Dumma storm

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • faida
    • July 2004
    • 37

    Dumma storm

    ja som ni ser så gillar jag inte stormen som drog fram i småland förra lördagen. jag bor en bit utanför ljungby i en by och där väntas vi få tillbaka våran ström tidigast i slutet av nästa vecka...
    så i söndags morse åkte jag till stöten och lämnade motvilligt mina fiskar i akvariet i hopp om att strömmen snart skulle återvända. men det gjorde den inte och mina fiskar hade inte en chans att överleva i 3 gradigt vatten
    så nu är jag både strömlös och fisklös.
    Och nya fiskar blir det inte förens i mitten av Februari när jag återvänder ifrån två veckors semester i Trinidad. Frågan är bara vad jag då ska ha för fiskar? På ett sätt så är det ju ganska spännande endå att bygga upp ett nytt akvarium så jag tänkte ta tillfället i akt att testa lite nya sorter och byta mitt botten lager till svarta stenar. Så till saken, är det någon som har några tipps till en fin "fiskuppsättning" till ett 54 liters kar?
    Tack för all hjälp!
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Guldfiskar klarar det mesta.
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • faida
      • July 2004
      • 37

      #3
      låter trevligt

      okej, är det något speciellt man bör tänka på med deras skötsel och trivsel? gillar de mycket eller lite växter? osv.
      Tack för all hjälp!

      Kommentar

      • Guy Palm
        • March 2002
        • 5720

        #4
        Guldfiskar klarar det mesta.
        Lägg av Kramfors, även om guldfiskar klarar det mesta så trivs de fortfarande inte i små akvarier.

        Guy
        Guy
        ,Poecilia,SKS,GOC,

        Kommentar

        • faida
          • July 2004
          • 37

          #5
          jaha, så hur ska ni ha det? jag är inte speciellt erfaren så jag vill gärna ha lättsötta fiskar. har du något förslag Guy palm?
          Tack för all hjälp!

          Kommentar

          • dgqlof
            • November 2003
            • 1344

            #6
            Jag lider verkligen med dig. Jag förlorade också mycket fisk i stormen, men inte allt. Det kommer nog att ta ett tag att få tillbaka inspirationen för min del.

            Ursprungligen postat av faida
            ...är det någon som har några tipps till en fin "fiskuppsättning" till ett 54 liters kar?
            Ett litet stim pansarmalar, ett par dvärgciklider och ett litet stim av en vacker tetra. Sikta på 54 cm fisk. Att hitta en svart botten som passar med pansarmalar är lite svårt, börja leta redan nu.

            Kommentar

            • Guy Palm
              • March 2002
              • 5720

              #7
              En fisk du kan ha ett stim om 6-8 st är drottningrasboran.

              Om du vill ha någon ungfödare så passar platty eller Black Molly.
              Som städpatrull kan du försöka få tag på Amanoräkor som är mycket trevliga att titta på.

              Guy
              Guy
              ,Poecilia,SKS,GOC,

              Kommentar

              • Bilbo
                • February 2002
                • 2119

                #8
                Det finns gott om "dvärgfisk" du kan ha i ditt kar. Dessutom bor du inte så långt från Åled. Och han har mer än du kan föreställa dig.
                I mitt 222-liters går nu följande "dvärgar":
                10 st Rasbora kubotai (mycket lättskötta)
                10 st Corydoras pygmaeus (mycket lättskötta)
                4 st Humlafiskar (mycket lättskötta)
                okänt antal Guppy "vildform" (mycket lättskötta)
                2 st Pygmegurami (medelsvår)
                4 st Lakritsgurami (något besvärligare)

                Samtliga dessa är inköpta eller finns tillgängliga hos Arnold i Åled.
                // Magnus
                Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

                Kommentar

                • faida
                  • July 2004
                  • 37

                  #9
                  okej, låter bra!
                  ska försöka dra med någon körkunnig dit =) har ju ett ynka halvår kvar tills jag själv får sitta bakom ratten! några fler tipps på fiskar, by the way?
                  Tack för all hjälp!

                  Kommentar

                  • faida
                    • July 2004
                    • 37

                    #10
                    nu har jag varit och kollat lite i fiskaffären och i lite olika böcker. i böckerna läste jag att den blåaguramin är en väldigt tålig fisk men den är nog lite för stor för mitt kar va? så då tänkte jag att dvärgguramin kanske var något för mig? är den lika tålig?
                    Tack för all hjälp!

                    Kommentar

                    • Triana
                      • January 2005
                      • 840

                      #11
                      För att undvika att dettta händer igen kan man alltid beställa hem värmepack att ha hemma.. har inte andvänt själv men det verkar bra att ha hemma och de är ju inte så dyra..

                      går att beställa från www.akvakompis.se

                      Kommentar

                      • Mathias-D

                        • December 2002
                        • 1122

                        #12
                        finns det någon lista om vad man skulle kunna göra när strömmen går?...
                        bättre länk: Värmepack
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Mathias-D; 30 January 2005, 22:43.

                        Kommentar

                        • dgqlof
                          • November 2003
                          • 1344

                          #13
                          Är det någon som vet vilken effekt en sådan värmekudde avger eller hur mycket energi den innehåller? Jag ställer mig skeptisk till att det gör någon större skillnad vid ett längre strömavbrott där rummet blir kallt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...