Ciklider, vad mer?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Poloman
    • February 2009
    • 17

    Ciklider, vad mer?

    Jag har nu köpt ett 250L akvarium och har bestämt mig för att köpa 4st blåciklider. Nu är min fråga, hur många mer fiskar kan få plats i ett sådant akvarium?

    Jag skulle jättegärna ta emot förslag på fina fiskar som passar ihop!

    Vilken/vilka malar kan passa? Hur många ska man ha?

    Tack på förhand!

    //Poloman
  • Samarin4
    • December 2008
    • 227

    #2
    Grejen är att du får titta på storleken på fiskarna. Läs artbeskrivningarna innan du köper en fisk. Tänk på att stor fisk äter liten fisk osv. Många fiskar kan du ha, personligen hade jag nog köpt ca 25-35 fiskar, beroende på storlek. Men följ ditt eget tycke och artbesrkivningarna

    En mal du kan köpa är Vanlig ancistrus, brukar vara ganska billiga och roliga. Sedan även guldancistrus, lite dyrare men ändå bra pris. Sedan finns det ju as dyra L-mal arter som är vackra ( akta bara så de inte blir för stora) Andra malar kan ju vara olika sorters pansarmalar, enligt mig är då leopardpansarmalen finast men den är ganska känslig. Pansarmalar ska gå i stim på minst 6 st. L-malarna kan vara ensamma.

    Gillar du fiskar som är bra på att stimma men också livliga skulle jag rekomendera Rödmunstetror, De är extremt vackra och livliga. Men i mitt fall har det varit så att när de är "färre" än de andra fiskarna eller för få stannar de i bakre delen av akvariet.
    Kejsartetror är roliga också, inte särskilt stimmiga, men oerhört aktiva och hanarna är jättevackra (trodde jag aldrig skulle säga så om killar)

    Det finns jätte många fiskarter, du bör läsa artbeskrivningarna på dem. Gilalr du fiskar som får yngel snabbt är ju guppy ett bra val. Men jag hatar dem.

    Sen Palettciklider är ju schyssta, men jag vet inte om de fungerar med sydamerikanska dvärgciklider, det gör dem säkert men a, jag vet inte.

    Hursomhelst har ju alla olika smaker. Jag gillar annorlunda fiskar medan andra kanske gillar ganska vanliga fiskar.
    http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
    uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

    Kommentar

    • Link_Mag
      • January 2009
      • 238

      #3
      Ursprungligen postat av Samarin4
      Grejen är att du får titta på storleken på fiskarna. Läs artbeskrivningarna innan du köper en fisk. Tänk på att stor fisk äter liten fisk osv. Många fiskar kan du ha, personligen hade jag nog köpt ca 25-35 fiskar, beroende på storlek. Men följ ditt eget tycke och artbesrkivningarna

      En mal du kan köpa är Vanlig ancistrus, brukar vara ganska billiga och roliga. Sedan även guldancistrus, lite dyrare men ändå bra pris. Sedan finns det ju as dyra L-mal arter som är vackra ( akta bara så de inte blir för stora) Andra malar kan ju vara olika sorters pansarmalar, enligt mig är då leopardpansarmalen finast men den är ganska känslig. Pansarmalar ska gå i stim på minst 6 st. L-malarna kan vara ensamma.

      Gillar du fiskar som är bra på att stimma men också livliga skulle jag rekomendera Rödmunstetror, De är extremt vackra och livliga. Men i mitt fall har det varit så att när de är "färre" än de andra fiskarna eller för få stannar de i bakre delen av akvariet.
      Kejsartetror är roliga också, inte särskilt stimmiga, men oerhört aktiva och hanarna är jättevackra (trodde jag aldrig skulle säga så om killar)

      Det finns jätte många fiskarter, du bör läsa artbeskrivningarna på dem. Gilalr du fiskar som får yngel snabbt är ju guppy ett bra val. Men jag hatar dem.

      Sen Palettciklider är ju schyssta, men jag vet inte om de fungerar med sydamerikanska dvärgciklider, det gör dem säkert men a, jag vet inte.

