Slamhävert

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    Slamhävert

    Jag undrar vilken typ av "slamsugare" ni proffs använder?
    Innan jag har rengjort klart så försvinner det så mycket vatten. Jag rengör varje vecka och då försvinner ungefär 30 procent av vattnet innan jag är klar.
    Har sett, att det finns batteridrivna vaianter. Finns det någon som testat dessa?

    /Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.
  • Gaffel
    • December 2007
    • 6200

    #2
    Klart missnöjd med den från Marina eftersom den varken håller måttet i några avseende och plasten dessutom spricker, en riktig skitprodukt.

    Har annars både en sera(hårdplast som spricker om man trampar på den)samt Hagens mjuka som är kopplad till en lång vattenslang som når ut till badrummet.

    Annars ser jag inga problem med dina 30% delvattenbyten.

    Fast ska du fråga proffsen så får du ställa frågan till någon annan..
    Life's a bitch and then you die..
    "I might be right handed but im always left-winged"
    Skriv på!

    Kommentar

    • plozzaa
      • November 2008
      • 54

      #3
      Dammar av en gammal tråd
      Jag undrar om någon testat Eheim 3531 Bottensug
      nk

      Har funderat på att köpa en, men vill gärna veta hur de funkar innan.

      Tackar på förhand/ Peter

      Kommentar

      • swerik
        • November 2011
        • 53

        #4
        Halloj! jag köpte en sån batteridriven sak i Kina, den var KASS men jag gillar idén, så lägger man ca 620;- mer och får den där Eheim 3531 så kan de nog fungera.
        et vino veritas

        Kommentar

        • plozzaa
          • November 2008
          • 54

          #5
          Tack för svar swerik. jag ska använda den till dammen i ett leguanterrarie för att få bort skiten som hamnar där.
          Vad var det som inte funkade bra med den du köpt?

          Kommentar

          • Redlinefoto
            • June 2011
            • 104

            #6
            Jag har en batteridriven, funkar skit bra om man ska ha upp skit i från botten... Att använda den till vattenbyte är inte så bra då den inte "pumpar" så mkt vatten och den drar en del batteri.
            375L, 250L, 250L, 130L, 54L, 15L.
            Öronål, Blackghost, Kulfisk:Fig8, Fahaka, Dvärg kulfisk, Gibbiceps, Zebraciklid, Malawi, Väderål, siamesisk algätare, guld gädda, Regnbågshaj, Hajmal, banjomal, Kinesisk algätare, Alligator gar, Krabbor, Ormhuvudfisk.

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Kan tala om, att det blev aldrig någon batteridriven slamsug - utan en vanlig hederlig.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • plozzaa
                • November 2008
                • 54

                #8
                Till vattenbyte har jag andra saker , när jag ska ta bort skiten idag får jag håva bort den, och det är lite småkrångligt att få med allt så då kanske en sådan skulle funka bra. Finns det flera som testat och har erfarenhet av dom?
                Bild på terrariet http://www.reptisite.se/galleri/andr...y/417-terrarie

                Mvh Peter

                Kommentar

                • swerik
                  • November 2011
                  • 53

                  #9
                  Ursprungligen postat av plozzaa
                  Tack för svar swerik. jag ska använda den till dammen i ett leguanterrarie för att få bort skiten som hamnar där.
                  Vad var det som inte funkade bra med den du köpt?
                  ah den tog in vatten vid motorn, sprack och kändes "plastig" kanske för att den var gjord i plast, den höll max 3 månader... men gav kanske 20:- för den.. som sagt, idén är fin! ska du bara suga ur en "liten damm" så köp en så kort som möjligt.. så den orkar suga. såg att den på länken var typ 46cm, det är långt det, om du har kanske 10cm vatten i dammen
                  et vino veritas

                  Kommentar

                  • plozzaa
                    • November 2008
                    • 54

                    #10
                    Dammen är ca 30cm djup, vet inte om det blir för lite för Eheims pump?

                    Kommentar

                    • rödtoppen
                      • June 2006
                      • 3148

                      #11
                      Ursprungligen postat av gullefjun
                      Kan tala om, att det blev aldrig någon batteridriven slamsug - utan en vanlig hederlig.

                      //Inger
                      Det gjorde du rätt i, jag har en kass batteridriven nånstans på vinden (den gick sönder lagom till garantin gick ut)
                      / dtoppen /

                      Kommentar

                      • plozzaa
                        • November 2008
                        • 54

                        #12
                        Ursprungligen postat av rödtoppen
                        Det gjorde du rätt i, jag har en kass batteridriven nånstans på vinden (den gick sönder lagom till garantin gick ut)
                        Hej, vad var det för märke på den?

                        Kommentar

                        • plozzaa
                          • November 2008
                          • 54

                          #13
                          Jag har köpt en Eheim 3531 Bottensug, och för mitt ändamål är den perfekt, så jag är väldigt nöjd.

                          Kommentar

                          • david87
                            • June 2005
                            • 710

                            #14
                            ska man nu ha pump för vattenbyten går det inte att koppla på en sån här då?

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              Behövs ingen pump. Hävertprincipen gör ju jobbet åt dig.

                              Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...