Kan hela familjen få sin vilja fram?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eidis
    • February 2008
    • 33

    Kan hela familjen få sin vilja fram?

    Har ett kar på ca 120 l som för tillfället endast inhyser lilltjejens 3 guppys samt avkomma, 3 äppelsnäckor och en mal. Ser lite tomt ut med andra ord. Sambon vill ha ett stimm med neontetror och jag suktar efter ett par palettciklider.
    Kan det funka månnetro? Har inget emot om cikliderna äter sig tjocka och feta på guppy yngel men kommer dom 'stora' fiskarna var fredade?
  • JohanFridsall
    • November 2008
    • 134

    #2
    köper du paletterna små och samtidigt som neontetrorna så ska det nog funka bra

    Kommentar

    • PierreS24
      • January 2009
      • 80

      #3
      Den kombinationen bör funka utan problem, palett ciklider är väldigt snälla om man frågar mig. Kan vara lite ilsken när den vaktar sitt revir vid lek men annars väldigt fredlig så det bör funka finemang.

      Kommentar

      • Eidis
        • February 2008
        • 33

        #4
        Perfa, då får jag tacka för snabba svar!

        Kommentar

        • Vimsa
          • November 2008
          • 768

          #5
          Min kompis har paletter och kardinaltetror, samt rödmunstetror utan problem

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Då får jag göra dig besviken och säga att den kombinationen inte alls funkar

            Paletterna kommer jaga ihjäl Guppyna förr eller senare och några avkommor kommer ni aldrig mera se.
            Paletter och Neoner kan gå eftersom Neonerna är relativt snabba men Guppyna kommer inte ha en chans.

            Paletter leker konstant och är enligt mig väldigt revirhävdande.. Bör inte hållas med levandefödare eller andra långsamtsimmande arter.
            Senaste offret för oss var en fullvuxen Panda pansarmal som råkade ligga på fel ställe och blev tuggad ganska ordentligt.
            Enda fisken de har funkat ihop med är Siamesiska algätare, Kuhliiålar och Ancistrus.

            Jag råder er att skaffa ett eget kar till Guppyna och ha Paletter och Neoner i 112L
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Eidis
              • February 2008
              • 33

              #7
              Hmm, har ett 50 liters där dom bodde förut, och det har varit prat om att det ska stå i lillans rum tycker synd om dom dock ska få flytta tillbaka till det 'lilla' efter att få ha sträckt ut i det 'stora' Haha, men that's just me

              Någon annan ciklid eller lite större fin och färgglad fisk som passar med guppy då? Och inte gurami, jag har tröttnat på dom raringarna

              Kommentar

              • Nina82
                • January 2008
                • 6610

                #8
                Ursprungligen postat av Eidis
                Hmm, har ett 50 liters där dom bodde förut, och det har varit prat om att det ska stå i lillans rum tycker synd om dom dock ska få flytta tillbaka till det 'lilla' efter att få ha sträckt ut i det 'stora' Haha, men that's just me

                Någon annan ciklid eller lite större fin och färgglad fisk som passar med guppy då? Och inte gurami, jag har tröttnat på dom raringarna
                Större ciklider och Guppy blir nog svårt men vet inte om det finns andra större fiskar som passar.

                Tycker ni ska sätta upp 50L i tösens rum och ha Guppyna där i. Jag har dem oxå i 50L och de trivs bra
                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                38L 54L 54L 63L 450L

                Kommentar

                • Eidis
                  • February 2008
                  • 33

                  #9
                  har blivit lite besatt av tanken på ciklider bör kanske sägar dvärgisar kanske

                  Kommentar

                  • Eidis
                    • February 2008
                    • 33

                    #10
                    Mmm om man har ett till litet kar så kan ju det få bli ett växtkar... Ååh allt man vill ha och allt man vill göra, haha

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Jag måste haft väldigt snälla paletter, för jag hade(köpte ett till 310liters kar i fredags) både guppy, dalmatinermolly yngel på 1/½ cm, indianplaty, mussepigg, mal och några andra i mitt 105 liters kar visst har dom skrämt bort dom andra men inget drastiskt typ en puff eller så och dom lägger ägg för jämnan.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Nina82
                        • January 2008
                        • 6610

                        #12
                        Ursprungligen postat av Eidis
                        har blivit lite besatt av tanken på ciklider bör kanske sägar dvärgisar kanske
                        Dvärgciklider skulle kanske funka.. Har inte testat personligen men eftersom de inte leker så intensivt som Paletter och generellt sett är snällare tror jag nog det kan gå.
                        Skulle du märka att Guppyna blir stressade har du ju 50L som en nödlösning då iaf.
                        12L 12L 24L 24L 24L 24L
                        38L 54L 54L 63L 450L

                        Kommentar

                        • PierreS24
                          • January 2009
                          • 80

                          #13
                          Vet inte i hur många år jag haft olika varianter av Palett ciklider (Pelvicachromis pulcher, Pelvicachromis subocellatus, Pelvicachromis sacrimontis) tillsammans med Guppys och andra snälla fiskar utan problem. Guppyn rör sig mest vid ytan och vaktar Paletterna sitt revir så finns det i regel på botten utanför riskzonen för guppys. Nu skiljer sig självklart individ från individ, men måste ändå säga att Palett ciklider lär vara något av de snällare cikliderna i den storleken.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...