Vilka fiskar först ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathce
    • April 2009
    • 239

    Vilka fiskar först ?

    Spelar det någon roll vilka fiskar man skaffar först ?
    Jag har tänkt mig att ha ett vanligt mysakvarie att kolla på, inget art eller växt akvarie. Så nu undrar jag vilka fiskar man ska skaffa först, eller om det inte spelar någon roll. Tänkte att jag skulle skaffa tetrorna först (neonisar) eftersom de oftast behöver vara fler i stim så lade ja ner den teorin då man bara ska börja med några få.
    Så då tänkte jag på en fisk som inte är stimfisk och de är ju mal, har tänkt att ha någon pleco, ancistrus eller nått liknande. Och någon khuli ål, men då kom jag att tänka på att de kanske börjar riva i växter som är nyplanterade och kanske lite känsliga. Och av den anledningen sållade ja bort botiorna också.
    Tänkte att jag kanske svärdbärarna först men då kanske dom blir för revir benägna när guppysarna kommer sen.
    Så då var de bara guppysarna kvar som kan komma först, men då tänkte ja att de kanske äter upp de lilla växter som finns i början och kanske lortnar ner på botten och där finns de ingen som kan städa upp efter dem.

    Jag tänker antagligen för mycket !!! Jag har way to much fritid....
    Hehe är jag alldeles dum som tänker så mycket på de här med karet, vill verkligen att allt ska bli bra så att de inte blir något fel.
  • Fuzzop
    • July 2007
    • 2380

    #2
    är det ett nystartat kar så börja med guppisarna

    Kommentar

    • Misuko
      • September 2008
      • 135

      #3
      Du ska ha härdiga fiskar, vanlig Ancistrus går utmärkt. Hur stor akvarium har du?
      Misuko

      Kommentar

      • Fuzzop
        • July 2007
        • 2380

        #4
        guppi är annars billigare om det inte skulle gå så bra och är dom ensamma ökar dom själva på befolkningen lite

        Kommentar

        • Charlottis
          • December 2007
          • 579

          #5
          Guppy är klart bästa valet att börja med. 1 hane + 3 honor kanske.
          Ancistrus är tålig och funkar också (beroende på hur stort akvariet är?), men då måste du ge den extra mat i och med att det inte hunnit växa några alger den kan äta. Man ska iofs alltid ge malar extra mat (gurka, maltablett, räkmix m.m.) även om där finns alger.

          Kommentar

          • Mathce
            • April 2009
            • 239

            #6
            Okej då får de bli lite guppysar och en mal.
            Det är 375Liter.

            Kommentar

            • Charlottis
              • December 2007
              • 579

              #7
              Aha, då går det ju bra med 1 eller 2 Ancistrus!

              Kommentar

              Arbetssätt...