frågor om svvärdbärare, salt och startfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • *anna
    • March 2009
    • 16

    frågor om svvärdbärare, salt och startfisk

    Jag har startat ett 60 L akvarium för nån vecka sen och nu är det snart dags att köpa de första fiskarna. Jag skulle vilja börja med några svärdbärare. Nu undrar jag om det är en bra startfisk och om de passar till ett såpass litet akvarium. Sen har jag hört att de behöver lite salt i sitt vatten, på zoo affären var de väldigt lulliga med hur mycket salt jag skulle ha i, någon som vet mer exakt? och hur funkar det med andra fiskar senare, som kanske inte behöver ha salt i sitt vatten? Klarar de sig fint ändå? Om inte svärdbärare passar som starfisk, finns det någon annan med fina klara färger som passar bättre?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    1) Ja, svärdbärare är en bra startfisk.
    2) 60 liter är väl kanske i minsta laget, men det funkar nog.
    3) Lite salt är faktiskt inte en dum idé i ett nystartat kar, och du behöver bara väldigt lite, en rågad tesked till hela akvariet räcker för att kraftigt reducera giftverkan av den nitrit som kommer att bildas i början.
    4) En annan lämplig startfisk kunde vara Endlers-guppy (inte slöjguppy), eller platies.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Svärdbärare är tåliga fiskar och ett bra val som uppstartsfisk. Platy som tillhör samma släkte kan du oxå välja. De är lika tåliga som svärdbärare, lika färgrika men om du inte vill att de ska korsa sig bör du välja antingen eller.
      Salt kan vara bra för att förebygga nitrit och svampinfektioner men absolut inte ett måste. Salt har även en lugnande inverkan och bra att använda vid flytt mm.
      Första dosen i ett kar är ca. 1dl/100L vatten men efter det bör man inte ha mer än ca. 1msk vid vattenbyte eftersom man inte byter mer än ca. 20-30% vatten och en del salt då blir kvar i karet. Dock bör man inte köra salt hela tiden utan endast om man misstänker nitrit eller om någon fisk skadat sig.
      Om du flyttar en fisk från ett kar där man haft salt hela tiden till ett kar utan salt finns en viss risk att fisken inte överlever pga. den stora skillnaden.

      Skaffa en hane och två honor och låt de simma in karet första månaden.

      Senast redigerad av Nina82; 21 March 2009, 16:39.
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • *anna
        • March 2009
        • 16

        #4
        tack fös snabba svar, jag kan ju passa på att fråga om min lilla fiskblandningidé är något bra då. Jag hade velat ha;
        tio neontetror
        tre svärdbärare
        tre blåa fjärilsciklider
        (kanske tre guppis och eventuellt glasmalar)
        är detta en bra sammansättning, eller är det för många fiskar?

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av *anna
          tack fös snabba svar, jag kan ju passa på att fråga om min lilla fiskblandningidé är något bra då. Jag hade velat ha;
          tio neontetror
          tre svärdbärare
          tre blåa fjärilsciklider
          (kanske tre guppis och eventuellt glasmalar)
          är detta en bra sammansättning, eller är det för många fiskar?
          För mycket fisk tycker då jag iaf.
          Håll dig till Svärdbärare och kolla ist. på någon pansarmal som håller till på botten och eventuellt någon sugmunsmal som passar.

          Neontetror skulle du kunna ha men tänk på att det kommer komma Svärdbäraryngel oxå.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Och absolut INTE alla fiskar på en gång utan en art/månad.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • *anna
              • March 2009
              • 16

              #7
              okej, tack. Men är svärdbärare kanske inte rätt val om jag vill ha blandade fiskar i akvariet? eller har jag ett för litet akvarium för att kunna ha några blandade sorter? Jag tycker verkligen att fjärilscikliderna är så fina.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                börja med 5st Platy(2hanar och 3honor eller 1hane och 4honor) och skippa svärdbäraren (dom vill inte ha så lite som 60L).

                sedan kan du ju annars skaffa 5st Pansarmalar som du har på botten.

