Vad för rovfisk nu då?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Vad för rovfisk nu då?

    Eftersom jag då blev av med min ena Channa Bleheri pga en hoppglad hanne, funderar jag på hur jag ska gå vidare med besättningen.

    Det är alltså ett 205- liters akvarium, 155 cm långt och sådär 38 cm högt/djupt.

    Invånare i dagsläget: En Channa-hona och tre Black Molly.

    Känns som det finns gott om simyta för fler fiskar, och jag vill ha rovfisk. Att försöka skaffa en Channa-hanne igen är inte helt lätt eftersom man inte ser skillnad mellan könen när de är unga tydligen.

    Föreslå någon rovfisk som kan passa i detta akvarium där jag har både grottor, rötter, stenar, och växtlighet. (vill inte ha mindre fisk/fiskar än ca 15 cm eftersom jag ska ha max två då)
  • ztoffee_
    • September 2006
    • 10

    #2
    hej ska med skaffa channa belheri snart värkar vara trevliga fiskar men de va inte de jag skulle säga men här en en länk med många rovafiskar kan kanske vara något hoppas du hittar något bra

    Kommentar

    • DjTommy
      • October 2008
      • 321

      #3
      Ursprungligen postat av perfetto
      Eftersom jag då blev av med min ena Channa Bleheri pga en hoppglad hanne, funderar jag på hur jag ska gå vidare med besättningen.

      Det är alltså ett 205- liters akvarium, 155 cm långt och sådär 38 cm högt/djupt.

      Invånare i dagsläget: En Channa-hona och tre Black Molly.

      Känns som det finns gott om simyta för fler fiskar, och jag vill ha rovfisk. Att försöka skaffa en Channa-hanne igen är inte helt lätt eftersom man inte ser skillnad mellan könen när de är unga tydligen.

      Föreslå någon rovfisk som kan passa i detta akvarium där jag har både grottor, rötter, stenar, och växtlighet. (vill inte ha mindre fisk/fiskar än ca 15 cm eftersom jag ska ha max två då)
      Fengädda?
      54 liter BB
      96 liter Dagis
      375 liter Malawi

      Kommentar

      • perfetto
        • March 2008
        • 1593

        #4
        Ursprungligen postat av ztoffee_
        hej ska med skaffa channa belheri snart värkar vara trevliga fiskar men de va inte de jag skulle säga men här en en länk med många rovafiskar kan kanske vara något hoppas du hittar något bra

        http://www.aquaticcommunity.com/se/rovfisk/

        - Tack för länken : )

        Jag har kikat där tidigare ja, men tänkte mig lite tips från dom här som har/haft någon passande fisk redan.

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av DjTommy
          Fengädda?
          - Ja möjligen, men vilken sort skulle kunna trivas i par och inte växer ur min tank?

          Vill gärna ha en fisk som inte lever sitt liv på botten, utan rör sig lite i akvariet. Hur är fengäddor på det viset?
          Senast redigerad av perfetto; 20 March 2009, 07:14.

          Kommentar

          • ray
            • January 2002
            • 954

            #6
            Fengäddor lever mest på botten men simmar upp till ytan för att andas ,do är aktiva och visar sig mycket om dom trivs i akvariet.

            P.senegalus är det mest vanliga i butikerna och skulle passa bra i ditt akvarium .
            ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

            Kommentar

            • perfetto
              • March 2008
              • 1593

              #7
              Ursprungligen postat av ray
              Fengäddor lever mest på botten men simmar upp till ytan för att andas ,do är aktiva och visar sig mycket om dom trivs i akvariet.

              P.senegalus är det mest vanliga i butikerna och skulle passa bra i ditt akvarium .

              - Okey

              Nu undrar jag ju då hur det skulle gå att släppa i en annan rovfisk i akvariet där det redan nu finns en Channa då?

              Om man tänker antingen Fengädda eller Gäddciklid?

              Hey! förresten....blir inte en Senegalus alldeles för stor för min tank?
              Senast redigerad av perfetto; 20 March 2009, 12:30.

              Kommentar

              • DjTommy
                • October 2008
                • 321

                #8
                Ursprungligen postat av perfetto
                -Hey! förresten....blir inte en Senegalus alldeles för stor för min tank?
                Min P.endlicheri växer men den växer långsamt så du kommer nog kunna ha en sådan ett bra tag. Jag älskar min, tycker den är hur charmig som helst och gillar att sitta och titta på den. Nu hade jag inte den & Bleherin tillsammans så jag vet inte hur dom går ihop.
                54 liter BB
                96 liter Dagis
                375 liter Malawi

                Kommentar

                • ray
                  • January 2002
                  • 954

                  #9
                  Ursprungligen postat av perfetto
                  - Okey

                  Nu undrar jag ju då hur det skulle gå att släppa i en annan rovfisk i akvariet där det redan nu finns en Channa då?
                  C.bleheri är en snäll ormhuvud så det är ingen fara.

                  Ursprungligen postat av perfetto
                  Om man tänker antingen Fengädda eller Gäddciklid?
                  Hey! förresten....blir inte en Senegalus alldeles för stor för min tank?
                  Ditt akvarium är tillräckligt stort för p.senegalus men inte för ciklidgäddor ....möjligen dvärg varianter med dom flesta är för agressiva för C.bleheri.
                  P.endlicheri,bichir ,lapradei blir för stora för ditt akvarium ,kan funka en kort tid men bleherin blir mat för dom före eller senare .
                  ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Ursprungligen postat av ray
                    C.bleheri är en snäll ormhuvud så det är ingen fara.



                    Ditt akvarium är tillräckligt stort för p.senegalus men inte för ciklidgäddor ....möjligen dvärg varianter med dom flesta är för agressiva för C.bleheri.
                    P.endlicheri,bichir ,lapradei blir för stora för ditt akvarium ,kan funka en kort tid men bleherin blir mat för dom före eller senare .

                    - Men alltså, du säger att Senegalus passar, men inte Gäddciklider?

                    Gäddcikliderna jag kikat på blir runt 15 cm sådär, men en Senegalus blir väl minst det dubbla?

                    Kommentar

                    • ray
                      • January 2002
                      • 954

                      #11
                      Titta inte blint på storleken för det är andra faktorer som spelar roll också ,hur aktiv eller hur aggressiv fisken är tex .
                      Cikliddäddor är aggressiva fiskar och dom flesta blir stora och kan bara hållas med stora tuffa fiskar ,det finns några dvärgar som kanske funkar med bleheri men jag har ingen erfarenhet av dom.
                      ==> Mitt Bildarkiv ==> Mina Video ==> Min Zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...