Tips på fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    Tips på fisk

    Jag har blivit med ett till akvarium
    Det är 60L 6-kantigt som är ca 45 hög. Jag tänkte flytta på mina kampfiskar då jag tror att de är lite stressade där de bor med guramisarna och tetrorna.
    Vilka andra fiskar kan jag ha med dem som gillar att simma mer på "djupet" än längden?
    325L
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    #2
    Jag får svara mig själv då

    Efter att ha läst en del arbetsbeskrivningar på små tetror, rasboror, pansarmalar mm så har jag hittat mina dvärg favoriter

    Boraras brigittae, Smycketetra eller Galaxyrasbora
    Leopard ev Panda pansarmal eller Dvärgbotia (kanske svår att få tag i)
    Dvärg-, guldotocinclus eller Rödfenad dvärgpleco

    Tror att dem nämnda fiskar skulle passa med Kampisar, har bara svårt med antalet. Pansarmalar och botior är väl stimfiskar? Hur många skulle man kunna ha i 60L?
    325L

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Ursprungligen postat av aneta
      Jag får svara mig själv då

      Efter att ha läst en del arbetsbeskrivningar på små tetror, rasboror, pansarmalar mm så har jag hittat mina dvärg favoriter

      Boraras brigittae, Smycketetra eller Galaxyrasbora
      Leopard ev Panda pansarmal eller Dvärgbotia (kanske svår att få tag i)
      Dvärg-, guldotocinclus eller Rödfenad dvärgpleco

      Tror att dem nämnda fiskar skulle passa med Kampisar, har bara svårt med antalet. Pansarmalar och botior är väl stimfiskar? Hur många skulle man kunna ha i 60L?

      Ca. 5-6 Pandor och ca. 4-5 Ottosar skulle nog funka fint om du bara har tillräckligt med gömställen
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • aneta
        • September 2008
        • 261

        #4
        Hur är det med dvärgciklider? Hade det funkat med ett par Fjärils eller Kakadua eller är karet på tok för litet?
        325L

        Kommentar

        • Nina82
          • January 2008
          • 6610

          #5
          Ursprungligen postat av aneta
          Hur är det med dvärgciklider? Hade det funkat med ett par Fjärils eller Kakadua eller är karet på tok för litet?
          Med kampfisk i karet blir det nog lite trångt men utan kampfisken skulle du kunna ha antingen fjäril eller kakadue.. Dock kommer det bli för mycket på botten med pansarmalar isf skulle jag tro.

          Jag hade nog kört med ensam Kampfisk, Ottosar och Pandor. Ev. ett stim Galaxy rasbora eller liknande om du måste ha mer.
          12L 12L 24L 24L 24L 24L
          38L 54L 54L 63L 450L

          Kommentar

          • aneta
            • September 2008
            • 261

            #6
            Ja det har du rätt i, vill faktiskt göra det bättre för kampfiskarna, det är ju därför jag skaffade ett kar till
            Men det är så svårt att begränsa sig, har börjat förstå värför folk har så många akvarium
            325L

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av aneta
              Ja det har du rätt i, vill faktiskt göra det bättre för kampfiskarna, det är ju därför jag skaffade ett kar till
              Men det är så svårt att begränsa sig, har börjat förstå värför folk har så många akvarium
              Många akvarium,, men ändå aldrig tillräckligt
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av aneta
                Ja det har du rätt i, vill faktiskt göra det bättre för kampfiskarna, det är ju därför jag skaffade ett kar till
                Men det är så svårt att begränsa sig, har börjat förstå värför folk har så många akvarium
                ska du inte prova att ha några honor till din hane?

                Kommentar

                • aneta
                  • September 2008
                  • 261

                  #9
                  Nina82: brukar du alltid att ha nästa i tankarna?

                  Flaxss: absolut! jag skrev kampfiskarna och min hane är "gift" sedan länge sen
                  325L

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    Ursprungligen postat av aneta
                    Nina82: brukar du alltid att ha nästa i tankarna?

                    Flaxss: absolut! jag skrev kampfiskarna och min hane är "gift" sedan länge sen
                    hhaa som jag läser, läste bara kampfisken.

                    hur många honor har du? har du bara en så kan du skaffa så där är som minst 3st. annars så tycker jag att det räcker som fiskar. ev någon bottenfisk.

                    annars går det ju ha större räkor som går runt på botten.

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #11
                      Ursprungligen postat av aneta
                      Nina82: brukar du alltid att ha nästa i tankarna?
                      Japp
                      Planerar för tillfället ett litet nanokar där mina Crystal Red räkor kan ha sina räklingar ifred
                      Har fem hemmabyggen från 10L till 46L som bara står .. Fattas dock alla tillbehör, inklusive täckglas så jag funderar fortfarande
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • aneta
                        • September 2008
                        • 261

                        #12
                        Ursprungligen postat av Flaxss
                        hhaa som jag läser, läste bara kampfisken.

                        hur många honor har du? har du bara en så kan du skaffa så där är som minst 3st. annars så tycker jag att det räcker som fiskar. ev någon bottenfisk.

                        annars går det ju ha större räkor som går runt på botten.
                        Har 2 honor, en som han ständigt leker och en som är fortfarande liten, kanske ska köpa en till. Jag ville ha räkor i det nuvarande karet men de blev uppätna, kampisarna kanske hade med deras försvinnande att göra, vet inte. Finns det större räkor än Amano som man kan ha?
                        325L

                        Kommentar

                        • aneta
                          • September 2008
                          • 261

                          #13
                          Ursprungligen postat av Nina82
                          Japp
                          Planerar för tillfället ett litet nanokar där mina Crystal Red räkor kan ha sina räklingar ifred
                          Har fem hemmabyggen från 10L till 46L som bara står .. Fattas dock alla tillbehör, inklusive täckglas så jag funderar fortfarande
                          Skoj med planeringen * 5 = fem planeringar Det är inte illa, då har du mycket roligt framför dig!

                          Till min mans förskräckelse planerar jag redan ett sovrumsakvarium då vi ska renovera sovrummet senare i år
                          325L

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #14
                            Ursprungligen postat av aneta
                            Skoj med planeringen * 5 = fem planeringar Det är inte illa, då har du mycket roligt framför dig!

                            Till min mans förskräckelse planerar jag redan ett sovrumsakvarium då vi ska renovera sovrummet senare i år
                            Sovrummet försöker jag hålla mig borta ifrån
                            Även om man tycker att man hittat en tyst pump kommer man höra vatten som porlar, syre som kommer ut ur pumpen eller andra ljud som lätt kan uppfattas som oljud i ett helt tyst rum

                            Har egentligen varken plats eller tid till fler akvarium nu så jag försöker hålla mig till planeringsstadiet så länge som möjligt. Det här med räkorna är något jag måste göra ganska snart annars kommer mina räkor dö ut så småningom och det skulle ju såklart vara tråkigt.
                            Blir nog ett litet på 10-20L ståendes på köksbänken. Katten kommer använda det som drickskål men jag tror inte hon kommer sno några räkor .. det är hon för fin för
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • Flaxss
                              • November 2008
                              • 1718

                              #15
                              Ursprungligen postat av aneta
                              Har 2 honor, en som han ständigt leker och en som är fortfarande liten, kanske ska köpa en till. Jag ville ha räkor i det nuvarande karet men de blev uppätna, kampisarna kanske hade med deras försvinnande att göra, vet inte. Finns det större räkor än Amano som man kan ha?
                              köp en till. jag hade Amano räkor till mina kampfiskar.

                              japp det finns räkor som blir större du kan kolla här

                              Kommentar

                              Arbetssätt...