Blåciklid och Tigerbarb?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slam
    • March 2009
    • 8

    Blåciklid och Tigerbarb?

    Jag har ett blå ciklid par ett ett 200 liters kar. De leker och ynglar...

    Om jag skulle släppa ner 10-15 tigerbarber, skulle de då sätta igång och käka yngel för brinnande livet. Eller klarar de blå att hålla ordning?

    Jag blir självklart inte arg ifall de käkar en del yngel, snarare tvärt om. Med några från varje kull är trevligt att kunna lämna vidare.

    Har ganska stora problem vad jag ska ha med blåcikliderna nämligen, hade tetror som blev uppkäkade på några dagar
  • Cinapuff
    • August 2006
    • 120

    #2
    Nu väcker jag liv i en gammal (men obesvarad) tråd här..
    Jag har nämligen samma fundering, men mer om man skulle kunna ha ett stim tigerbarber ihop med blåciklider? Har ett 220 l som ska startas upp som sällskapskar nu i höst och funderar på fiskar till detta...

    Kommentar

    • pikachu

      • December 2007
      • 1189

      #3
      Blå ciklider är för tuffa för vanliga sällskaps burkar, jag vet inte hur barberna kan tänkas klara bli cikliderna men jag tror att det kan gå bra..
      De är ju rätt livliga och snabba så de kommer nog att kunna hålla sig undan..
      PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

      Kommentar

      • Cinapuff
        • August 2006
        • 120

        #4
        Okej, sällskapskar kanske var fel ord. Snygg fisksoppa kanske passar bättre..?
        En underhållande mix av snygga fiskar!

        Och det var lite det jag tänkte, har aldrig vågat mig på tigerbarber förut då de känts för livliga och tuffa för mina andra fiskar.
        Därför tänkte jag utgå ifrån dem den här gången om jag bara hittar en lämplig mix av sällskap till dem..

        Kommentar

        • Mathias Nilsson
          • July 2011
          • 6552

          #5
          Ursprungligen postat av Cinapuff
          Okej, sällskapskar kanske var fel ord. Snygg fisksoppa kanske passar bättre..?
          En underhållande mix av snygga fiskar!

          Och det var lite det jag tänkte, har aldrig vågat mig på tigerbarber förut då de känts för livliga och tuffa för mina andra fiskar.
          Därför tänkte jag utgå ifrån dem den här gången om jag bara hittar en lämplig mix av sällskap till dem..
          Jag har redline torpedbarb ihop med mina Blåciklider.

          Det var de enda som överlevde förutom sorgmantel. Allt annat blev lustmördat eller uppätet
          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

          Kommentar

          • Cinapuff
            • August 2006
            • 120

            #6
            Men om man börjar karet med tigerbarberna, ett rejält stim (15-20st kanske?) med relativt välväxta exemplar och efter ett tag försöker få tag i ganska unga/små individer av blåcikliderna så ökar man väl chanserna för att det skulle funka..?
            Och en följdfråga, vet inte riktigt vad jag ska ha för "städpatrull" på botten, har tidigare haft stim av pansarmalar, kuhliålar eller botior. Skulle nån av dessa funka ihop med Blåcikliderna tro? Och som algätare, ancistrus och Siamesisk algätare (ett litet stim) eller finns det bättre alternativ?

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Jag har ett blåciklidpar som funkar alldeles utmärkt med bl.a bilbukar och vitfenade rosentetror, och de rör dem knappt ens när de har yngel. Så det skulle nog mycket väl kunna funka. Men... Har för mig att jag var i en butik för ett antal år se´n, där en ensam purpurhuvudbarb gick i ett kar med lite större ciklider, bl.a Hypsophrys nicaraguense. Och purpurhuvudsbarben jagade runt en 10 gånger så stor nicaraguense Men det var förmodligen för att barben var ensam den betedde sig lite underligt.
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Cinapuff
                • August 2006
                • 120

                #8
                Ja, jag har hört att Tigerbarber iaf kan vara lite benägna att bete sig illa (jaga, nafsa och bita i fenor), men detta gäller tydligen när de går för få i ett stim. Min tanke var att skaffa mig ett ordentligt stim av dem och på så sätt få dem att trivas och känna sig trygga för att undvika dåligt uppförande!

                Kommentar

                Arbetssätt...