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #9
                  Ursprungligen postat av *anna
                  okej, tack. Men är svärdbärare kanske inte rätt val om jag vill ha blandade fiskar i akvariet? eller har jag ett för litet akvarium för att kunna ha några blandade sorter? Jag tycker verkligen att fjärilscikliderna är så fina.
                  Vill du ha fjärilsciklider bör du inte ha levandefödare i samma kar när det är så litet. Isf Endlers guppy som är mindre och därför inte bajsar ner så mycket.
                  Har du det kommer ynglen bli mat till cikliderna vilket såklart är bra för dem

                  Annars kan du ha Fjärilar och ett stim små tetror. Det skulle funka.
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • Charlottis
                    • December 2007
                    • 579

                    #10
                    Ursprungligen postat av Nina82
                    Svärdbärare är tåliga fiskar och ett bra val som uppstartsfisk. Platy som tillhör samma släkte kan du oxå välja. De är lika tåliga som svärdbärare, lika färgrika men om du inte vill att de ska korsa sig bör du välja antingen eller.
                    Salt kan vara bra för att förebygga nitrit och svampinfektioner men absolut inte ett måste. Salt har även en lugnande inverkan och bra att använda vid flytt mm.
                    Första dosen i ett kar är ca. 1dl/L vatten men efter det bör man inte ha mer än ca. 1msk vid vattenbyte eftersom man inte byter mer än ca. 20-30% vatten och en del salt då blir kvar i karet. Dock bör man inte köra salt hela tiden utan endast om man misstänker nitrit eller om någon fisk skadat sig.
                    Om du flyttar en fisk från ett kar där man haft salt hela tiden till ett kar utan salt finns en viss risk att fisken inte överlever pga. den stora skillnaden.

                    Skaffa en hane och två honor och låt de simma in karet första månaden.

                    http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=38&SOK=1
                    Vilken skillnad på mängd salt du och Azur skrivit. Azur skriver 1tsk för hela karet, du skriver 1dl/ l vatten = 60 dl

                    Kommentar

                    • *anna
                      • March 2009
                      • 16

                      #11
                      jag har vart inne och kollat lite på molly fiskar. Dom är också trevliga... Nu blev det svårt...

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av Charlottis
                        Vilken skillnad på mängd salt du och Azur skrivit. Azur skriver 1tsk för hela karet, du skriver 1dl/ l vatten = 60 dl
                        Oj!!
                        Menar 1dl/100L vatten *skäms*

                        Tur att du såg det.. Tack!
                        Ska ändra det med det samma
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Ursprungligen postat av *anna
                          jag har vart inne och kollat lite på molly fiskar. Dom är också trevliga... Nu blev det svårt...
                          Molly blir också i minsta laget för 60L men är bättre än svärdbärare. dock är Platy bättre än bägge dom två eller Guppy om du nu vill ha någon sån typ av fisk.

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av Charlottis
                            Vilken skillnad på mängd salt du och Azur skrivit. Azur skriver 1tsk för hela karet, du skriver 1dl/ l vatten = 60 dl
                            Även om jag rättat till felet nu så är det ju lite skillnad. Gå efter Azurs förslag eftersom han är 100ggr kunnigare än jag
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Azur
                              • March 2003
                              • 12946

                              #15
                              Ursprungligen postat av Nina82
                              Menar 1dl/100L vatten
                              Så mycket behövs inte för att avgifta nitrit. Man räknar med dubbla mängden klorid från salt per mängd nitrit, så om vi tänker oss en nitritspik på 10 ppm nitrit behöver man 2 gram klorid till 100 liter vatten. Kloriden står för lite mer än hälften av saltets vikt, så vi kan avrunda till 4 gram salt per 100 liter vatten, dvs i storleksordningen en tesked.

                              Nu är exakta mått inte viktigt, det viktiga är att hålla sig under sisådär 1-2 gram salt per liter vatten, för där nånstans börjar akvarieväxter dö och känsliga fiskar kan med tiden få problem med njurarna.

                              Levandefödare är förstås inte känsliga fiskar, och flera av dem, särskilt bland molly, trivs lika bra eller bättre i saltvatten än i sötvatten, men man kan ju ändå vara lite försiktig för växternas skull.
                              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...