina andra fiskar.
      Men det största felet tycker jag är att de verkar som du ser kulfisken som en "snäckätare" bara.

      Nej nej, inte alls så. Tycker att dom är vansinnigt fina och väldigt facinerande fiskar. Läser alltid på otroligt mycket innan jag skaffar djur eftersom jag inte vill vara en sån som håller djur under "fel förhållanden" därför jag frågar här först
      Sen är det väl dom små snäckorna som är problemet, inte dom stora. Dom kan jag som sagt utan problem plocka upp för hand

      Kommentar

      Arbetssätt...