Blir det här bra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raggsockan
    • April 2007
    • 644

    Blir det här bra?

    Min dotter har fått sin första fisk. En kampfiskhane i ett 17L sexkantig akvarie. Jag gillar egentligen inte detta akvarium men det är var jag har för tillfället. Vi har pratat lite om att hon skall få ta upp pengar från hennes sparkonto och köpa ett lite större kar. Den kommer att bli 40 eller 60L stort.

    Det jag undrar över om denna kombination blir bra.

    Kampfiskhanen
    ev 7 neontetror och sen
    4 platyn.
    En snäcka kommer att inhandlas till 17L för att hålla reda på algerna. Kanske blir fler sen i det större karet.

    Platy-yngel blir en bra källa till mat för kampisen men jag vet inte så mycket om dessa fiskar.

    Alltså detta blir inte det slutgiltiga beslutet utan det är vad hon skulle vilja ha. Så jag frågar er nu om det går. Kan ju säga att kampsien har varit tillsammans med andra fiskar och funkat hyfsat bra.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Inte dessa fiskar i 17 liter.

    Men sen när ni köper större så låter det som en hel schysst blandning.

    Tror du ska göra det snarast. För att göra en lång historia kort, så var det en tjej som skrev att hon hade köpt en kampfisk till en 16 liters skål i augusti. I oktober (Dvs 2 månader senare) dog kampfisken, troligtvis för att ha haft dåliga förutsättningar. Under de 2 månaderna vägrade hon lyssna på våra varningar om att kampfisken inte skulle trivas, och sen när den dog så undrade hon vad det kan ha varit, och skällde ut osas för att vi inte hade hjälpt henne. ^^

    Med detta vill jag framföra att ni nog borde satsa på större ganska snabbt, för om det är tjejens första fisk så kanske hennes intresse slocknar om den dör så fort.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Raggsockan
      • April 2007
      • 644

      #3
      Den fisken har jag haft länge. Den är närmare 2 år nu.

      Nä dessa fiskar skall inte få vara tillsammans i 17L. Det är vad vi planerar till hennes 40L eller 60L beroende vad hon väljer i affären sen. Måste vänta tills hennes pappa kommer hem från jobbet för vi båda måste vara med och ta ut pengar. Större akvarium får inte plats i hennes lilla rum.

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Ursprungligen postat av Raggsockan
        Den fisken har jag haft länge. Den är närmare 2 år nu.

        Nä dessa fiskar skall inte få vara tillsammans i 17L. Det är vad vi planerar till hennes 40L eller 60L beroende vad hon väljer i affären sen. Måste vänta tills hennes pappa kommer hem från jobbet för vi båda måste vara med och ta ut pengar. Större akvarium får inte plats i hennes lilla rum.
        Köp ett 40-60 liters kar till kampen men skippa de övriga fiskarna om ni inte har plats för ett större kar.
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Raggsockan
          • April 2007
          • 644

          #5
          I hennes rum har vi inte plats iaf. Kanske jag får skaffa mig ett större så kan hon ta över 110L.

          Kommentar

          • Markus1984
            • November 2008
            • 2606

            #6
            Jag skulle satsa på ett 60L isf..

            sen välja antingen neon,platy eller nått annat "stim".. till kampfisken..

            Sen skulloe jag nog köpa en liten ancistrus..kolla så det blir den lilla sorten..

            och skippa snäckor,
            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

            Kommentar

            • linda.n
              • March 2008
              • 459

              #7
              Vi har ett kampispar tillsammans med 8 kilfläcksrasborer och 1 äppelsnäcka.
              Det ser fint ut tillsammans och funkar mycket bra! Du ska väl framförallt undvika fiskar med långa fenor (typ guppy) tillsammans med kampfisken.
              Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

              Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

              Kommentar

              • linda.n
                • March 2008
                • 459

                #8
                Ursprungligen postat av linda.n
                Vi har ett kampispar tillsammans med 8 kilfläcksrasborer och 1 äppelsnäcka.
                Det ser fint ut tillsammans och funkar mycket bra! Du ska väl framförallt undvika fiskar med långa fenor (typ guppy) tillsammans med kampfisken.
                det är i ett 54L akvarie
                Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                Kommentar

                • Raggsockan
                  • April 2007
                  • 644

                  #9
                  Dom jag nämnde högre upp är hennes val. Så inga långa fenor här.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...