Kompletera fiskbestånd till 540

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    Kompletera fiskbestånd till 540

    Hej hej,

    Nu kommer mitt 540 akvarium snart! Härligt!
    Har idag ett mindre akvarium med följande bestånd:

    11 rödmunstetror
    5 praktbotia
    1 ancitrus
    4 siamesiska algätare

    Alla fiskar är ungdjur.

    Kommer behöva köpa till ett par fiskar till det nya karet. Väntar väl ett par veckor innan jag släpper i dem, bara för att vattnet skall ha hunnit stabilisera sig någorlunda.

    Vilka tycker ni att jag skall köpa till? Funderar lite på att göra en asienbiotop... Bara det att det är ett ganska begränsat utbud av former och färger på fiskarna från asien.
    Några trevliga ciklider kanske?

    Inga växtätare eller grävare. De skall inte heller ge sig på mina tetror (helst, går att sälja dem om det är ett krav...)

    Tacksam för svar!

    Mvh

    Stefan
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #2
    Köp en grupp små scalarer av vildformen (grå med svarta ränder) det kommer att bli toppen. Rödmunstetrorna kommer inte att bli uppätna eftersom de blir stora när de är vuxna.
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • Jesper 2
      • April 2004
      • 56

      #3
      Ja varför inte. I så fall skulle du ju ha någon liten trevlig dvärgciklid också.
      Det finns ju många, men t.ex. regnbågsciklid Ap. agassizii.

      Ap. iniridae är en favorit, som jag tycker är en kaxig och mycket snygg ciklid. Vackra stora fenor, och den tickar häftigt med bröstfenorna upp och ner när den ska imponera. Men kanske inte så lätt att få tag på?

      Mvh Jesper

      Kommentar

      • Stew
        • July 2004
        • 1736

        #4
        Några fler förslag?
        540l Malawi
        180l Växt / sällskapskar
        90l odlingskar
        50l odlingskar / karantänskar

        Kommentar

        • Morellen
          • November 2003
          • 4349

          #5
          Varför inte komplettera lite? Några fler botior kanske? De verkar bli riktiga rövargäng när de blir fler och jag tyckte det var skillnad mellan när de var fem och när de blev sju...
          Mosaikguramis är vackra tycker jag, dom håller ju till längre upp än dina övriga fiskar med... och då har du ju lite asienbiotop i det nya karet om man bortser från rödmunstetrorna..
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

          "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

          Kommentar

          Arbetssätt...