      Hursomhelst har ju alla olika smaker. Jag gillar annorlunda fiskar medan andra kanske gillar ganska vanliga fiskar.
      alla L-malar är inte asdyra.
      Diskus och Växter FTW!

      Kommentar

      • Samarin4
        • December 2008
        • 227

        #4
        Ne men ganska många av de vackra kostar över 200 kr.
        http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
        uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

        Kommentar

        • Poloman
          • February 2009
          • 17

          #5
          Tack så mycket för svaren!

          Jag har kollat in förslagen på de fiskarter du föreslog Samarin, och jag fastande för Rödmunstetrorna! Men finns det inte risk för att de är för små? Kommer inte blå cikliderna äta upp dem? Hur många Ancistrus malar kan man behöva i ett 250L kar?
          Finns det några roliga lite större fiskar man kan ha? Scalarer? Jag har också hört något om "Diskus"? Kan man ha såna?

          Jag är tacksam för alla svar!

          Kommentar

          • Samarin4
            • December 2008
            • 227

            #6
            Jag är ingen expert på just de arterna som du nämner. Själv hatar jag stora fiskar för jag tycker de tar mycket plats, jag skulle hellre ha många, men små fiskar. Vägen till framgång är artbeskrivningarna, Diskus och Skalarer blir ganska stora. Så jag vet itne om du kan ha dem i 250 liters. (Skalarer går nog) Men läs artbeskrivningarna.

            Jag läste nyss den blåa ciklidens artbeskrivning, eller om det är den här du menar?

            "Köttätare och allätare. Äter i akvarium levande och fryst foder, men tar även torrfoder. Revirhävdande och något aggressiv, speciellt vid lek"

            Om du ska ha denna cikliden bör du inte ha Rödmunstetror, det verkar som om denna skulle äta upp dem. Du får satsa på större fiskar med dessa.

            Du kan väl ha några stycken Ancistrusmalar. Hade jag ahft ett 25 liters hade jag köpt en guld ancistrus och en vanlig. (men det är min smak) Dem är ganska bra på att äta alger. Sedan finns det ju såna " Siamesisk algätare" som tydligen enligt många är de bästa algätarna.

            Men jag är ingen expert, fråga fler folk och läs vidare, googla fiskarna du vill köpa
            http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
            uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

            Kommentar

            • DAHLBERG
              • September 2008
              • 1598

              #7
              Ursprungligen postat av Poloman
              Finns det några roliga lite större fiskar man kan ha? Scalarer? Jag har också hört något om "Diskus"? Kan man ha såna?
              Diskus är inget man bara köper så där. Kostar mycket pengar (beror på vad man jämför med så klart ) och att de är inte de lättaste fiskarna att hålla. Fina, dyra, bräckliga som porslinsfigurer och inga "duracell-kaniner" precis XD
              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
              540 liter kulfisk - T. lineatus
              120 liter salt - Koraller och fisk

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                #8
                Hatar stora fiskar? Det är väl att ta i. Hur kan man hata denna söta krabat
                Bifogade filer

                Kommentar

                • Samarin4
                  • December 2008
                  • 227

                  #9
                  Haha De enda stora fiskar jag gillar är L malar. Inget annat. Alltså visst stora fiskar kan vara underhållande men de tar för mycket plats, och de flesta är fula. T.ex Diskusar och Skalarer

                  Men det är en smaksak:P
                  http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                  uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                  Kommentar

                  • Poloman
                    • February 2009
                    • 17

                    #10
                    Nu har jag fått lite mer klarhet om blå cikliden, och vad jag kan ha den med, tack vare er, och arbetsbeskrivningen (som jag inte visste fanns).

                    Men jag vill gärna ha mer förslag på fina fiskar!
                    Funkar Gurami fiskar tror ni?

                    Kommentar

                    • Fösen
                      • January 2009
                      • 383

                      #11
                      Pansarmalar har vi tillsammans med ciklider funkar utmärkt

                      Kommentar

                      • Poloman
                        • February 2009
                        • 17

                        #12
                        Pansarmalar har vi tillsammans med ciklider funkar utmärkt
                        Hur många såna ska man ha i ett 250L akvarium da?
                        Är dom duktiga algätare?

                        Kommentar

                        Arbetssätt...