Sökes: Röd fisk till 54-liters!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    Sökes: Röd fisk till 54-liters!

    Ett av mina akvarium bebos av körsbärsräkor och ett stim Boraras brigittae. Eftersom dessa är väldigt små vore det trevligt med en eller ett fåtal liiite större fiskar också, runt 5 cm i alla fall. Men som ni märker har det blivit ett litet tema i akvariet, där bor bara röda djur, och jag tycker därför det vore kul om även den nya invånaren var röd! Helt eller delvis. Inte orangeröd, utan riktigt röd som t ex geléhallon, tomteluvor och de arga smileysarna!

    Den ska dessutom gå bra ihop med räkor och småfisk och trivas ensam eller i mindre grupp. Akvariet är som sagt 54 liter, inrett med mörkt grus och kolsten, mycket växter och flytväxter, temp ca 27C.

    Har tänkt lite på kampfisk, men den vanliga långfenade typen är inte riktigt min kopp te. Andra bettasorter kanske? Dario dario? Eller något annat rött? Kom med förslag!
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Vill du inte ha kvar räkorna och rasbororna då?
    Finns nog inte mycket i storleken 5 cm som inte får in småttingarna i munnen. Och går det in så går det vanligtvis ner också.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      Det är klart jag vill ha kvar dem, annars skulle jag ju inte fråga efter fisk som går bra ihop med räkor och småfisk! Mina mollys och guppyhonor är tex såpass stora och går bra ihop med räkor och små fiskar. Tror knappast de skulle få in vare sig en vuxen räka eller en boraras i munnen. Om något räkyngel stryker med gör absolut ingenting.

      Kommentar

      • Inka
        • July 2005
        • 1233

        #4
        Ursprungligen postat av Salta Katten
        Ett av mina akvarium bebos av körsbärsräkor och ett stim Boraras brigittae. Eftersom dessa är väldigt små vore det trevligt med en eller ett fåtal liiite större fiskar också, runt 5 cm i alla fall. Men som ni märker har det blivit ett litet tema i akvariet, där bor bara röda djur, och jag tycker därför det vore kul om även den nya invånaren var röd! Helt eller delvis. Inte orangeröd, utan riktigt röd som t ex geléhallon, tomteluvor och de arga smileysarna!

        Den ska dessutom gå bra ihop med räkor och småfisk och trivas ensam eller i mindre grupp. Akvariet är som sagt 54 liter, inrett med mörkt grus och kolsten, mycket växter och flytväxter, temp ca 27C.

        Har tänkt lite på kampfisk, men den vanliga långfenade typen är inte riktigt min kopp te. Andra bettasorter kanske? Dario dario? Eller något annat rött? Kom med förslag!
        Röd dvärggurami? Riktigt lugn och fin firre. Jag kör på vanliga färgen och så en blå, men dom finns ju i rött också. Nog tar mina säkert någon liten räkling men jag har ändå översvämning snart av körsbär... Jag upplever att dvärggurami funkar bra i små kar. Mina har blivit stressade i större kar och dött men i 54-litarn fungerar dom utmärkt tillsammans med mina rasboror, även om de ska ha snäppet större enligt artbeskrivningen.
        Senast redigerad av Inka; 12 February 2009, 20:23.
        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

        www.kvitter.n.nu

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Imazo har Dario hysginon, som en helröd Dario dario ungefär. Fast den är kanske inte tillräckligt röd.
          Ska du blicka över på andra Betta-arter så är Betta macrostoma och Betta channoides det närmaste du kommer något, Betta macrostoma är dock olämplig och Betta channoides är bara riktigt röd när den leker.

          Kommentar

          • Salta Katten
            • March 2008
            • 740

            #6
            Dvärgguramis är otroligt fina fiskar, tänker skaffa några sådana till mitt 63-liters!

            Dario hysginon har jag aldrig hört talas om! Googlade lite, de var snygga! Är de som Dario dario i beteende och sånt?

            Betta channoides verkar trevliga, men jag har läst att de kostar typ 900:- paret? Macrostoma var en riktig snygging! Synd att den inte riktigt skulle passa i mitt lilla kar...

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              #7
              Serpatetran är väl riktigt röd i färgen och matchar ditt önskemål om storlek. Men jag är inte så säker på att de låter bli räkor och små boraras.

              Detta var kanske ett riktigt dåligt tips. Men röda är de!
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • Salta Katten
                • March 2008
                • 740

                #8
                Ursprungligen postat av TinaM
                Serpatetran är väl riktigt röd i färgen och matchar ditt önskemål om storlek. Men jag är inte så säker på att de låter bli räkor och små boraras.

                Detta var kanske ett riktigt dåligt tips. Men röda är de!
                Äh, alltid kul med fler tips! Såna hade nog gjort sig riktigt bra mot svart bakgrund! Fast det kanske blir lite fullt i akvariet med ett helt stim, för jag antar att de vill vara många?

                Kommentar

                • Tougaye
                  • January 2008
                  • 209

                  #9
                  det finns en väldigt röd sort av platy som är en vinröd färg som är grym snygg.

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #10
                    Ursprungligen postat av Salta Katten
                    Dvärgguramis är otroligt fina fiskar, tänker skaffa några sådana till mitt 63-liters!

                    Dario hysginon har jag aldrig hört talas om! Googlade lite, de var snygga! Är de som Dario dario i beteende och sånt?

                    Betta channoides verkar trevliga, men jag har läst att de kostar typ 900:- paret? Macrostoma var en riktig snygging! Synd att den inte riktigt skulle passa i mitt lilla kar...
                    Jo, de är som Dario dario i beteende. Fast inte fullt lika aggressiva tror jag, och tål ännu kallare vatten.

                    Kommentar

                    • maggan55
                      • September 2008
                      • 219

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tougaye
                      det finns en väldigt röd sort av platy som är en vinröd färg som är grym snygg.
                      Den är jättefin!

                      Kommentar

                      • Salta Katten
                        • March 2008
                        • 740

                        #12
                        Vinröda platy?:o Har jag totalt missat! Det låter riktigt läckert!

                        Den lilla darion måste jag kolla upp också! Tack för tipsen allihop!

                        Kommentar

                        • MagicFingers
                          • November 2003
                          • 3136

                          #13
                          Riotetror?.Hyphessobrycon flammeus
                          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                          Nunc Est Bibendum

                          Kommentar

                          Arbetssätt...