Dvärgurami+rasbora?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    Dvärgurami+rasbora?

    Hej!

    Är lite smått förälskad i dvärggurami och undrar om ett par sådana skulle kunna trivas med 12 microrasbora kubotai? Jag har läst både att de kan bli stressade av stimfiskar och att folk har dem med div. tetror o dyl utan problem, och vet inte riktigt vad jag ska tro... Någon som har erfarenhet av liknande blandning?

    Kubotaierna är pigga och simmar fort ibland, men bryr sig inte det minsta om de mollys och räkor de hittills bott ihop med, så jag gissar att de kommer att ignorera annat sällskap också.

    Akvariet är på 63 liter, sandbotten, ganska mycket växter och flytväxter.
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    Dvärggurami trivs inte med stimfiskar (dock gäller det i små akvarium), men det funkar ändå, bättre i större kar där dvärgguramin kan komma bort.

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      De trivs inte men det funkar? Vill ju helst att de ska trivas så klart.

      Finns det någon annan trevlig snygg fisk som skulle kunna passa i stället? Har sökt i artbeskrivningarna men hittar nästan bara stimfisk, och ett stim till blir så rörigt... Har funderat på att flytta mina endlers dit, men de är ju också nästan ett stim.

      Edit: Förresten, vad räknas egentligen som större kar i detta fall? 100+? 200? Kan ju vara bra att veta till ev. framtida inköp!

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Hur stort akvarium?

        Men jag tror knappast det är några problem. Dvärggurami är inte några blyga violer direkt.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Salta Katten
          • March 2008
          • 740

          #5
          Ursprungligen postat av Azur
          Hur stort akvarium?

          Men jag tror knappast det är några problem. Dvärggurami är inte några blyga violer direkt.
          Bara 63 liter.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            i små akvarium med många stimfiskar så kommer inte Dvärggurami till sin rätt och kan bli skygga och inte riktigt trivas(har själv varit med om det). annars har jag haft flera olika stimfiskar med dvärggurami dock i 200L med lugna områden. Dvärgguramin är en fisk som gärna vill ha det lungt omrking sig både i miljön och med andra fiskar.

            Kommentar

            Arbetssätt...