Aldrig mer guppy! Nytt akvarium...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zezzan_linn
    • November 2007
    • 132

    Aldrig mer guppy! Nytt akvarium...

    Hejsan!

    Aldrig mer guppy...
    Jag har inte ork/lust att ha dessa fiskar längre.
    De är så OTROLIGT vackra, de har alltid varit mina "favoriter" innan jag skaffade akvarium, men de är så känsliga. Vem vet, kanske det är jag som är en dålig fiskägare (men alla andra fiskar mådde ju prima) eller min djuraffär som bara har "super inavlade" guppys? Dessutom har de ju (tyvärr) ingen vidare lång livslängd.
    Kort sagt är de ljusa stunderna inte tillräckligt för att väga upp till de dåliga stunderna

    Istället för att ge upp akvarier helt, som jag hade lust med ett tag, så bestämde jag mig för att lämmna guppy och istället ägna mig åt mina kära neontetor.

    Jag har därför tänkt starta ett till akvarium, ca 100l, där Neontetror, Kuhlii ålar och 1-2 malar ska bo.
    Nu känner jag verkligen för att satsa 100% på dessa och vill ha så många goda råd jag bara kan få ang. mat (vad, hur mkt, hur ofta) inredning osv. ALLT!
    Jag undrar även hur gamla dessa fiskar blir.. har hört att neoner kan bli rätt gamla? Och hur är det me kuhlii och mal?

    Nu har jag 3 guppy kvar, 1 vuxen hona, 1 ca 2 cm lång hane + 1 ca 3 cm hona. vad ska jag göra med dessa då jag vill sluta med guppy? Tror ni att det går att lämna in de till djuraffären? De borde väl gilla gratis-fiskar? Isf, hur ska man bära sig åt när man transporterar dem?

    har säkert tusen till frågor som jag har glömt men ni kan väl börja hjälpa mig med dessa?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Tråkigt att du fått så dålig erfarenhet av dina Guppy men jag är helt och hållet beredd att hålla med dig. De flesta Guppy jag köpt har faktiskt inte blivit långlivade och de enda som jag fått att överleva är de som jag själv odlat. Tycker dock att de är helt underbara och varje fisk har ju sin egen karaktär och unika färg. Alltid kul att se vad man lyckas åstadkomma med sin odling.

    Kul att du inte gav upp akvaristiken helt iaf och hittade andra arter ist.
    Det jag vet just med matningen av neon/kardinaltetror är att man ska stoppa ner maten i akvariet eftersom de lätt sväljer luft om de ska hämta maten vid ytan. Varierad kost är ju alltid bäst även när det gäller dessa fiskar.

    Dina Guppy du har kvar kan du säkert skänka till en affär. Hör efter i närheten där du bor så du slipper transportera så långt. När du transporterar räcker det med en glasslåda eller liknande eller en spann går oxå bra. Man kan transportera i plastpåsar men jag litar inte på att de håller tätt eftersom de inte är ämnade till att ha vatten i. Ta isf två påsar för säkerhets skull.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • zezzan_linn
      • November 2007
      • 132

      #3
      Ursprungligen postat av Nina82
      Tråkigt att du fått så dålig erfarenhet av dina Guppy men jag är helt och hållet beredd att hålla med dig. De flesta Guppy jag köpt har faktiskt inte blivit långlivade och de enda som jag fått att överleva är de som jag själv odlat. Tycker dock att de är helt underbara och varje fisk har ju sin egen karaktär och unika färg. Alltid kul att se vad man lyckas åstadkomma med sin odling.

      Kul att du inte gav upp akvaristiken helt iaf och hittade andra arter ist.
      Det jag vet just med matningen av neon/kardinaltetror är att man ska stoppa ner maten i akvariet eftersom de lätt sväljer luft om de ska hämta maten vid ytan. Varierad kost är ju alltid bäst även när det gäller dessa fiskar.

      Dina Guppy du har kvar kan du säkert skänka till en affär. Hör efter i närheten där du bor så du slipper transportera så långt. När du transporterar räcker det med en glasslåda eller liknande eller en spann går oxå bra. Man kan transportera i plastpåsar men jag litar inte på att de håller tätt eftersom de inte är ämnade till att ha vatten i. Ta isf två påsar för säkerhets skull.
      Du skriver "varierad kost". Finns det någon sorts mat du rekomenderar? Just nu äter de bara flingfoder tyvärr.

      Närmaste djuraffär ligger en halvtimme bort.
      Så man kan ha de bara i en vanlig glasslåda? Ska den fyllas 50/50 med vatten/luft? Blir det inte alldeles för lite syre osv.?
      Vill ju att de ska ha det så bra så möjligt.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Ursprungligen postat av zezzan_linn
        Du skriver "varierad kost". Finns det någon sorts mat du rekomenderar? Just nu äter de bara flingfoder tyvärr.

        Närmaste djuraffär ligger en halvtimme bort.
        Så man kan ha de bara i en vanlig glasslåda? Ska den fyllas 50/50 med vatten/luft? Blir det inte alldeles för lite syre osv.?
        Vill ju att de ska ha det så bra så möjligt.
        Med varierad kost menar jag kött (fryst artemia eller cyklops tex), grönt (tex flingfoder som innehåller spirulina eller gurka/skalad ärta) och andra flingfoder/tabletter.

        Just mängden vatten när du fraktar behöver inte vara mer än knappt en halv glasslåda och locket bör nog inte vara helt stängt mer än just under frakten. Du kan ju sticka några hål i locket om du vill men det ska nog inte behövas den lilla biten.
        Tänk bara på att du inte bör ge dem mat den dagen eftersom de bajsar väldigt mycket när de blir nervösa. Vattnet blir fort dåligt då.
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Lars53
          • March 2021
          • 1

          #5
          Hej
          nyss blivit med akvarium igen efter 25 år.
          är på jakt efter ursprunglig gyppy poecilia reticulata då jag älskade dessa djur länge sedan. Hört att de blivit känsliga och besvärliga.
          har någon av er ursprunglig genotyp vill jag gärna köpa ca 15 honor och 5 hanar.
          mvh
          Lars53

          Kommentar

          Arbetssätt...