chitala (knivfisk)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    chitala (knivfisk)

    tog hem en idag för att se hur det går.. går det bra så köper jag nog en till.

    till frågan, kommer den komma överens med praktbotier och silverhajar?? silverhajarna och praktbotierna är lite större än knivfisken. denne är på ca 7-8cm..

    jag har också en blackghost i samma kar.. jag undrar om dessa två inte är artsfränder..

    någon som vet ??
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    ingen som vet ??
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • Saftsoppa
      • May 2007
      • 149

      #3
      Var köper du knivfiskarna?
      www.gamereactor.se
      Jag vill ha en osthjälm
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

      Kommentar

      • Amaro
        • January 2007
        • 1709

        #4
        :| hör det hemma i denna tråd saftsoppa *internet lavett*

        skickar pm angående det.
        If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

        Kommentar

        • Saftsoppa
          • May 2007
          • 149

          #5
          Internet vaddå? Klart som korvspad man får fråga om varifrån fiskarna kommer ifrån. Har själv letat Kniv-clown i månader nu men inte funnit nåt ovan Gävle, tyvärr.

          Beträffande din fråga så lär knivfisken mobba dina silverhajar. Silverhajar är skraja jävlar, i alla fall de jag haft.
          www.gamereactor.se
          Jag vill ha en osthjälm
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1435575

          Kommentar

          • Amaro
            • January 2007
            • 1709

            #6
            saftsoppa du kunde gjort det via pm de e allt jag menar.

            ok så du är riktigt sugen på dem. de finns som sagt i eskilstuna.

            mina silverhajar är faktiskt riktigt tuffa så skraja har jag absolut inte uppfattat dem som. de har tuffat till sig pga min arga eldstjärt (ca 10-11cm).

            du tror däremot inte att den och blackghost kommer slåss ?? de har ju samma kroppsform så jag tänkte de kanske är från samma släkte lr nått. (artsfränder)
            If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

            Kommentar

            • jimmyas
              • March 2006
              • 65

              #7
              Ursprungligen postat av Amaro

              du tror däremot inte att den och blackghost kommer slåss ?? de har ju samma kroppsform så jag tänkte de kanske är från samma släkte lr nått. (artsfränder)
              bra fråga har själv faktist funderat på det.
              samma släkte till hör dom ju inte men dom kan ju inte vara så jätte långt ifrån det.
              blackghosten är ju blind så den borde ju inte se hur kniven ser ut eller kan den se det med sina el pulser?
              kniven ser ju blackghosten men den i sin tur är ju stim fisk som liten så det borde ju funka ett tag ialf ?

              hoppas någon svarar som vet till 100%

              vilken chitala har du köpt?
              --------------------------------------------------------------------------
              jag gillar bara små och snälla fiskar


              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=7672

              Kommentar

              • Amaro
                • January 2007
                • 1709

                #8
                jimmyas jag visste inte att blackghost var blind haha. snacka om att man missat något där. Har för mig att det inte ens står i artsbeskrivningen, lr ??

                joo nu när chitalan inte är så stor så verkar det iallafall gå bra.. inget bråk sen jag la ner den i karet iallafall. Igår var det däremot ett ganska spänt ögonblick då ghosten och chitalan hittade varandra för första gången.. Jag var nästan bombsäker på att de skulle slåss för de var lite för intresserade av varandra tyckte jag. Turligen så¨blev det inget knas mellan dem. Nu delar de till och med samma gömställe

                men fortfarande så väntar jag på ett 100% svar så jag inte lurar mig själv med att tro att de kommer låta varandra vara.

                det är en chitala blanci sa dem då ja köpte den. Den liknar däremot inte bilden på zoopets artsbeskrivning till 100%. På bilden här så är det svarta linjer som går på firren. på min är de placerade på samma ställe men det är svarta prickar istället för svarta ränder. är det verkligen en blanci då?

                funkar allt så köper jag nog en till.

                en till fråga till någon som vet, kan man få denne o käka vanlig flingfoder eller är det bara räkor och liknande som gäller ??

                Mvh Amaro
                If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                Kommentar

                • Malcus
                  • June 2006
                  • 555

                  #9
                  Hej!

                  Det kommer nog funka bra med din kniv o ghost tillsammans. Men du får nog fortf. vänta på det där 100% säkra svaret Min går bra ihop med min "brown knife".

                  Om din chitala har prickar så är det inte blanci. Utan chitala ornata, ornatan har även silver ringar runt de svarta prickarna. Men de träder fram när de är 10cm+
                  Chitala chitala saknar silver ringar. Chitala lopis saknar teckning.

                  Min chitala ornata äter iaf pellets.

                  Kommentar

                  • Amaro
                    • January 2007
                    • 1709

                    #10
                    tack för svaren malcus..

                    lite tips om foder då. KAn man få dem o börja käka vanliga flingfoder och algtabletter eller måste det vara kött som i tex räkor och liknande ??

                    är de svåra att få o börja äta ?

                    annat som de kanske behöver? eller saker som jag kanske behöver veta ??
                    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                    Kommentar

                    • Amaro
                      • January 2007
                      • 1709

                      #11
                      de sa då ja köpte den att den kan va svår att få o börja käka
                      If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                      Kommentar

                      • Malcus
                        • June 2006
                        • 555

                        #12
                        Så lite så.

                        "vit"Fisk, tex. torsk, sej brukar funka bra som foder. Räkor etc.
                        De tog ett tag innan min började ta pellets, de måste våga komma upp till ytan först Flingfoder har jag inte testat. Den skulle säkert ta det men jag vet inte om de är de bästa o ge en rovfisk?

                        Jag skulle (om du inte redan har) skaffa någon form av flyt-växt eller gräs som täcker lite av ytan så ljuset dämpas lite. Iom att det är en mer natt-aktiv fisk. Då kommer den våga sig fram lite mer...

                        Kommentar

                        • Amaro
                          • January 2007
                          • 1709

                          #13
                          malcus ok då får ja testa med det.

                          Flytväxter funkar inte i mitt kar. Silverhajarna käkar av någon konstig anledning upp dem direkt hehe, hungriga 24/7 du vet.

                          Har däremot "försökt" att kompensera genom att jag fixat nattljus. (blå belysning, Marine-blue) Detta simulerar väll natt för dem så då bör den iallafall våga sig ut.

                          Igår var den framme då jag la på nattljusen
                          If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                          Kommentar

                          • Malcus
                            • June 2006
                            • 555

                            #14
                            Aha, synd. "silverhaj" är förj'vliga ibland häähää..

                            De lär nog funkar bra, tänkte oxo att fiskar ofta brukar vilja ha någon form av skydd. O de får de ju inte utav nattbelysning bara. Men de ska nog funka utan det...

                            testa släng i lite små fisk bitar o slå på natt ljuset

                            Kommentar

                            • Amaro
                              • January 2007
                              • 1709

                              #15
                              min chitala har blivit riktigt smal om magen, den har antagligen inte käkat något.

                              jag försökte igår med artemia och lite annat men den var ej intresserad. Testade till och med me levande räkor men nej..

                              fick veta då ja köpte dem att de är svåra att få igång gällande mat. malcus tror du det kommer funka med torsk eller?
                              If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...