sp. ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GöranE
    • November 2008
    • 735

    sp. ??

    Nu måste jag få ställa en "dum" fråga.
    Ser ibland att det i fiskarnas artnamn används bokstavskombinationen sp.
    Typ Geophagus sp. Bahia Red
    Någon som vet vad sp står för? // Göran
    Jordätare................ inget kommer i närheten!!

    Quidquid latine dictum sit, altum videtur
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    species
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      species
      Vilket betyder att fisken ännu inte är vetenskapligt artbestämd utan har ett tillfälligt namn
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Vilket betyder att fisken ännu inte är vetenskapligt artbestämd utan har ett tillfälligt namn
        Där ser man
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          Ursprungligen postat av GöranE
          Någon som vet vad sp står för?
          Det är förkortning för "species" och betyder vanligen att arten inte är vetenskapligt beskriven, dvs har inget vetenskapligt (latinskt) namn än. Detta är nästan alltid fallet när man ser sp. i akvariesammanhang.

          Ibland används också sp. för att betona att man talar om en grupp och inte en viss individuell art, t.ex. om jag ville tala om laxar i största allmänhet kunde jag skriva Salmo sp. eller, bättre, Salmo spp. (species plural).

          Man kan också se sp. användas när arten är känd men den som skriver inte vet vilken det är, t.ex. om jag fångade en lax jag inte kunde identifiera kunde jag ändå referera till den som Salmo sp.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • GöranE
            • November 2008
            • 735

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Det är förkortning för "species" och betyder vanligen att arten inte är vetenskapligt beskriven, dvs har inget vetenskapligt (latinskt) namn än. Detta är nästan alltid fallet när man ser sp. i akvariesammanhang.

            Ibland används också sp. för att betona att man talar om en grupp och inte en viss individuell art, t.ex. om jag ville tala om laxar i största allmänhet kunde jag skriva Salmo sp. eller, bättre, Salmo spp. (species plural).

            Man kan också se sp. användas när arten är känd men den som skriver inte vet vilken det är, t.ex. om jag fångade en lax jag inte kunde identifiera kunde jag ändå referera till den som Salmo sp.
            Tack för alla svar! Då har även denna dag varit värd att leva .
            En dag där man inte lär sig något nytt är väl bortkastad?
            Jordätare................ inget kommer i närheten!!

            Quidquid latine dictum sit, altum videtur

            Kommentar

            Arbetssätt...