Plågeri eller?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    Plågeri eller?

    Hittade denna annons på blocket, akvariet är på 65L! Kanske lite fel fiskar att ha i det.

    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702
  • mohlin
    • January 2004
    • 1487

    #2
    Tycker om den här "...en bra pump i det senaste märket...". Vilket märke är det?
    Och kan en papegjociklid kosta 400:- st??
    För att inte tala om "jag har dessutom en hel del andra tillbeh eftersom att jag jobbar i djuraffär".....hur tolkar man det?

    Usch vad elak jag är.

    Jo, och det är synd om fiskarna, jag håller med Maethor

    Kommentar

    • join4t
      • October 2003
      • 854

      #3
      Hehehe
      "Om du inte kan säga nåt snällt så säg ingenting alls" // Stampe

      Kommentar

      • peppito
        • December 2003
        • 1612

        #4
        Lite annorlunda annons.
        "du ångrar bara det du inte gjorde"

        Kommentar

        • mckvinnan
          • December 2004
          • 760

          #5
          Man kan inte vara snäll jämt, dessutom verkar inte snällhet kanske vara på sin plats här utan snarare en varning för råd man får ifrån personal på djuraffärer.

          Tips om man vill höra intressanta diskussioner: ställ er i en djuraffär och låtsas att ni ska köpa nåt (om ni nu inte de facto ska det vill säga) och lyssna på råden från dem i kassan. Både roande och skrämmande ibland. Hörde senast att det gick utmärkt att ha neontetror och massa växter i ett 11 liters utan filter/pump till. Detta rekommenderades en man som enligt egen utsago ALDRIG haft ett akvarium i hela sitt liv... *skakar på huvudet*
          Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

          Kommentar

          • Zybeer
            • July 2002
            • 699

            #6
            Det känns som om det ofta är mycket stor skillnad på "zookedjorna" och de renodlade akvarieaffärerna. Inte så konstigt kanske. Men zookedjorna har sällan något särskilt bra utbud så det brukar inte vara någon jättestor mening att gå dit hursomhelst. De med fiskaffärer är ju vanligtvis genuint intresserade och engagerade i hobbyn. En äldre man och hans fru har en affär i närheten där jag bor och vilka historier dom tycker om att berätta... "Jo alltså 74 fick vi in den här fisken va, o den var en snabbt växande liten krabat. Tror det var första gången den fanns i Sverige och var lite kinkig med maten så några gånger i veckan tog jag roddbåten och fixade hem småfisk åt den. Den var med oss till 83 då doppvärmaren gick sönder och fiskarna i karet dog av värmeslag under helgen. Mycket tråkigt." osv. Så ska akvarieaffärsinnehavare vara

            MVH
            /Jens
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              dåligt skriven annons.
              skulle själv aldrig ens fundera på att svara på den och även elakt mot fiskarna.

              förra gången när ja hade akvarium igång för 10 år sen köpte jag allt jag behövde i en liten butik som hette lundby zoologiska.
              dom hade inte så mycket växter eller fiskar då butiken var liten.
              dom hade en del fåglar också men där var det en gubbe med fru och dom visste va dom tala om.

              den här texten stämmer in på dom VÄLDIGT bra.
              En äldre man och hans fru har en affär i närheten där jag bor och vilka historier dom tycker om att berätta... "Jo alltså 74 fick vi in den här fisken va, o den var en snabbt växande liten krabat. Tror det var första gången den fanns i Sverige och var lite kinkig med maten så några gånger i veckan tog jag roddbåten och fixade hem småfisk åt den. Den var med oss till 83 då doppvärmaren gick sönder och fiskarna i karet dog av värmeslag under helgen. Mycket tråkigt
              men tyvärr blev gubben sjuk och hjärtopererades och frugan orkade inte ta hand om butiken själv.
              gubben var iallafall 80år om inte mer.
              frugan va kanske 65-70år.
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • gladhertha
                • February 2005
                • 1755

                #8
                Otroligt dålig annons! Hoppas en vettig person köper fiskarna.
                Mvh Hanna
                Min Zoon

                Kommentar

                • Marie J
                  • January 2004
                  • 10616

                  #9
                  Det var en av de sämsta annonser jag läst!
                  /Marie.

                  Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                  En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                  Kommentar

                  • Maethor
                    • December 2004
                    • 675

                    #10
                    JO här har vi en affär som en äldre man äger, han säljer mest fiskar och akvarie tbh. Han är en pratkvarn men han kan fiskar
                    SÅ fort man går in där så får man höra hela hans livshistoria Till och med hon som äger den andra djuraffären har varit in och skällt ut honom för att han har så låga priser. Men han kan ha det eftersom han köper in trasiga akvarium som han sedan lagar, det kan vara akvarium direkt från fabriken som bara har råkat ut för något i transporten. Jag ska köpa ett heltäckt akvarium 112L för 900kr av honom. DEssutom så har han ett kar på 100L med ljusramp och allt som han vill ha400kr för, ganska bra priser, tycker jag då ialla fall.

                    Det finns dom som klagar på honom för att han vid några tillfäller haft stora damfiskar i lite för små akvarium men det är för att det kommer in folk som hotar med att ta bort fiskarna om inte han tar dom, så då tar han dom och skänker bort dom till dom som han vet har stora kar. Han tänker på fiskarna och det är det viktigaste.
                    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                    54L: ca 15 kamphanar
                    90L: 3kamphanar
                    90L: 3kamphanar
                    90L (marin): 3kamphanar
                    6x2L: Kamphanar

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                    Kommentar

                    Arbetssätt...