Hjälp mig välja fiskar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emma_VBG
    • January 2009
    • 24

    Hjälp mig välja fiskar!

    Hej!

    Som nybörjare behöver jag hjälp med vilka fiskar jag ska köpa till mitt kar på 112 (?) liter.

    Såhär hade jag tänkt mig:
    3 st Ancistrusmalar
    5 st Dalmatinermolly
    5 st Dvärgbotior
    30 st Kardinaltetra

    Sedan står valet mellan 2 st Slöjstjärtar eller 3 st Kampfiskar (1 hane och två honor)

    Är det för mycket fisk? Hur fungerar dessa sorter ihop? Vilka rekommenderas/rekommenderas inte? På vilka nivåer i vattnet håller de till, kommer det bli trångt vid ytan eller vid botten?

    Än så länge har jag bara införskaffat Ancistrus, för de var de första jag var säker på att jag skulle ha!

    Hoppas ni kan hjälpa mig så att mina fiskar ska trivas!
    Tacksam för alla svar!

    Emma
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hmm, det var en hel del fisk det i 112 liter.
    Till att börja med så är 1 Ancistrus i det karet lagom, men absolut max 2 st men då måste du vara noga med att stödmata dem med algtabletter och grönsaker.
    Mollyna är OK, men tänk på att du snart har fler än 5 st, det ordnar de själva.
    Botiorna skulle jag hoppa över helt till att börja med, och kanske tillföra dessa senare om de fortfarande är intressanta.
    30 tetror blir lite mycket i det karet, halvera mängden så är du ganska nära vad som får plats i karet. Tänk på att inte släppa i alla dessa fiskar på en gång, utan skynda långsamt så kommer det säkert att gå bra.

    Kul med ytterligare en Varbergare här, välkommen hit!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Emma_VBG
      • January 2009
      • 24

      #3
      Tack Ansjo!
      Jag var och handlade idag, men det fanns bara en dalmatinermolly och några kardinaler hittade jag inte... Men eftersom syskonbarnen var med kunde jag ju inte komma hem tomhänt, så det blev 4 st guppys. I början gömde de sig under roten och bakom pumpen, men nu två timmar senare simmar de glatt omkring! Tror jag ska skaffa några mollys nästa vecka och sedan avvakta. Antar att det blir fler av både guppys och mollys!

      Får kanske försöka göra mig av med en av malarna, men vill vänta någon vecka tills jag vet vilka två jag gillar mest!

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Vänta ett par veckor tills du skaffar fler invånare till karet, då man bör ta det ganska lugnt i början. Annars riskerardu att det blir giftiga ämnen i karet, tex nitrit, som kan ta död på fiskarna om det vill sig illa.
        Mata även försiktigt till att börja med, och göm undan matburken så de små inte kan få tag i den då detta annars brukar vara en kul grej för dom att göra.
        Ett nitrittest är heller inte fel att ha hemma så du kan hålla koll på detta.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • Emma_VBG
          • January 2009
          • 24

          #5
          Jag vet att jag borde väntat men var i Kungsbacka och där finns ju Zoomässan med väldigt mycket bättre utbud än i Varberg! Så det råkade bli 4 st dalmatiner... Och sambon var så ledsen för att jag nobbade alla hans förslag (häftiga men stora fiskar som diskus, drakmal mm) så jag gav med mig på några körsbärsräkor.
          Ska vara duktig med delvattenbyten så att de inte mår dåligt av nitriten.
          Summa av kardemumma är:

          3 ancistrus
          4 guppy
          4 dalmatinermolly
          4 körsbärsräkor

          Är väldigt nöjd, mycket liv och rörelse och fina färger i akvariet!

          Bra tips förresten att gömma maten, pojkarna har redan fattat var jag förvarar min fiskhink och de är på den så fort de kommer innanför dörren!

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            Ursprungligen postat av Emma_VBG
            Jag vet att jag borde väntat men var i Kungsbacka och där finns ju Zoomässan med väldigt mycket bättre utbud än i Varberg! Så det råkade bli 4 st dalmatiner... Och sambon var så ledsen för att jag nobbade alla hans förslag (häftiga men stora fiskar som diskus, drakmal mm) så jag gav med mig på några körsbärsräkor.
            Ska vara duktig med delvattenbyten så att de inte mår dåligt av nitriten.
            Summa av kardemumma är:

            3 ancistrus
            4 guppy
            4 dalmatinermolly
            4 körsbärsräkor

            Är väldigt nöjd, mycket liv och rörelse och fina färger i akvariet!

            Bra tips förresten att gömma maten, pojkarna har redan fattat var jag förvarar min fiskhink och de är på den så fort de kommer innanför dörren!

            blir nog bra i slutändan.

            dock skulle jag:

            1) inte räkna med att några räkbabisar i större mängd överlever

            2) börjat planera vart du skall göra av alla yngel från mollys / guppies / ancistrus som kommer att ploppa upp om ett tag.......




            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • Emma_VBG
              • January 2009
              • 24

              #7
              Ursprungligen postat av Kensa
              blir nog bra i slutändan.

              dock skulle jag:

              1) inte räkna med att några räkbabisar i större mängd överlever

              2) börjat planera vart du skall göra av alla yngel från mollys / guppies / ancistrus som kommer att ploppa upp om ett tag.......
              Varför kommer inte räkbebisarna överleva? Har två honor med massa rom nu, och har täckt över pumpen med en nylonstrumpa... Vet att jag kommer få rengöra pumpen oftare, men det kan det kanske vara värt för att få de små liven att klara sig?

              Det där med ynglen som förhoppningsvis kommer har jag funderat över. Ska höra med affären om de tar emot, annars får jag väl skaffa mig en fisk med lite större mun...

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av Emma_VBG
                Varför kommer inte räkbebisarna överleva? Har två honor med massa rom nu, och har täckt över pumpen med en nylonstrumpa... Vet att jag kommer få rengöra pumpen oftare, men det kan det kanske vara värt för att få de små liven att klara sig?

                Det där med ynglen som förhoppningsvis kommer har jag funderat över. Ska höra med affären om de tar emot, annars får jag väl skaffa mig en fisk med lite större mun...
                fiskarna du har kommer äta upp räkorna som passar dina fiskars mun. dvs räkyngel.

                Kommentar

                • Emma_VBG
                  • January 2009
                  • 24

                  #9
                  Ursprungligen postat av flaxss
                  fiskarna du har kommer äta upp räkorna som passar dina fiskars mun. Dvs räkyngel.
                  nooo!!!

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    ...och även de vuxna räkorna med, om de går in i munnen på fiskarna...
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...