Afrikansk fengädda och ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tezz88
    • March 2007
    • 5

    Afrikansk fengädda och ?

    Har nyligen skaffat en afrikansk fengädda (polypterus senegalus) som idag är ca 15 cm. Undrar nu vilka fiskar jag kan ha i samma akvarium, finns det några trevliga malawi (inte allt för svårskötta) som kan passa? Finns det någon sorts krabba, kräfta eller hummer som kan fungera eller ger de sig på fengäddan? Fungerar det annars att ha två fengäddor i samma akvarium eller är det "a BIG no no!"

    Märkte ganska snabbt hur gluppsk fengäddan var då han lyckades sluka en 3-4 cm lång golden som fanns i akvariet, så jag antar att fiskarna bör vara lite större än så"

    Tacksam för svar
    Mvh Tezz
  • petecore
    • April 2006
    • 147

    #2
    Jag har min P.Ornatipinis (25cm) med kongotetror, C. Bleheri, fjärilsfiskar, tigerbotior och en Ancistrusmal. Många menar på att fengäddan kommer äta upp de mindre fiskarna men det har gått bra i 3-4 månader nu. Inga förluster så att säga. Är medveten om att de kan komma att bli problem. Det som ähnt är att min C. Bleheri och fengäddan konkurerar lite om mat och det blir endel utfall från bleherin. Men för tillfälllet är det frid och fröjd.
    www.auroramusik.se

    Kommentar

    • MichaelE
      • June 2002
      • 903

      #3
      malawi är nog inte en bra idé att ha men en polly.
      Du kan ha flera fengäddor i ett kar utan några större problem förutsatt att du har gömställen till alla och att inte karet är förlitet.
      Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

      Nu med både salt och sött .
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

      Kommentar

      • tezz88
        • March 2007
        • 5

        #4
        Hur stort bör karet vara för att två fengäddor runt 15 - 20 cm skall kunna samsas? Har självklart insätt att jag måste byta till ett större kar då fengäddan börjar växa till sig.

        Förtillfället går det några golden och en annan "ko fläckig" malawi som är runt 5-7 cm i karet och det verkar fungera än så länge, även några av de mindre golden är fortfarande vid liv, så jag antar att fengäddan tycker att just dessa ser lite för stora ut för att få plats i munnen. Det är bara fiskar som är upp till 4 cm som försvunnit än så länge.

        //Tezz

        Kommentar

        • tezz88
          • March 2007
          • 5

          #5
          Vet någon om det går att ha mangrove krabbor ihop med fengäddan? Eller kommer krabban gå på fengäddan eller tvärt om?

          Tacksam för svar...

          Kommentar

          • Malcus
            • June 2006
            • 555

            #6
            Fengäddor är bäst att hålla med andra lugna fiskar...

            Kommentar

            • pontussigge
              • September 2010
              • 1

              #7
              jag har min fengädda med oscars ciklider och öronål och ormhuvudsfisk och några andra fiskar

              Kommentar

              Arbetssätt...