Okänt Yngel i Oanvänt akvarium!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Grodlund
    svarade
    Nu har "Bud" blivit lite större och han äter nykläckt artemia.
    Det går fortfarande inte att artbestämma honom/henne till 100% eftersom han/hon fortfarande är helt genomskilnig, men på kroppsformen ser det mer och mer ut som en Nätbarb och inte ett dugg som någonting annat.

    Om ni vill kan jag försöka ladda upp ett par bilder

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Mina pengar ligger på att det är en liten Nätbarb.
    MIna också

    Lämna en kommentar:


  • suzanne.h
    svarade
    Ser ut som en liten barb. Med största sannolikhet en nätbarb.

    Lämna en kommentar:


  • åheim
    svarade
    Du måste mata den ordentligt sen kan du väl koppa in den i det stora karet alt. ha den i yngelkasse tills den fått lite mer storlek! sen följa med spänning va det blir för nåt

    Lämna en kommentar:


  • Grodlund
    startade ett ämne Okänt Yngel i Oanvänt akvarium!

    Okänt Yngel i Oanvänt akvarium!

    Förra sommaren köpte jag ett litet 70-liters akvarium som jag tänkte ha som odlingstank till mina Tigerbarber.

    Två gånger har jag försökt odla i det men jag har klantat mig båda gångerna och det har inte blivit något resultat (råkade stoppa i två hanar... dom ville inte leka)

    Nu har akvariet stått tomt i ungefär fyra månader kanske.
    Jag har fortfarande vatten i det, men pumpar och värmare har varit avstängda och belysningen är bara på när jag behöver en läslampa

    Några gånger, när jag har ansat växterna i mitt 200 liters akvarium så har jag tagit växter som jag inte kan med att slänga (för fina för att slänga, men får inte plats) och lagt i dom i 70-litaren.
    Efter ett tag har jag dock insett hur menlöst det är att spara på alla växter, och slutligen slängt dom.

    Senast jag gjorde nånting med 70-litaren var kanske 2 månader sedan ungefär. Då fyllde jag på med vatten (ersatte det som hade dunstat bara) och slängde de växter som legat i.

    Och nu till det märkliga.
    Igår upptäckte jag ETT litet fiskyngel som simmade runt där i!!!

    Jag vet inte vad det är för art. Men jag är nästan helt säker på att det inte är en tigerbarb.
    Den har lång, smal kropp, är genomskilnig och har små svarta markeringar på fenorna. ungefär 1 cm lång.
    I mitt 200 liters går det, förrutom Tigerbarber, Nätbarber, Siamesiska Algätare och Polkadot Botia.

    Mina pengar ligger på att det är en liten Nätbarb.
    Antagligen leker väl nätbarberna i 200-litaren, och något/några romkorn måste ha hängt med lite javamossa eller windelöv eller något, när ja flyttat det till 70-litaren.

    Om det är någon annan art så är jag HELT ovetande till hur i HELSIKE detta skulle ha gått till.

    Nu undrar jag mest hur jag skall göra för att inte ha ihjäl ynglet.
    Börja byta vatten och starta pumpar och värmare kanske inte e så smart?
    Den har ju faktiskt överlevt där i, helt ensam och utan mat, och lyckats växa till sig ganska bra.

    Jag bifogar lite bilder här:




    Vad kan de vara?
    Vad bör jag göra?

Arbetssätt...