Hur många fiskar kan man ha i Akvariet??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fösen
    • January 2009
    • 383

    Hur många fiskar kan man ha i Akvariet??

    Hej
    Senast redigerad av Fösen; 27 January 2009, 10:28. Anledning: +
  • Fösen
    • January 2009
    • 383

    #2
    Ursprungligen postat av Fösen
    Hej

    Jag har ett 63 liters akvarium och jag undrar hur många fiskar man kan ha i det för tillfället har jag 27-29 bottenlevande fiskar malar grönlingar med mera. Och 7 andra fiskar som är Labyrintfiskar och eldstjärt är det för mycket eller kan jag ha någon liten fisk till. Nol´s ciklidhobby säger att eftersom jag har så många botten levande fiskar alltså malar så kan jag ha 10 fiskar till.

    Tacksam för svar.
    Jag ska också om ett år skaffa ett 100 liters akvarium.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #3
      Har verkligen Kent sagt det?
      Jag skulle i det bestämdaste avråda dig för att skaffa fler fiskar till det karet, och inte ens i ett 100 liters skulle jag fundera i de banorna, tyvärr.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        Ursprungligen postat av Fösen
        Hej

        Jag har ett 63 liters akvarium och jag undrar hur många fiskar man kan ha i det för tillfället har jag 27-29 bottenlevande fiskar malar grönlingar med mera. Och 7 andra fiskar som är Labyrintfiskar och eldstjärt är det för mycket eller kan jag ha någon liten fisk till. Nol´s ciklidhobby säger att eftersom jag har så många botten levande fiskar alltså malar så kan jag ha 10 fiskar till.

        Tacksam för svar.
        vad är det exakt för fiskar du har?

        bara Eldstjärten själv vill ha 200-300L.

        det låter väldigt mycket för karet.

        Kommentar

        • Fösen
          • January 2009
          • 383

          #5
          Ursprungligen postat av Flaxss
          vad är det exakt för fiskar du har?

          bara Eldstjärten själv vill ha 200-300L.

          det låter väldigt mycket för karet.
          det är en väldigt liten eldstjärt men när alla blir stora så byter jag ut dom mot små igen tror du det kan funka jag ska också skaffa större och större genom åren.

          Kommentar

          • Fösen
            • January 2009
            • 383

            #6
            Ursprungligen postat av ansjo
            Har verkligen Kent sagt det?
            Jag skulle i det bestämdaste avråda dig för att skaffa fler fiskar till det karet, och inte ens i ett 100 liters skulle jag fundera i de banorna, tyvärr.
            Känner du kent?

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Nej, men jag vet ganska väl vem han är och vad han kan, och skulle bli väldigt förvånad om han verkligen föreslog detta.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av Fösen
                det är en väldigt liten eldstjärt men när alla blir stora så byter jag ut dom mot små igen tror du det kan funka jag ska också skaffa större och större genom åren.
                problemet är att den anpassar sig efter karets storlek så du vet inte när den blir för stor men den kommer ändå vantrivas även om du tycker den är liten för karet.

                jag vet än inte vilka fiskar du har så jag kan inte säga vad dom kräver i volym,mått på karet. men jag skulle rekommenderbar dig att skaffa större minst 100L. och med Grönlingar menar du exempel Botia då och där vill nästan alla arter ha som minst 100L.

                hur menar du med att byta ut dom mot små?

                Kommentar

                • Fösen
                  • January 2009
                  • 383

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Har verkligen Kent sagt det?
                  Jag skulle i det bestämdaste avråda dig för att skaffa fler fiskar till det karet, och inte ens i ett 100 liters skulle jag fundera i de banorna, tyvärr.
                  Känner du kent?

                  Kommentar

                  • Fösen
                    • January 2009
                    • 383

                    #10
                    Ursprungligen postat av Flaxss
                    problemet är att den anpassar sig efter karets storlek så du vet inte när den blir för stor men den kommer ändå vantrivas även om du tycker den är liten för karet.

                    jag vet än inte vilka fiskar du har så jag kan inte säga vad dom kräver i volym,mått på karet. men jag skulle rekommenderbar dig att skaffa större minst 100L. och med Grönlingar menar du exempel Botia då och där vill nästan alla arter ha som minst 100L.

                    hur menar du med att byta ut dom mot små?
                    När dom blir stora så jag inte kan ha dom längre så byter jag ut dom mot små igen. Jag har också lite corydoras lite guramis kampfisk gobi ja och två ancistrus och kanske nåt litet till öh ödlefisk häxmal hästnosmal banjomal synodontis ja och kanske nåt litet till

                    Kommentar

                    • JojjeN
                      • June 2008
                      • 3567

                      #11
                      Stackars fiskar. Men visst, jag ska inte ta upp den diskussionen nu. Har försökt säga till folk förut, och det slutar bara med att trådskaparen hatar en och alla andra säger "Måste du vara så hård mot honom?"
                      Tillbaks efter paus.

                      Kommentar

                      • Flaxss
                        • November 2008
                        • 1718

                        #12
                        Ursprungligen postat av Fösen
                        När dom blir stora så jag inte kan ha dom längre så byter jag ut dom mot små igen. Jag har också lite corydoras lite guramis kampfisk gobi ja och två ancistrus och kanske nåt litet till öh ödlefisk häxmal hästnosmal banjomal synodontis ja och kanske nåt litet till
                        Corydoras behöver beroende art minst 50-80L

                        Guramis behöver beroende art minst 30-100L

                        1Kampfisk hane klarar sig med 30-40L som minst

                        Gobioides arter behöver minst 300-500L (skulle tro mer)

                        Ancistrus beroende art behöver minst 70-150L

                        är Ödelfisk Homaloptera orthogoniata? såfall vill den ha som Praktbotia och den kräver syrerikt vatten som också ska vara strömt och långa kar. ca runt 200L som minst.

                        är Hästnosmal Acantopsis dialuzona ? den vill också ha samma utrymme som en Praktbotia ca 200-500L.

                        Synodontis arter vill ha från 100L till tusen liter.

                        Häxmal och Banjolmal vet jag inte.

                        som du ser så behöver du ett större kar. även som små villd om ha större än 63L.

                        hur gör du när dy byter ut dom? säljer eller ger bort dom? eller ger dom tillbaka till affären? eller gör du nåt annat (hoppas jag inte dock!).

                        varför då inte istället köpa fiskar som klarar av 63L ??

                        Kommentar

                        • Nilsrolf
                          • November 2006
                          • 549

                          #13
                          Ursprungligen postat av ansjo
                          Nej, men jag vet ganska väl vem han är och vad han kan, och skulle bli väldigt förvånad om han verkligen föreslog detta.
                          Vågar svära på att han inte sagt det. Han är mkt kunnig och vågar säga till om han är osäker. Försöker definitivt inte bara sälja saker/fiskar. Är en mkt seriös affärsinnehavaren.

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            #14
                            Men även om du byter bort de när de är för stora så kommer de ändå ha men för livet, tex. dö i förtid, inte växa normalt, osv'
                            Senast redigerad av JojjeN; 26 January 2009, 14:17.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • eriahl
                              • April 2004
                              • 5681

                              #15
                              Måste bara fråga. Andningsproblem?
                              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                              Kommentar

                              Arbetssätt...