Guldfisk och guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nanna
    • August 2004
    • 33

    Guldfisk och guppy?

    Min guldfisk blev singel idag. Förutom den guldfisken har jag en algätare. Jag undrar nu om det går att ha t ex guppy tillsammans med guldfisken, eller om han inte riktigt trivs då?
    Antar att han inte vill vara själv heller... Isf får jag hitta en annan lösning.
    Tetror
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    guldfisken vill ha kallare vatten än guppyn... annars blir någotdera kortlivat... hur stor är tanken?

    Kommentar

    • Nanna
      • August 2004
      • 33

      #3
      Ursprungligen postat av Triana
      guldfisken vill ha kallare vatten än guppyn... annars blir någotdera kortlivat... hur stor är tanken?

      Det är bara ca 20-25 l. Vill gärna inte ha fler guldisar, eftersom de hellre vill ha större utrymme.
      Finns det nåt annat man kan ha? Trodde inte guppysarna var så känsliga med värme.
      Tetror

      Kommentar

      • gosatta
        • December 2002
        • 2669

        #4
        20 - 25L är på tok för litet för en guldfisk efter som dom blir stora. Så om det handlar om trivsel skulle jag skaffa ett större kar.
        /Mats Åhrman
        http://www.gosatta.org
        http://www.stockholmsciklidklubb.com
        http://www.ciklid.se

        Kommentar

        • Triana
          • January 2005
          • 840

          #5
          tja.. om guldfisken är liten så är 25 liter inte hemskt.. det finns fem cms guldfiskar och det fins 25 cms guldfiskar... jag tror inte någon är dum nog att ha en 25 cm i 25 liter...

          men fler är inte att rekomendera och den kommer behöva större när den växer...

          jag tror inte guppys och guldisar är världens bästa lösning... jag hade en guldis en gång i tiden som tja.. de kan råka äta gyppys av misstag..

          Kommentar

          • Kramfors
            • January 2003
            • 7265

            #6
            Guldfisk tycker om Guppy mer än torrfoder.
            http://www.kramforskoi.com/

            Kommentar

            • Nanna
              • August 2004
              • 33

              #7
              Ursprungligen postat av Triana
              tja.. om guldfisken är liten så är 25 liter inte hemskt.. det finns fem cms guldfiskar och det fins 25 cms guldfiskar... jag tror inte någon är dum nog att ha en 25 cm i 25 liter...

              men fler är inte att rekomendera och den kommer behöva större när den växer...

              jag tror inte guppys och guldisar är världens bästa lösning... jag hade en guldis en gång i tiden som tja.. de kan råka äta gyppys av misstag..

              Guldfisken är fortfarande liten, så han bor inte så trångt just nu.
              Han får inte plats med en guppy i munnen, men man vill ju inte chansa på att han inte skulle göra den illa.
              Det finns inget man kan ha tillsammans med en guldfisk då, förrutom en guldfisk?
              Tetror

              Kommentar

              • Gud bevare Tsaren
                • April 2004
                • 276

                #8
                Haha, klockrent, bäste Kramfors !

                Nanna: Guldfiskar ska helst inte blandas med andra fiskar. 25L är alldeles för litet också för en mycket liten guldfisk. Du har inte funderat på att köpa...säg ett 105L Zooline-kar begagnat eller så ? Det är en bra storlek för nybörjare, vet du, och fullt tillräckligt för några få och små guldfiskar.

                Högaktningsfullt
                Gud bevare Tsaren

                Kommentar

                • Nanna
                  • August 2004
                  • 33

                  #9
                  Okej, det verkar inte som man kan fråga en sak här utan att få kritik.
                  Fisken är glad, alert och verkar leva livet. Han har inte gett några som helst tecken på att han inte trivs. Jag var dum nog när jag skaffade akvariet att inte kolla upp riktigt noga hur stort guldfiskar ville ha, det erkänner jag.
                  MEN om han skulle bli större eller ge tecken på att han inte trivs, så får han flytta till mina svärföräldrar. Så är det.
                  Och varför är ett 105 l bättre för en nybörjare? Jag har inte haft några som helst problem med mitt.
                  Bra, det går inte att ha andra fiskar tillsammans med guldfiskar, det var bara det jag ville veta!
                  Senast redigerad av Nanna; 20 March 2005, 10:58.
                  Tetror

                  Kommentar

                  • Triana
                    • January 2005
                    • 840

                    #10
                    ju större destå bättre för nybörjare.. det finns mer marginal för slarv.. dessutom är det mer kostsamt att överbelasta ett stort akvarium med fiskar än ett litet.

                    Kommentar

                    • Nanna
                      • August 2004
                      • 33

                      #11
                      Ursprungligen postat av Triana
                      ju större destå bättre för nybörjare.. det finns mer marginal för slarv.. dessutom är det mer kostsamt att överbelasta ett stort akvarium med fiskar än ett litet.

                      Ja, okej. Det kan jag hålla med om.
                      Det skulle vara kul att ha ett stort akvarium. Synd att det är så himla dyrt...
                      Hittade ett fint igår *drömma*. Fast det handlar ju lite om plats också.
                      Drömmen är ju att ha ett stort akvarium med MASSOR av växter
                      Tetror

                      Kommentar

                      • Triana
                        • January 2005
                        • 840

                        #12
                        *skratt* själv har jag ett 400 liters Utan växter... har litet mossa men inget i vattnet... *skratt* det dör för mig.. direkt..

                        stora akvarium behöver inte vara dyra.. mitt var 1000 spänn.. kolla gula tidningen osv.. de är oftast prisvärda.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...