vilka fiskarter är lämpliga?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Freog
    • December 2004
    • 15

    vilka fiskarter är lämpliga?

    har lite funderingar kring vad jag ska skaffa för nya fiskarter i mitt akvarium.

    idag finns där222 liter)
    4 siameser
    13 kilfläcksrasboror
    4 scalarer
    1 stor mal av något slag

    Har tänkt mig någon/några dvärgciklider. Främst apistogramma men är inte säker.
    Helst av allt vill jag nog ha nyckelhål men dom måste man väl köpa en hel grupp av och para ut? Kan jag ha flera olika cilkidarter och isåfall vilka?

    Sen är det ju stimfiskar. Jag har gått och förälskat mig i rödmunstetror och har planer på att köpa 10 st. Skulle detta bli för rörigt med tanke på kilfläcksrasbororna?
    Och så antingen pansarmalar eller dvärgbotior. Är dvärgbotior fenbitare? De verkar väldigt lustiga men jag vill ju behålla scalarornas fenor..

    tack på förhand!
    Min nyfunna kompis: JRR Tolkien
  • Freog
    • December 2004
    • 15

    #2
    tänk bort den där ledsna smilin för den kom dit av misstag..
    Min nyfunna kompis: JRR Tolkien

    Kommentar

    • ICEBOX
      • April 2004
      • 150

      #3
      Jag tycker att du borde satsa på ett stort stim av den stimfisk du bestämmer dig för, jag menar, du har ju rejält med volym...

      Tror att det skulle se rätt rörigt ut, med två arter stimfisk, så jag tycker att du borde satsa på att utöka stimmet med kilfläckar.

      (Jag är grymt nöjd med mitt stim med 23 citrontetror i 170 liter)
      375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

      Kommentar

      • Freog
        • December 2004
        • 15

        #4
        oki...men grejen är att jag tycker de ser rättså trista ut..
        Men de ser väl bättre ut om de är många kan tänka.
        vad tycker du om cikliderna?
        Min nyfunna kompis: JRR Tolkien

        Kommentar

        • ICEBOX
          • April 2004
          • 150

          #5
          Tyvärr, ciklider är inte "my cup of tea". Även om jag funderat lite på några nyckelhålsciklider =)

          Snart dyker det väl upp någon kunnig som klargör det =)

          Ang stimmet (mina citroner får vara exempel igen): Jag började med sex stycken, och det såg rätt ynkligt ut. För ett par dar sen köpte jag ytterligare 17, och nu är jag riktigt nöjd - har skrotat planerna på en ytterligare stimfisk-art... Kilfläckarna är dessutom lte mer färgglada, så fler av dem blir nog bra...
          375 liter med 30-talet citrontetror, ett ancistruspar samt 15 ancistrusyngel, snart en grupp Ap. borellii och hantlar http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=330639

          Kommentar

          • Freog
            • December 2004
            • 15

            #6
            men då skaffar jag väl en 10-12 kilfläckar till.

            sen står valet mellar pansarmalar eller botior. antingen ett gäng på 6-7 st av någon pansarmal eller några botior..skulle jag kunna ha praktbotior? eller de kanske skulle bli för stora för mitt kar och om jag hade ciklider kanske inte de skulle kunna komma överens?

            Hur många ciklidarter kan jag klämma in? tycker själv att två verkar rimligt. kanske en med många honor och ett annat med bara ett par, eller?
            Min nyfunna kompis: JRR Tolkien

            Kommentar

            Arbetssätt...