Hvilken ciklide ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Anne Grete
    • January 2004
    • 94

    Hvilken ciklide ?

    Jeg har et Juwel Rio 240 l med fire mosaikkguramier, tre blå / marmorguramier, tre praktbotiaer, to siamesiske algespisere og tre ancistrus. I det siste har jeg fått bare mer og mer lyst å prøve med ciklider - men hvilken sort skal jeg i såfall velge ??? Det bør være en fredelig art - som ikke spiser planter. Jeg kan jo legge til her at jeg også vurderer å kjøpe en litt større sugemalle, L 114 eller L 85 ( dersom jeg får tak i det her i Nord-Norge da... )

    Har lest og lett med lys og lykt, men synes det er vanskelig å velge uten å ha snakket med noen som har erfaring når det gjelder den bestemte arten. Av en eller annen grunn så har jeg festet meg spesielt ved Gymnogeophagus balzanii - vakker fisk med litt spesielt utseende og interessant formeringsatferd. Noen som har erfaring med denne sammen med andre / guramier ++ ?

    Jeg synes også at blå delfinciklid ser spennende ut - hantelciklid likeså. Og i akvariebutikken så jeg en litt mindre som jeg forsåvidt også likte - boliviansk sommerfuglciklide.

    Kan noen hjelpe ? Alle synspunkter og forslag mottas med takk !
    "Uvitenheten er et drivhus hvor de skrekkeligste blomster gror "
    ( Lars Saabye Christensen )
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Hej Anne Grete!

    Först vill jag utfärda en liten varning angående ciklider: De är hemskt beroendeframkallande, dvs de är väldigt roliga att följa med sina lekbeteenden och man kan lätt tillbringa alldeles för många timmar framför akvariet !

    Hantelciklider blir stora och skall vara rätt förtjusta i växterna efter vad jag har hört. Balzanii har jag inte heller någon erfarenhet av, har inte sett dem här i Göteborg, tyvärr... Däremot så har jag för mig att jag läst att degräver lite i sanden och sånt kan man uppleva besvärligt, rätta mig om jag har fel någon! Ciklider som jag skulle kunna tänka mig ihop med dina fiskar är t ex boliviansk fjärilsciklid, laetacara dorsiger, nyckelhålsciklid (cleithacara maronii, eller hur det nu stavas), blåciklider (har sådana själv och de rörde aldrig guramisarna eller de andra fredliga fiskarna). En intressant dvärgciklid som jag har hemma hos mig är grön bågfensciklid, nannacara anomala. Den har ett jätteintressant lekbeteende där honan skiftar färger något vansinnigt och revibeteendet skiftar från hanen till honan. Skall du börja med ciklider så är det kul att ha nån lättlekt sort som kan ta hand om sina yngel, för det är ju det som är så fascinerande !

    Jättelycka till och tveka inte att köpa ciklider för det är som ett gift när man väl har börjat! Det finns så jättemånga trevliga, vackra, intressanta sorter.

    Mvh /Maria
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Anne Grete
      • January 2004
      • 94

      #3
      Tusen takk for svar ! Når det gjelder "beroendet" og det antall timer man bruker på akvariene sine, så tror jeg nok at det i mitt tilfelle allerede er for sent.. :-) Jeg er nok forlengst blitt det noen her i Norge kaller for "akvariot" ! Forkortelse for akvarie-idiot ? :-) Men jeg er selvsagt inneforstått med det faktum at dette - som noen ser på som en lidelse - i gitte tilfeller kan forverres.. :-)

      Og ja, jeg har sett at hantelciklidene kan bli store - og at de kan ta noen av plantene. Men så er de jo så vakre ! :-) Jeg kommer nok likevel ikke til å velge en art bare av den grunn - det jeg først og fremst tenker på er at fisken skal fungere på akseptabelt vis sammen med de som allerede er i karet. Så bør den jo heller ikke ta plantene.. Litt graving har jeg tenkt at jeg kanskje må stå ut med - det ser ut som om de fleste gjør det, i allefall under lek. Balzanii og boliviansk sommerfuglciklide inkludert. En annen ting blir det jo om de graver så mye at plantene kommer opp.. Antar at man her rett og slett må ta sjansen - og bare velge en art. For - det er vel bortimot umulig å si eksakt hvor mye "litt graving" er... ?!

      Pr. i dag er det kun boliviansk sommerfuglciklide og blå delfinciklide av de jeg har sett på og de du har foreslått som er tilgjengelige her. Balzanii står ikke engang på lista som akvariebutikken får fra sin leverandør i Sverige. Er den kanskje veldig sjelden ? Men det kommer nye fisk før helga - så da får jeg se om jeg finner noe der ! Det er nå uansett ikke noe som haster.
      "Uvitenheten er et drivhus hvor de skrekkeligste blomster gror "
      ( Lars Saabye Christensen )

      Kommentar

      • chrille_91_3
        • December 2003
        • 409

        #4
        du kanske kan ha fjärils ciklider men jag evt inte riktigt om dem passar in men dem andra kanske vet
        msn: christianedlund1@hotmail.com
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=154639

        Kommentar

        • Anne Grete
          • January 2004
          • 94

          #5
          Valget er tatt !

          Det ble fire stk bolivianske sommerfuglciklider ! Håper bare jeg har vært heldig og fått minst en av hvert kjønn - for her var det sannelig vanskelig å se noe forskjell ! Det var av litt ulik størrelse - men ganske like hva farger og tegninger angikk. Da jeg ankom akvariebutikken for å hente dem, så hadde noen av dem jammen lagt egg. Den største vaktet boet - og flyttet litt rundt på egg og grus. Kunne ikke se at noen av de andre pekte seg ut som partneren dens på noe slags vis. I håp om at det skulle være en hanne, så valgte jeg da ut den største som på det tidspunktet hadde de klareste tegningene - pluss tre av de minste som da var noe blekere. Det snodige er at nå når jeg har hatt dem noen dager, så synes jeg av og til at dette med fargene er helt omvendt ! Den største framstår noen ganger som den lyseste - og særlig en av de minste er blitt noe mørkere enn de andre. Men tiden vil vel vise hvilket kjønn jeg har fått på mine bolivianere ?

          Det er uansett fredelige og fine fisker som ikke rører plantene i det hele tatt. De går svært godt overens med de andre - et par mosaikkguramier ( det andre paret har flyttet til 110 l ), tre blå / marmorguramier, tre praktbotia, to siamesiske algespisere og nå fire ancistrus. Det eneste problemet er det faktum at de ikke går opp til overflaten for å hente for. I tillegg til det så er de liksom litt sene av seg når det gjelder det å ta foret. Så uansett hva det fores med, så går det mange ganger slik at de raske blåguramiene eller de frekke praktbotiaene ( eller noen andre ) snapper det fra dem like før de skal ta det sjøl.. Noen som har noe forslag til løsning på dette ?
          "Uvitenheten er et drivhus hvor de skrekkeligste blomster gror "
          ( Lars Saabye Christensen )

          Kommentar

          Arbetssätt...