salttåliga fiskar med guppy och molly?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lostgirl
    • January 2005
    • 33

    salttåliga fiskar med guppy och molly?

    Jag ska snart starta upp ett akvarium på ca 400l. Som "grundinvånare" vill jag ha guppy, black molly, segelfensmolly och räkor. Vattnet ska ha en liten salttillsats. Någon som har tips på fler salttåliga fiskar/djur som lämnar guppyns fenor ifred?

    Skulle humlafisk fungera?

    Har hört att pansarmal ska klara salt bra, någon som har erfarenhet?

    Mycket tacksam för svar!
  • Triana
    • January 2005
    • 840

    #2
    hmm.. humlafisken är ju litet revirbenägen och så blir den ju nästan fem cm som vuxen *en sådan skulle jag behöva!*

    har inte testat pansarmal i bräckt.. dock har jag faktiskt haft guppy yngel i det.. hälften i korg i bräckt och hälften i yngelakvarium.. de i det bräcka vattnet är större och jag funderar fortfarade på om det kan bero på saltet eller att det bracka är mer strömt och en grad varmare... *du skulle sett min min när min minsta slamkrypare låg i korgen när jag skulle mata, han såg verkligen rädd ut och ledsen.. jag hjälpte honom ut.. han hade inte rört ynglen.*

    Kommentar

    • lostgirl
      • January 2005
      • 33

      #3
      Jo, det var det jag tänkte på också. Men eftersom de är så pass små och håller sig till bottenskiktet, samt att de mest verkar vara agressiva mot artfränder. Tänkte jag att det kanske skulle funka i ett så pass stort akvarium.

      Jag håller mina guppys i bräckvatten (det blev så efter sjukdom). Jag har fått för mig att de mår bättre av det. Mina yngel växer och trivs.

      Angående yngeltillväxten, så spelar temperaturen ganska stor roll har jag hört. Varmare vatten = växer snabbare. Lite salt ska tydligen hjälpa till att bygga upp hudens skyddande slemlager och öka motståndskraften.

      "*du skulle sett min min när min minsta slamkrypare låg i korgen när jag skulle mata, han såg verkligen rädd ut och ledsen.. jag hjälpte honom ut.. han hade inte rört ynglen.*"

      Stackars liten... Slamkrypare måste vara bland de sötaste varelser som finns.

      Kommentar

      • Triana
        • January 2005
        • 840

        #4
        mm... slamkrypare är helt underbara... jag håller på att bygga smått på en hemsida om mitt akvarium.. fast den är långt ifrån klar.

        guppys är inte bräckvattenbfiskar, de kommer från Trinidad från börjad vad jag vet... och de kommer från bäckarna.. men dock är de tåliga fiskar som har anpassat sig och finns även i väldigt salt vatten.

        humlefiskarna är små när man köper dem.. det är som att köpa små pansarmalar.. de växer sakta *det är därför jag vill köpa den som stort, färdigvuxet monster!* fem cm kanske inte låter mycket.. men den är ju ganska kompakt, bred.. inte lång och smal.. men du har rätt.. de är mest mot artfränder och är dåliga simmare.. men jag misstänker att de kan vara litet nafsiga..

        Kommentar

        • lostgirl
          • January 2005
          • 33

          #5
          Det blir nog inga humlafiskar ändå. Det är inte värt att riskera hanarnas fenor.

          Du råkar inte veta mer om guppys naturliga biotop? Stenform, bottenmaterial, växter, vattenrörelse osv?

          Så här står det på http://guppyplace.tripod.com om salt:

          "Salt is an excellent and safe-guppy remedy for various problems when avoiding chemicals, and a good general additive to relieve stress and protect against ich. It also prevents nitrite poisoning (brown blood disease) in fish. However, salt in guppy tanks is not mandatory and is not advisable if you have a community tank with anything other than other salt-hardy fish.

          When adding salt as a regular additive to the tank, top up the tank before/between water changes with unsalted water. The reason for this is that salt does not evaporate and eventually a build-up of salt will accumulate in tanks that are not regularly topped up with plain water. Then, add the ratio of salt to the water you have physically removed from the tank. For instance, if you have removed 5 gallons and the tank is kept at 1 tablespoon per 5 gallons, dissolve one tablespoon of salt in the water before adding to the tank.

          It is a myth that table salt is toxic to fish. The iodide can be helpful and the anti-clumping agents are minute and fish-safe, though it sometimes clouds the water slightly. However, avoid salt that contains such items as dextrose.

          Other safe alternatives to expensive aquarium salt include sea salt, pickling (cooking) salt, and solar salt. Salt, when added to guppy tanks, is usually in the amount of 1 tablespoon per 5 gallons, or 1 teaspoon per gallon."

          Kommentar

          • Triana
            • January 2005
            • 840

            #6
            hmm.. tja.. jag skulle iaf välja salt utan jod för att vara på säkra sidan.. om den naturliga miljön är svårt att säga... Guppyn finns ju på så många ställen i världen numer.. har hört om vildfångade stammar från nigeria, ur rena extrema saltvattenslaguner osv.. men mina egna guppys har jag i lågt vatten, typ 15 cm högt med små öar... mest för att jag gillar akvarium utan högt vatten.. och de verkar trivas bra... har sett endlers i ett sånt akvarium förr med grästuvor som stack upp ur vattnet och såg hur de ivrigt jagade varann.. det såg härligt ut.. ska skaffa endlers själv så småningom.. det är den vilda typen och jag tycker de är härliga.. dessutom är det en mycket tåligare fisk än den avlade varianten...

            Kommentar

            Arbetssätt...