Var finns Channor/Gäddciklider??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • perfetto
    • March 2008
    • 1593

    Var finns Channor/Gäddciklider??

    Är det någon här på Zoopet som vet var man kan få tag i Channa Bleheri eller Gäddciklider inom rimligt avstånd från Kalmar?

    Verkar inte gå att få tag i här överhuvudtaget ens på beställning.
  • Rambo
    • February 2004
    • 672

    #2
    Vad är rimligt avstånd? Misstänker att Halmstad är för lång bort men här har Åleds akvarium både C.Bleheri och diverse gäddciklider.
    575l Åleds
    80l JAD
    Tiffany - perser/norskskogskatt
    Lizton - renrasig Bengal

    Kommentar

    • perfetto
      • March 2008
      • 1593

      #3
      Ja Halmstad är ju en aning långt bort på andra kusten, förstås.

      Kommentar

      • JohannesP
        • January 2009
        • 23

        #4
        Känner en som köpte från Djurkompaniet vid Giraffen, har du frågat där?
        60 Liters Växt/Sällskapskar +

        42 Liters Räkkar Cherry Red

        Kommentar

        • perfetto
          • March 2008
          • 1593

          #5
          Ursprungligen postat av JohannesP
          Känner en som köpte från Djurkompaniet vid Giraffen, har du frågat där?
          Japp, de beställer från samma leverantör som Guldfisken och får nästan ingen information öht från leverantören. Ytterst sällan det finns någon av de här arterna därifrån enligt dem själva.

          När jag skulle beställa ett par Gäddciklider som faktiskt fanns med på deras veckolista för ett tag sedan, fanns ingen info om sorten, storleken eller någonting och de kunde inte garantera att det var en av varje kön.
          Leverantörens säljare kunde ingenting om det....han bara sålde, sa de : )

          Kommentar

          • perfetto
            • March 2008
            • 1593

            #6
            Ringde Akvarielandet i Växjö

            Där fick jag svaret att de kan ta hem vilken sort somhelst mot beställning.
            Han sa också att det fanns två sorters Channa Bleheri. En som var 6-7 cm och kostade nästan 500 kr/styck, och så en på 7-8 cm för 250 kr.

            Jag hade ingen aning om att det fanns mer än en sorts Channa Bleheri öht? Någon som vet vad som i så fall skiljer dessa åt mer än en centimeter ungefär?

            Kommentar

            • Robin_Hedstrom
              • January 2005
              • 1818

              #7
              Ursprungligen postat av perfetto
              Japp, de beställer från samma leverantör som Guldfisken och får nästan ingen information öht från leverantören. Ytterst sällan det finns någon av de här arterna därifrån enligt dem själva.

              När jag skulle beställa ett par Gäddciklider som faktiskt fanns med på deras veckolista för ett tag sedan, fanns ingen info om sorten, storleken eller någonting och de kunde inte garantera att det var en av varje kön.
              Leverantörens säljare kunde ingenting om det....han bara sålde, sa de : )
              Idag finns det inte så många fiskleverantörer, och har affären nån av de största och vanligaste leverantörer så fins det både gäddor och channor att tillgå. Mer troligt är att affären vet för lite för att kunna behandla informationen i beställningskatalogen. De kan väl ge dig namnen som finns så går du hem och googlar och ringer in din beställning när du bestämt dig?
              /Robin Hedström
              http://www.robinhedstrom.se/

              Kommentar

              • perfetto
                • March 2008
                • 1593

                #8
                Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                Idag finns det inte så många fiskleverantörer, och har affären nån av de största och vanligaste leverantörer så fins det både gäddor och channor att tillgå. Mer troligt är att affären vet för lite för att kunna behandla informationen i beställningskatalogen. De kan väl ge dig namnen som finns så går du hem och googlar och ringer in din beställning när du bestämt dig?
                - Jag behöver inte Googla eftersom jag redan talat om vad för fiskar jag kan tänka mig.
                Problemet är ju att de inte kunde ta hem de sorterna därför att de inte fanns i sortimentet och att de inte kunde ringa o beställa. De var tvugna att hålla sig till "veckolistan".

                Kommentar

                • Robin_Hedstrom
                  • January 2005
                  • 1818

                  #9
                  Givetvis måste de hålla sig till sortimentet, finns det inte så finns det ju inte. På dig lät det som att det inte fanns NÅGRA channor och gäddciklider alls. Har man specifika artönskemål kan det hända att man får vänta.

                  Du skriver ju själv i #5 att du saknade info om arten du såg på listan.
                  /Robin Hedström
                  http://www.robinhedstrom.se/

                  Kommentar

                  • perfetto
                    • March 2008
                    • 1593

                    #10
                    Ursprungligen postat av Robin_Hedstrom
                    Givetvis måste de hålla sig till sortimentet, finns det inte så finns det ju inte. På dig lät det som att det inte fanns NÅGRA channor och gäddciklider alls. Har man specifika artönskemål kan det hända att man får vänta.

                    Du skriver ju själv i #5 att du saknade info om arten du såg på listan.
                    - Jag säger att de inte kunde beställa eller knappt ens fråga om det kunde beställas hem något som inte stod på den veckolista som de fick skickad till sig.

                    Nu har jag talat med annan butik och de kunde ringa direkt till leverantör och ställa frågan, helt enkelt.

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #11
                      Ingen Zoopetläsare som av en händelse ska en vända till Halmstad inom närmsta tiden? ; )

                      Ja, och till Kalmar sen då förstås.

                      Kommentar

                      • perfetto
                        • March 2008
                        • 1593

                        #12
                        Invånare beställda

                        Då var två Ch. Bleheri beställda hos Akvarielandet i Växjö för avhämtning nästa torsdag : )

                        Kommentar

                        Arbetssätt...