Hur många till, och vad för arter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Maethor
    • December 2004
    • 675

    Hur många till, och vad för arter?

    Jag har ett akvarium på 64L där det bor:
    1kamphane
    ca8 guppy varav två hanar
    2 Platy
    1 kinesisk algätare
    2 dvärggurami

    Nu undrar jag hur många fiskar till ni tycker att jag kan ha. Jag ska till stan i morgon och hade tänkt köpa ialla fall en dvärggurami hona till eftersom hon jag har kommer att stressas ihjäl av hanen. Men jag skulle nästan vilja har några fler fiskar men jag vill ju inte överbefolka akvariet.
    Vilka fiskar skulle passa till dom jag har, jag är väldigt förtjust i marmorgurami men dom är ju så stora och har så mycket fenor.
    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
    54L: ca 15 kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L: 3kamphanar
    90L (marin): 3kamphanar
    6x2L: Kamphanar

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702
  • swetrot
    • April 2003
    • 966

    #2
    Det finns en viss risk för att din kamphane en dag ser guppyhanarna som potentiella rivaler, och då kommer de att stryka med. En eller att par gurami till är väl rätt OK, och kanske några Platy till. Tänk dock på att guppy och platy gärna förökar sig våldsamt och då blir det snart trångt.

    Kommentar

    • Maethor
      • December 2004
      • 675

      #3
      Tack för svaret. Jo jag var rädd för att hanen skulle ge sig på guppysarna men det fungerar bra. Han var mer skeptisk mot guramihanen trodde att han var en annan kamphane men nu är det lugnt igen
      Dom har inte så mycket fenor ännu guppyhanarna men om det börjar bli bråk mellan dom och kamphanen så ska jag flytta dom till salamander akvariet. Det är värre med kamphonorna, dom är hemska på guppyfenor
      Jag funderade på att kanske skaffa några kardinaltetror kanske 7-8st, skulle det gå?
      Jo dom brukar kunna föröka sig men det är aldrig några yngel som överlever när kamphanen är där i, han älskar yngel! och det är jag då glad över!
      112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
      105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
      54L: ca 15 kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L: 3kamphanar
      90L (marin): 3kamphanar
      6x2L: Kamphanar

      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        mm.. kardinaler är fina.. jag skulle dock ha svårt att välja mellan dem och neon numer.. eftersom kardinalerna är mer avlade och därför mer känsliga.. dock har jag haft ett gäng kardinaler som jag hade länge, med både kampfisk och guppys.. de blev riktigt stora och dog tillslut av ålder.

        Kommentar

        • Maethor
          • December 2004
          • 675

          #5
          Jo dom är fina. Jag tycker dom är finare än neon eftersom dom har mer färg. Där jag hade tänkt köpa brukar han ha väldigt bra och tåliga exemplar av dom flesta arter speciellt av neon och kardinal tetror. Så det blir någ några sådana. Vad kostar dom där ni bor? Han som jag ska köpa av tar 10kr st för dom, är det bra?
          112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
          105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
          54L: ca 15 kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L: 3kamphanar
          90L (marin): 3kamphanar
          6x2L: Kamphanar

          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

          Kommentar

          • swetrot
            • April 2003
            • 966

            #6
            Tio kronor för ett liv, om än blott en akvariefisks liv, är billigt. Du kan säkert hitta någonstans i Sverige för 9:- om du letar, men men frågan är då om de är "väldigt bra och tåliga exemplar".

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              Ursprungligen postat av Maethor
              Jo dom är fina. Jag tycker dom är finare än neon eftersom dom har mer färg. Där jag hade tänkt köpa brukar han ha väldigt bra och tåliga exemplar av dom flesta arter speciellt av neon och kardinal tetror. Så det blir någ några sådana. Vad kostar dom där ni bor? Han som jag ska köpa av tar 10kr st för dom, är det bra?
              mina kostade 180 kr för 10 stycekn så det är ett väldigt bra pris tycker jag...
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              • Maethor
                • December 2004
                • 675

                #8
                Okej, då vet jag!
                Det finns en till djuraffär här och där tar dom 16kr/st och dom brukar dö efter ett par dagar, det vet jag av egen erfarenhet. Dessutom så kan dom inget, dom sa till en som jag känner att det går jättebra att ha scalare tillsammans med neontetror

                Ja då blir det att inhandla några kardinaltetror och någon gurami i morgon , älskar att skaffa nya fiskar! Synd bara att det blir fullt i akvariet tillslut
                112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                54L: ca 15 kamphanar
                90L: 3kamphanar
                90L: 3kamphanar
                90L (marin): 3kamphanar
                6x2L: Kamphanar

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                Kommentar

                • Nallim
                  • January 2005
                  • 80

                  #9
                  Blir fullt snart??? har du inte ganska många fiskar redan???7-8 kardinaler till, blir inte det lite trångt??? (bara en tanke)
                  Vi har inte ärvt jorden av våra föräldrar. Vi har lånat den av våra barnbarn

                  Kommentar

                  • Maethor
                    • December 2004
                    • 675

                    #10
                    Nja nu är det fullt. Jag köpte 9 neontetror, och en guramihona. Tanken är att jag ska flytta guppyhonorna och införskaffa några fler fiskar. Jag skulle vilja ha några svärdbärare men är rädd att det blir rörigt med så många olika arter.
                    Så nu har jag i karet på 64L.
                    1 Kamphane
                    2 Platy (hona, hane)
                    3 Dvärggurami (hane och två honor)
                    9 Neontetror
                    1 Kinesisk algätare
                    ca 6 Guppyhonor och 2 hanar
                    112L: Kampfiskar, 2blågurami, 1guldgurami, 15 neontetror, 1kinesisk algätare, 2-3ancistrus.
                    105L: 3Eldbukssalamandrar (Jack, Elizabeth, Anamaria) +några salamanderyngel.
                    54L: ca 15 kamphanar
                    90L: 3kamphanar
                    90L: 3kamphanar
                    90L (marin): 3kamphanar
                    6x2L: Kamphanar

                    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=172702

                    Kommentar

                    Arbetssätt...