Nytt kar m fisk ihop m tidigare fisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mckvinnan
    • December 2004
    • 760

    Nytt kar m fisk ihop m tidigare fisk?

    Jag ska på måndag åka och hämta ett 200 l kar där jag får med 5-6 nyckelhålsciklider och några malar. Jag ska i det karet även sätta ned ett blåciklidyngel på 4 månader, 2 siameser och 1 glasmal som jag har hemma för närvarande i ett 65l kar. Min fråga är hur jag bäst ska göra för fiskarna. Jag hade tänkt göra följande:
    Hämta nyckelhålscikliderna o malarna i 2 10l hinkar m lock så jag får med så mycket vatten som möjligt från det akvariet. Får även med mig pump och sand o rot etc från det karet. Fyller karet med vatten (och Aquasafe) och så tänkte jag ta vatten från 65l karet också (ca 20l) då jag ändå ska byta vatten i det då. Tänkte att det vore bra för fiskarna från 65l karet om det även är vatten från det och för att få så mycket "inkört" vatten i det stora karet som möjligt, det blir ju ändå 140 liter nytt vatten.
    - Är detta bra tänkt?
    - Sen undrar jag hur länge jag ska vänta med att sätta ned nyckelhålscikliderna och malarna, som är i hinkarna, i det stora karet?
    - Ska jag sätta ned blåcikliden och de övriga från 65l karet samtidigt som de andra fiskarna? (för att de ska vara nya i reviret samtidigt allihop tänkte jag) Eller ska jag vänta och se så att det akvariet är i balans med nyckelhålscikliderna i någon vecka först innan jag sätter ned de andra fiskarna där? Är väldigt rädd om min blåciklid.

    Vad tycker ni är det bästa sättet att gå till väga med detta?
    Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.
  • Cine
    • February 2005
    • 25

    #2
    Hej


    Jag tycker det låter som om du tänkt igenom det hela bra. Det borde funka att göra som du tänkt.

    Allra bäst blir det om du kan få med filterbakterierna i levande skick. Det beror på hur långt du har att åka. Om du kan få med filtret utan att det står i mer en max en timme, kan bakterierna klara sig och sätta igång direkt med att göra sitt jobb i det nystartade akvariet. På det sättet minskar du risken för förhöjda nitritvärden och kan sätta ihop alla fiskarna på en gång. Låt filtret gå i en hink med vatten medan du sköljer grus och pysslar. Tvätta alltså inte filtret!

    Om resan är för lång hinner filterbakterierna dö och då måste du tvätta ur filtret noga. Då kan du ta bakterier från filtret i ditt 60 liters akvarium. Tvätta ur filtermaterialet i det nystartade akvariets vatten. Det känns trist att "smutsa ner" vattnet i det rena och fina nystartade akvariet, men "skitvattnet" försvinner så småningom allteftersom det fastnar i filtret. Denna metod är mycket mer effektiv än att bara ta vatten från 60 liters akvariet.

    Mata försiktigt i början så bör det gå bra!

    Du kan sätta i fisken från hinkarna så fort du är klar, men byt vattnet i hinken mot vattnet i akvariet succesivt under ca en timme, så de hinner vänja sig vid det nya vattnet.

    Lycka till!

    Kommentar

    • mckvinnan
      • December 2004
      • 760

      #3
      Tack för ditt svar Cine!

      Jag åker bara en 15-20 minuter så filtret får ligga i en av hinkarna i vattnet på resan hem och sen direkt åka ned i karet när det är på plats.

      Då tar jag och sätter ned ALLA fiskarna i karet på en gång, även de som redan finns hemma hos mig i 65 liters men som behöver större hem.

      Jag har hört att man ska låta bli att mata på 3 dagar i ett nytt akvarium, är det ett bra riktmärke eller har någon nån annan idé?

      *hoppar upp och ned av iver att hämta det nya imorgon*
      Allt började med ett enda överlevande litet yngel av arten blåciklid.. Robinson R.I.P. Har för närvarande ett 80 liters väggakvarium, 600 liters sötvattensakvarium och 900 liters saltvattensakvarium.

      Kommentar

      Arbetssätt...