Fisk i 60L?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DjRoman
    • December 2007
    • 242

    Fisk i 60L?

    Jag har ett 60L-akvarium som står tomt sen min sista signalkräfta slängde in handduken (RIP ) och funderar nu på vad jag ska göra med det.

    Jag vill gärna ha något som man vanligtvis inte hittar hemma hos folk. Kräftorna tycker jag var ett perfekt exempel på vad jag letar efter: enkla att få tag i, lite ovanligt att ha dom hemma i akvariet och dessutom gratis.

    Frågan är om det var ett värmeproblem att mina kräftor dog? Dom är väl vana med ganska kallt vatten vid den här årstiden och dom hade rumstemperatur i vattnet (ca 22 grader). Om det var temperaturen, hur skulle man ha märkt det?
    Den som klarade sig längst levde i ca 4-5 månader.

    Om det var ett temperaturproblem så skulle eventuellt varmvattenshumrar vara ett alternativ. Men annars skulle det vara kul att testa nått nytt nu när man har ett tomt akvarium.
  • PierreS24
    • January 2009
    • 80

    #2
    Svaret är ganska enkelt, kräftor behöver väldigt strömt eller friskt vatten låga temeperaturer, man får tänka på att dem bor på botten där det är som kallast och att de gärna finns i starkt strömmande bäckar, och att de "sover" på dagen (egentligen tar det lugnt pga hettan) och jagar på natten då det blivit svalare.

    Jag hade haft räkor i ditt akvarium, amano, körsbärs eller såna där snygga chrystal i rött eller svart utan tvekan...

    Kommentar

    • DjRoman
      • December 2007
      • 242

      #3
      Räkor har jag redan i mitt större akvarium så dom hoppar jag nog över.

      Kommentar

      • PierreS24
        • January 2009
        • 80

        #4
        Okej, märkte nu att du skrev "fisk" i trådtopic. Finns egentligen ingen fisk som mår riktigt bra i sånt utrymme, men det går alltid ha någon guppy eller svärdbärare beroendes på hur kräsen man är...

        Kommentar

        • DjRoman
          • December 2007
          • 242

          #5
          Hmm ok, det lät ju lite tråkigt. Sen så gjorde du helt rätt i att tolka "fisk" som allt möjligt, för jag själv syftade jag inte bara på fisk

          Kommentar

          • woodo
            • January 2007
            • 605

            #6
            skaffa ett gäng microrasboror eller snäcklekare.
            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

            Kommentar

            • DjRoman
              • December 2007
              • 242

              #7
              Nu skäms jag När jag stod och tömde akvariet så såg jag att kräftan låg och tryckte under en kruka, livs levande! Han hade lyckats lura mig trots att jag hade fiskat upp "kroppen" (skalet).
              Det är ju inte första gången kräftorna har ömsat skal, men det här såg verkligen ut som en hel kräfta.

              Så nu behöver jag inte fler tips, akvariet är redan upptaget

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av PierreS24
                Okej, märkte nu att du skrev "fisk" i trådtopic. Finns egentligen ingen fisk som mår riktigt bra i sånt utrymme, men det går alltid ha någon guppy eller svärdbärare beroendes på hur kräsen man är...
                finns iförsig många fiskar som kan klarar av och trivas i ett sådant utrymme som 60L. dock ej Svärdbärare då dom vill ha lite mer än 60L.

                Kommentar

                Arbetssätt...