Äggläggande fisk som inte är för svår.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LadyM
    • December 2007
    • 96

    Äggläggande fisk som inte är för svår.

    Hej!
    Jag har i dagsläget mest levandefödande. Har ett scalare par också som inte kan få sin avkomma att överleva

    Saken är den att jag skulle vilja ha någon äggläggande sort som inte har allt för svårt att få sina ungar att överleva.

    Jag har i det tilltänkta akvariet svärdbärare och guppys. En mal släpar sig omkring där också iofs.

    Har någon några tips?

    Tacksam för era svar!

    /M
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Hur stort är karet?
    Annars är en äggläggande fisk Ancistrus och du kanske har den ena halvan redan nu i karet.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • LadyM
      • December 2007
      • 96

      #3
      Hihi...Jag har redan ett ancistrus par som är på sin andra kull...tror de kläcks snart....De var väldigt lätta. Jag är jättegnällig jag vet...Är det inte för lätt så är det för svårt.

      Karet är ett 110L. Så det är inte så värst stort.....Jag känner bara det att jag vill ha en liten utmaning....men samtidigt att det inte får vara så svårt att man misslyckas varje gång (som med scalare bebisarna).

      tillägg: Ansistrus paret är inte i det akvariumet. De har ett annat "hus"

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        kanske är en av anledningarna till att scalarerna inte lyckas så bra att karet är i minsta laget.......

        annars är några av dvärgcikliderna relativt lätta....

        en personlig favvo är palleten, men den kommer å andra sidan inte från SA....
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Nej, men jag tänkte på den med. Sedan är det heller inte säkert att ungfödarna tycker det är en höjdare att få dela husrum med ett lekande palettpar.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            Fast jag skulle nog inte stoppa i några lekande paletter i ett 110L där det finns andra fiskar, dom andra lär inte ha så mycket yta att simma på när paletterna leker
            Och, akvariet är för litet för dina scalarer och skulle du i alla fall ha kvar dom så har andra fiskar svårt att försvara sina yngel mot scalarerna.
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            • LadyM
              • December 2007
              • 96

              #7
              Scalarerna är inte i det akvariet som jag har planerat att de "nya" äggläggarna ska gå i. De går i ett annat.

              Har liksom 3 st akvarier Varav det ena är ett "bebis" akvarium....där går bebisarna...ett akvarium till scalarerna och ett där enbart levandefödare går i.

              Det är det sistnämnda jag börja tycka är lite tråkigt. Fiskarna är jättefina och så men de kräver liksom inget. Nu menar jag inte att jag är ute efter en fisk som kräver total omdekoration av hela akvariet. Bara något som man måste ägna sig lite åt

              Så vad passar till ett 110L? Behöver inte vara efetr levnadsplats då jag ändå inte har någon koll på det (Hemskt inte sant?)
              Senast redigerad av LadyM; 26 September 2008, 16:59. Anledning: tillägg

              Kommentar

              Arbetssätt...