Guppy sällskap

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Benglusch
    • March 2009
    • 8

    Guppy sällskap

    hej jag undrar om det är någon som kan tipsa mig om vad jag kan ha för fiskar i lag med mina guppys ?
    utan att dom äter upp ynglen ? ( dom simmar fritt i akvariet )

    gärna någon färg glad fin fisk ?

    mycket tacksam för svar =)

    Emelie
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    hur stort är ditt akvarium? kanske någon tetra, typ neon- eller kardinaltetra. eller varför inte molly, black molly eller gul molly. finns mycket som man kan ha. men det bros på hur stort akvarium du har med.
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • Benglusch
      • March 2009
      • 8

      #3
      oki, jo det är ett 60 L , sexkantigt akvarium... tycker mkt om guppys så jag vill gärna att dom ynglen klarar sig .
      har även räkor av sorten amano och körsbär, som jag e mån om =)

      Kommentar

      • MarilynManson94
        • January 2009
        • 36

        #4
        mollysar är nog en bra idé, mina ballongmollys käkar aldrig yngel

        Kommentar

        • Salta Katten
          • March 2008
          • 740

          #5
          Ursprungligen postat av MarilynManson94
          mollysar är nog en bra idé, mina ballongmollys käkar aldrig yngel
          Men det gör mina mollys! På fyra månaders ynglande av två honor har det bara blivit fem överlevande yngel (varav fyra är helt nyfödda och hittades idag, får hoppas de klarar sig i fortsättningen också) trots att jag har mycket växter och flytväxter. Så det är en viss chansning med mollys om man är rädd om ynglen. De kan vara glupska, tyvärr, även om inte alla är det.

          Någon liten rasbora eller boraras kanske vore nåt annars, har själv sådana i hop med räkor, de är snygga och behöver inte stor plats för att trivas. Små regnbågsfiskar som tex trådfensregnbåge och prickig blåögonfisk borde också funka bra.

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            Molly kommer dessutom inte att trivas i en sexkantigt 60L.

            Kommentar

            • Benglusch
              • March 2009
              • 8

              #7
              okei tack allihopa för hjälpen , kollade på nåra fiskar som hette galaxy rasbora tror jag , dom var fina , chansar nog på sådana om dom finns på djuraffärn =)

              mottar gärna fler guppy tips , om bra växter, eller så ...

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                Ursprungligen postat av Benglusch
                okei tack allihopa för hjälpen , kollade på nåra fiskar som hette galaxy rasbora tror jag , dom var fina , chansar nog på sådana om dom finns på djuraffärn =)

                mottar gärna fler guppy tips , om bra växter, eller så ...
                kanske någon pansarmal? ett litet stim med pansarmalar hade varit trevligt där i. Vad vill du har för någon sorts växt? Min favvoväxt heter cryptocyryne, väldigt fin växt. finns många varianter av den men jag kommer inte ihåg vad min favorit exakt heter .

                Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

                här är en bild som jag har tagit som visar min favvoväxt (sry för den dåliga kvaliten, mobilkamra).

                sen finns vallisenera (stavning). kolla i zoopets växtregister så hittar du en massa fina växter .
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Benglusch
                  okei tack allihopa för hjälpen , kollade på nåra fiskar som hette galaxy rasbora tror jag , dom var fina , chansar nog på sådana om dom finns på djuraffärn =)

                  mottar gärna fler guppy tips , om bra växter, eller så ...
                  Guppy och någon liten rasbora är lagom. så mycket mer kan du inte ha i det.

                  jag antar att du har ett högre kar? med mindre botten yta?

                  om så är fallet så får du också kolla på vad fiskarna kräver för längd på karet. så det blir svårt att ha någon bottenlevande fisk eller för mycket i karet i sig. du hade kunnat ha mer fisk i om du hade haft ett 60L med mer bottenyta och mer längd.

                  kanske några räkor med hade varit snyggt. dom kräver inte så mycket utrymme.

                  Kommentar

                  • 3 guppy
                    • February 2007
                    • 2068

                    #10
                    Hur hamnade den här tråden i Goldavdelningen?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...