Val till 30-40 liters

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • dun
    • July 2007
    • 46

    Val till 30-40 liters

    Skulle vilja ha en liten besättning med små fiskar till ett litet akvarium. Jag är egentligen bara ute efter en art för att "utsmycka" med. Jag är intresserad av att ha några tetror men det är väl knepigt då de är stimfiskar, eller finns det någon sort som passar? Ett krav är att det är ganska tåliga fiskar. Inredningen kommer att bestå av mycket växter (även flytväxter), två rötter och några stora stenar.

    Jag blir jätteglad om ni kommer med idéer och tips.
    Just nu läser jag på internet som en tok, men jag behöver verkligen hjälp för att göra ett bra val.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Tetror blir svårt i ett så litet kar, men det finns ett flertal olika rasboror och danios att välja mellan, och de beter sig ungefär som tetror.
    Testa att söka åp din akvariestorlek här så får du lite namn du kan Googla på: http://www.zoopet.com/fiskar/index.php
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • dun
      • July 2007
      • 46

      #3
      Jag har testat att söka på det viset innan och den enda jag fick upp som jag tyckte var intressant var Danio margaritatus. Jag skulle nämligen vilja ha ett litet gäng kvicka, små fiskar, inte bara ett par..

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        med bra vattenkavlite och noggrann skötsel kan du ha

        30L 40L (bättre om du skaffar så stort som möjligt)
        Endlers guppy 1hane 3honor
        Kardinalfisk 5st (vill ha svalt vatten)
        små arter av rasbora ca 5-8st
        Dario dario, kan bli lite aggressiv i små kar 1hane och 3-5honor
        Dvärgtandkarp 1hane 3-5honor
        Danio margaritatus ca 5-8st
        Pygme gurami 5st (1hane 4honor)
        Kampfisk 1hane 3honor
        vanlig Guppy 1hane 3honor
        Dvärggurami 1hane 2honor
        Honungs gurami 1hane 2honor

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Kolla då in Boraras brigittae, en riktig snygging. Kanske inte så kvicka, men de riktigt lyser i akvariet och jag kan lova dig att du inte ångrar det köpet: http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...ze=big&cat=781
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • dun
            • July 2007
            • 46

            #6
            Ja, de var riktigt vackra! Har du någon egen erfarenhet av dessa? Är ju som sagt ute efter en ganska tålig fisk och jag vill välja den efter miljön och inte tvärt om.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ja, jag har ett 40-tal av dem i en kub med måtten 50x50x50 som jag även har Corydoras pygmaeus samt ett par olika sorters räkor i. De gör inte så mycket väsen av sig då de inte jagar omkring, men de är så förbaskat snygga så det räcker mer än väl.
              Bilden ger faktiskt inte riktig rättvisa, den röda färgen stämmer ganska bra, men det mörka fältet på fisken är svart och glänser i blått ungefär så här: http://www.fishchannel.com/images/ex...s-brigttae.jpg
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • dun
                • July 2007
                • 46

                #8
                Men är de tåliga och är de svåra att få tag på? Dyra?

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Tåliga nja, är det bara ett inkört akvarium så tycker jag inte de är svårare än några andra fiskar jag har.
                  De är annars lätta att få tag i om din affär tar emot beställningar från kunder, dessa fiskar är ganska ovanligt att den "vanliga" zoobutiken har hemma.
                  Prismässigt ligger de nog runt 20:-/st.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • cillan
                    • February 2007
                    • 562

                    #10
                    Varför hittade vi inte dessa för när vi skulle köpa små fiskar till vårt 180-liters med räkor i? Det blev rubytetra, de är i och för sig jättensygga men håller sig än så länge mest läns med framrutan. Gör Boraras brigittae likadant? Vi hittade inte dem i någon butik. Om skulle hitta dem kan man ha dem tillsammans med rubytetran eller blir det konstigt med stimmet då, nu stimmar de väldigt mycket och knapt att någon viker åt sidan.

                    Kommentar

                    • dun
                      • July 2007
                      • 46

                      #11
                      Ja, det är sannerligen väldigt intressant. Tack så mycket för tipset! Lyssnar ändå gärna på fler tips. Det dröjer ännu innan inköpet kommer att göras så jag har tid för många vändor att ändra mig på :P. Sen måste akvariet köras in ordentligt även om jag använt vatten från mitt stora akvarium.

                      Kommentar

                      • woodo
                        • January 2007
                        • 605

                        #12
                        microrasbora galaxy/kubotai är fina enligt mig.
                        150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Ursprungligen postat av cillan
                          Varför hittade vi inte dessa för när vi skulle köpa små fiskar till vårt 180-liters med räkor i? Det blev rubytetra, de är i och för sig jättensygga men håller sig än så länge mest läns med framrutan. Gör Boraras brigittae likadant? Vi hittade inte dem i någon butik. Om skulle hitta dem kan man ha dem tillsammans med rubytetran eller blir det konstigt med stimmet då, nu stimmar de väldigt mycket och knapt att någon viker åt sidan.
                          De stimmar inte heller så mycket utan simmar omkring lite mer planlöst. Ska man ha stimmande fiskar så är det några sorters tetra man får kolla efter, eller tex sebrafisk.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Vandal
                            • January 2006
                            • 1655

                            #14
                            några "Kap Lopez" eller andra killi skulle jag satsa på, färggranna och lätta att ha att göra med...
                            over and out /Petter
                            Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

                            http://saltvattenvandal.blogspot.com/

                            Kommentar

                            Arbetssätt...