fins någon fisk som äter skit!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ewaadel
    • November 2004
    • 52

    fins någon fisk som äter skit!?

    Ursäkta min formulering, men vad jag undrar är om det fins någon fisk som äter smutsen i akvariet?
    Jag har bara guppyn, en Molly och några neontetror även en humlafisk. I akvariet finns tvåräkor, och en sugmal också.
    Jag skulle vilja ha något roligt som rensar upp därnere i sanden. Har ni något förslag. Ålar? vet inget om dom. Är de vänliga? finns det mindre varianter?
    Akvariet är på 60L
    Ewa
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    skit i den bemärkelsen att det är avföring är väl inga fiskar som äter. däremot finns det malar, pansarmalar etc som käkar upp överbliven mat...

    så räkorna och malen borde väl äta upp mat, det andra får du slamsuga bort i såna fall..
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Magnus W
      • March 2003
      • 247

      #3
      Det finns en del fiskar som tuggar igenom bottenslammet, men när de har sugit ut det göttaste så skiter även de ut resten. Hur man än beter sig så blir det skit som slutprodukt.

      -- MW
      Plats här för fyndig signatur

      Kommentar

      • Gimbo
        • January 2005
        • 2734

        #4
        Kom på en finurlig sak. Visst vore det bra om man hade en hund och sedan något djur efter som käkade upp skiten efter hunden
        -Låt din hobby bli en besatthet. /Gimbo.

        Kommentar

        • jarinen
          • February 2003
          • 801

          #5
          Däremot finns det en bakterie som äter skit, en så kallad "nyttobakterie" den lever och verkar i filtermaterialet och är duktig på det här med "skit".
          Ju mer och bättre filtermaterial du har dess fler"nyttobakterier" och därmed ett effektivt djur som sakta men säkert äter upp skiten. Det är ingen mal dock men se till att även "nyttobakterien" har nånstans att bo så äter den opp din skit ! ; )


          Mvh Jari

          Kommentar

          Arbetssätt...