Har jag för många fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cikliden2
    • January 2005
    • 434

    Har jag för många fiskar?

    Jag har för tillfället i mitt 200l kar 3st svärdbärare, 9 mollysar, 2 ancistrusar. Är det för många fiskar eller kan jag köpa tex någon mer svärdbärare eller segelfensmolly eller kommer de inte att trivas tillsammans med de andra?
  • thorre
    • November 2004
    • 307

    #2
    Jag tycker inte att du har för mycket fisk just nu. Däremot så är de fiskarna du har rätt duktiga på att föröka sig. Om du väntar någon månad så ska du se att det börjar bli trångt i din burk och då får du ge bort lite ungfisk till vänner och bekanta eller sälja till zooaffären
    thorre.se

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Det är definitivt inte trångbott i ditt kar. Du skulle kunna dubbla antalet av levandefödarna enligt min erfarenhet. Köp tex 7 svärdisar till så det blir lite mer av dom.

      Lycka till!
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • thorre
        • November 2004
        • 307

        #4
        Ursprungligen postat av Marie J
        Det är definitivt inte trångbott i ditt kar. Du skulle kunna dubbla antalet av levandefödarna enligt min erfarenhet. Köp tex 7 svärdisar till så det blir lite mer av dom.

        Lycka till!
        Jag håller med dig Marie. Just nu är det inte trångt i hans burk. Men håller du inte med mig mo att det är oklokt att spendera pengar på mer fisk om fiskarna själva kommer att föröka sig så att det blir fullt i burken om nån månad?
        thorre.se

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #5
          Jo visst är det så att det förökar sig men svärdisarnas yngel är så små så de blir lätt mollymat. Men ska man inte odla så är det ju bara att köpa in. Ska man odla så ska man nog dela på dessa 2 arterna om man vill ha yngel i det akvariet..
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • cikliden2
            • January 2005
            • 434

            #6
            sp det går inte att odla med molly och svärdbärare i samma akvarium?

            Jag har rätt så mycket snåriga växter där yngel kan gömma sig men jag har märkt att speciellt svärdbärar honorna försöker att jaga dem. Trodde att man kunde odla dessa i samma akvarium? Om jag nu vill odla måste jag alltså då bara ha molly i mitt kar men äter inte dessa upp sina yngel?

            Kommentar

            • Marie J
              • January 2004
              • 10616

              #7
              Med min erfarenhet så är mollyynglena lite större än vad svårdisarna är när de föds så det är ju lättare att de åker in i munnen så att säga. Men om du nöjer dig med att få några yngel då och då och har rikligt med växter att gömma sig i så kan du gott ha dom tillsammans.

              Vill du ha massa yngel för att sälja så tycker jag men mina erfarenheter att du ska dela på dessa 2 arter. Och kanske tom mindre antal fiskar per kar.

              Jag får massa yngel jämt och de går i akvarium som är blandade. Jag får kanske behålla mellan 3 - 10 yngel från varje kull och för mig räcker det gott och väl.

              Sen kan man ju ha ett särskilt kar där du lägger honan när det är dags att föda och tar bort henne därifrån efter födseln och då klarar sig fler.

              Så det hela hänger på hur du vill ha det.
              /Marie.

              Min zoon Mina hundar Min Dagbok
              En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

              Kommentar

              Arbetssätt...