Ny medlem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roger Thai
    • April 2009
    • 3

    Ny medlem

    Hej!
    Är en frekvent Thailands resenär, gift med en Thai-tjej å en 1 årig son.
    Har nu i princip köpt en fiskfarm på syd-gränsen till Kambodja, nära staden Trat och ön Kho-Chang.

    Vet inte något om sånt här och efterlyser hjälp.
    "farmen" har inte varit på bruk på ca 10år.
    Har 6 dammar ca 20m gånger 40m.
    Djupet vet jag inte, Skulle tro 2-3m när dom är fulla, regnvatten.

    Är intereserad av mat fisk i första hand men även av "fiske"-fisk
    eftersom vi i framtiden kanske vill "ragga" turister.
    Är kanske inte riktigt på rätt hem-sida för detta ,
    så alla tipps är välkomna.
    Karp, Koi är lämpligt har jag hört från säljaren.
    Tipps om Fiskodlingsböcker på svenska, engelska för dessa bredd-grader hade varit fint!
    Nån som är sugen på Thai semester?
    Tackar på förhand Roger Thai
    kindhult@hotmail.com
  • doppingen
    • April 2008
    • 1079

    #2
    hej å välkommen till zoopet! så kul det låter,ja du matfisk,jag har nåra såna de heter Tilapia Mariae, han i zoobutiken sa att de används som matfisk,de blir ca 30 cm och 1300 gram ca fast de härstämmar från Afrika om jag minns rätt,går att läsa om på artbeskrivningarna berätta fortlöpande hur det går för dig/maria
    MammaMia

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Hej du!
      Är själv gift med en Thailändska sedan 7 år tillbaka och besöker Thailad så ofta jag kan. Ska dit om 6 veckor med morsan (av alla) och hjälpa henne då de ska köpa hus i Rayongområdet, så då är vi inte så långt ifrån varandra.
      Har käkat en del fisk de gånger jag varit nere, och den fisken som jag skulle kunna tänka mig funkar bra är som doppingen säger Tilapia. Den odlas ofta i åarna, smakar dy men väger en del så om man kunde sportfiska den är den säkert ganska kul. Annars finns alltid Clariasmalen som jag personligen är väldigt förtjust i om den grillas, eller lite olika Guramisorter (som smakar sk*t)...
      Är du nere i Thailand just nu?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Roger Thai
        • April 2009
        • 3

        #4
        Hej du Anders, är inte i Thailand nu, hemma sen 30/3. På jobb i Östersund, kallt!
        Annars är vi nästan grannar, Bor i Horred! Tackar för tippsen, Ska ska inte åka ner fören Oktober och skriva över marken, men då stannar vi i 6mån så jag hoppas få igång nått lite då, så man kan ha ett par Thaiare som kan sköta om stället å leva på det......... Önsketänkande :0) Ja du vet ju hur saker funkar där!
        Må väl! Roger

        Kommentar

        • Roger Thai
          • April 2009
          • 3

          #5
          Tackar för tippsen! Ska kollas!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ja då är det inte så långt mellan oss.
            Du har möjligtvis inga bilder på det blivande projektet, det kan vara kul att se. Det ligger heller inte så långt ifrån där husköpet kommer att bli för familjens del, kollar i trakterna runt Banchang och Rayong så det kan bli läge för studiebesök lite senare......
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            Arbetssätt...