Leksäsong för malawis?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • karinfredholm
    • September 2008
    • 290

    Leksäsong för malawis?

    Mina malawis (mbuna) & mina sydamerikanska ciklider har fått fnatt!
    Mina 3 sydamerikanska par har fått yngel 7 gånger på en månad.
    Mina malawis en gång men samtliga honor ruvar i karet samtidigt nu.
    Vad händer? Ingenting på flera månader & allt nu under våren? E det leksäsong på nåt vis?

    //Karin
    Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!
  • endymion
    • October 2006
    • 680

    #2
    Har du sjövatten i kranen kan det nog vara så att hormonerna från gäddleken kan trigga fisken att leka.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      I naturen har sydamerikanska ciklider ofta en leksäsong, medan malawi inte har någon.

      En lek kan ofta triggas igång (speciellt på sydamerikaner) genom att man först matar upp fiskarna och låter vattnet går ner sig lite och sedan gör ett stort vattenbyte.

      Annars kan det ofta vara som så att har en art börjat att leka i ett akvarium så kommer de andra igång. Detta är inte så konstigt eftersom fiskarna vid leken utsöndrar lekstimulerande hormoner. Leken triggas t.o.m. ofta igång om man häller i lite urin från gravida kvinnor i akvariet
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • mange016
        • May 2006
        • 341

        #4
        Leken triggas t.o.m. ofta igång om man häller i lite urin från gravida kvinnor i akvariet


        Ehh det va någe nytt

        Kommentar

        • Banderad
          • January 2006
          • 358

          #5
          Har också märkt att mina fiskar leker mer än vanligt just nu. Malawis, Tanganyika och CA har kommit igång ordentligt. Kan iof ha att göra med att jag köpte mycket ungfiskar på samma gång och att de flesta blir könsmogna samtidigt.

          /Jocke

          Kommentar

          • Lasse
            • October 2002
            • 1965

            #6
            Vissa osanna rykten har gjort gällande att detta faktum har inneburit att jag har fyra barn Detta är falskt men att metoden fungerar är dock sant - faktum är att en akvariefisk (paradisfisken) var en av de första graviditetstester som fanns. Den misstänkta kvinnans urin droppades i ett akvarium och efter en viss tid mättes bukomfånget på fiskarna - hade det ökat en viss procent så var kvinnan gravid.

            MVH lasse
            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

            Kommentar

            • karinfredholm
              • September 2008
              • 290

              #7
              Urin? Det var inte dåligt det ;-)
              Släppte ner min rödzebrahona i spottkaret, efter 5 minuter hade hon spottat ut minst 40 yngel. Några mörka & resten orange. "Pappan" är hudfärgad så man undrar om den blå sorten ligger i genetiken även hos akvarieodlade ex. Roligt.
              Medan hon var i spottkaret fixade hanen till en ny lek, så nu går min andra hona med en massa ägg i munnen också.

              Mina guldsömmar har lekt 4 gånger på raken nu, det hinner inte gå en dag emellan att ynglena blivit mat & tagit slut tills hanen uppvaktar honan igen.

              Mina Jack Dempseys har även de lekt två gånger i rad nu, men de enda yngel som överlever i sa/ca karet är...sebraciklidernas. Bättre yngelvårdare har jag aldrig skådat. Fantastiskt att se!
              Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

              Kommentar

              • karinfredholm
                • September 2008
                • 290

                #8
                ...tillägg: synd att sebraciklider är så svårsålda bara. De tar inte emot dem i butiken förrän de blivit minst 6 månader gamla. Sedan säljs de för under 20-lappen. Får man 1:-/fisk bör man vara glad. :-()
                Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                Kommentar

                • karinfredholm
                  • September 2008
                  • 290

                  #9
                  Mina mbunas har börjat leka sedan jag ökade på fiskbeståndet samt lade i fler hålstenar & havssalt. (om det har nån betydelse vet jag inte)

                  SA/CA karet kör jag med morena samt easylife. 10-20% vattenyte i veckan på samtliga kar. Fö är vattnet där jag bor uruselt med lågt kh kontra 7-7,3 i ph. Gh 4. Har jag inte i beredningsmedel lägger de sig på botten & flåsar direkt.
                  Alldeles för liten lägenhet med alldeles för många kar!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...