Ska jag nöja mig eller kan jag belasta karet mer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Martin85
    • February 2008
    • 465

    Ska jag nöja mig eller kan jag belasta karet mer?

    Go Kväll.

    Har lite sug att skaffa fler tetror till mitt 222 Liters.

    Har 8st ancistrusar och en massa små från 3 kullar och fler på G. Säljer dock undan allt efter de växer.

    Har 25 kardinaler och några crystal-räkor tillsammans med dem.

    Tycker det ser lite för tomt ut med bara kardinalerna och funderar på att utöka med ett till tetrastim på 30st kanske.

    Vet att ancistrusarna skitar ner bra mycket så frågan är om det belastar karet för mycket?

    Har 2st Eheim innerfilter på 650L/tim styck som filtrering. Gör 40-50% vattenbyten en gång i veckan och när det finns rom så görs mellanbyten på 20%

    Tillåter det fler tetror?

    När malarna är så pass produktiva att det troligen handlar om 100st+ som alltid finns i blandade storlekar på 1-3cm så tycker man att karet inte ska belasta mer. Men å andra sidan, hur mycket gör 30 tetror till egentligen?

    mvh / Martin

  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Mer än vad man tror, jag är nog tveksam till en utökning av fiskantalet då du har såpass mycket fisk i redan nu, även om de flesta är små.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Martin85
      • February 2008
      • 465

      #3
      Ursprungligen postat av ansjo
      Mer än vad man tror, jag är nog tveksam till en utökning av fiskantalet då du har såpass mycket fisk i redan nu, även om de flesta är små.
      Ok.
      Spelar det större roll om jag säger att det är rätt mycket växter i karet nu?

      Kanske idé att satsa på ett bra ytterfilter? Iofs tycker jag att mina innerfilter är lämpliga för att få flöde dit jag vill för malarna, lite väl lite filtervolym men å andra sidan ett hyffsat flöde med sina 1300liter i ett 222L.

      Lite synd om man måste nöja sig med bara ett litet stim kardinaler, men vill ju inte flytta ancistrusarna tidigare och de måste upp i 3cm minst innan de går att byta in.

      Ska iväg på fredag och kolla, handlar som sagt om en ökning på 25-30 till så det blir 2 lika stora stim.

      Är det rent av idiotisk att skaffa fler så säg till

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Nja, var och en gör som den vill oavsett vad man får för råd och förslag.
        Rådet du fick av mig är menat i all välmening, och skulle jag varit i dina kläder skulle jag funderat både en och två gånger innan jag köpte ett till stim med tetror.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Tougaye
          • January 2008
          • 209

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Nja, var och en gör som den vill oavsett vad man får för råd och förslag.
          Rådet du fick av mig är menat i all välmening, och skulle jag varit i dina kläder skulle jag funderat både en och två gånger innan jag köpte ett till stim med tetror.
          så du tycker det är mycket med 30 SMÅ fiskar i ett 200+ kar .nu är du bara bitter.hahaha

          Kommentar

          • HenkeP
            • January 2009
            • 886

            #6
            Ursprungligen postat av Tougaye
            så du tycker det är mycket med 30 SMÅ fiskar i ett 200+ kar .nu är du bara bitter.hahaha
            Missade du den delen där det står att det även finns 100+ ancistrusar i karet i varierande storlek?

            Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Jag är inte det största mattegeniet här i världen, men jag fick uppfattningen att du skulle öka antalet fiskar med 25-30 tetror, och det är inte citat: "så du tycker det är mycket med 30 SMÅ fiskar i ett 200+ kar ".
              Detta skulle innebära ca 100+ Ancistrus varav många små, plus ca 45 tetror samt ett gäng räkor. Det är ett ganska hårt belastat 222 liters akvarium, även om du har bra fart på vattnet men med liten filtervolym.

              Och jag é inte bitter!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Martin85
                • February 2008
                • 465

                #8
                Okej.

                Håller på testar en ny hane i karet. Om han vet hur man gör så kanske han och ett par honor får flytta till karet med levandefödare nå tag. Den andra odugliga hanen får beta alger i något annat kar och skämmas.

                Då borde det bli en hane och fyra honor kvar i 222an och då blir det tetror iaf

                Kort sagt, byter ut 3 malar mot 30 tetror och det går nog jämt ut i avfallsproducering :P

                Kommentar

                Arbetssätt...