Liten snäckätare, ej botia

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wedquinna
    • May 2003
    • 88

    Liten snäckätare, ej botia

    Skulle behöva en snäckätare i miniformat som inte är stimfisk (dvs ingen botia). En fredlig fisk som inte blir större än ca 5 cm... Finns det? Vill nämligen bara ha en.. Har letat bland trådarna men alla rekomenderar stimmfiskar och det går inte i nuläget. Är det nån som har nån idé? (Är heller inte intresserad av kulfisk.)

    Vågar inte använda mig av något gift eftersom jag även har yngel i karet.

    Tacksam för snabbt svar!!
    Mina åsikter är just bara åsikter...
  • Mariaa
    • January 2002
    • 591

    #2
    Hej!
    I några av mina kar så brukar jag ha Botior ensamma (Botia striata, liten och snäll). Jag har ett stimm på ca 8 st fiskar men de brukar få flytta runt i olika kar och städa bort sniglar. Det har inte varit några som hellst problem med det. När de är tillsammans hela gänget så går de inte heller i stim så jag är inte helt säker på att detta är en stimfisk.
    Mvh Maria

    Kommentar

    • Wedquinna
      • May 2003
      • 88

      #3
      Tack för svaret! Och der verkar i dagsläget enda möjligheten.. Men jag vill verkligen inte ha en fisk som eg ska leva i stimm. Det tar mig emot som tusan. Vill heller inte ha någon kula...

      <b>Finns det verkligen ingen lite, ensamlevaden snäckätare?</b>
      Mina åsikter är just bara åsikter...

      Kommentar

      • Emil89
        • December 2009
        • 3

        #4
        Hej!
        Jag är ute efter precis samma sak; en liten snäckätande fisk, ej stimfisk..
        Nu var det ju ett bra tag sedan denna tråden startade, men ändå.
        -Hittade du vad du letade efter..?

        Kommentar

        • smurfmats
          • February 2003
          • 3538

          #5
          köp snäckätande snäcka istället.. kräver inte så stora utrymmen!
          tråden om fjärilars lek!

          Kommentar

          • Otto the Otocinclus
            • December 2008
            • 94

            #6
            Ursprungligen postat av smurfmats
            köp snäckätande snäcka istället.. kräver inte så stora utrymmen!
            Ett bra exempel på snäckätande snäckor är Anatome Helena som för övrigt är riktigt snygga.

            Kommentar

            • Fishie
              • July 2010
              • 1

              #7
              Jag söker exakt samma sak till mitt 110l.
              Jag har endel fiskar i det, fredliga och har endel plats över, som snäckorna gärna vill åt.
              Ingen av de fiskarna jag har nu verkar bry sig om sniglarna ett dugg och jag funderar därför över att skaffa någon som kanske rensar lite.
              Men vill itne ha någon stimmfisk, utan kanske bara en fisk som klarar sig i ett par elelr själv.
              Helts någon som inte blir så stor heller och som klarar sig på vanligt foder + snäckorna. Har även lite "mal/algätar" foder som jag ger på kvällen. En kula ungefär då jag bara har 2 malar nu. Som till synes inte heller bryr sig om sniglarna.
              Jag plockar dem dagligen, men de är så små att de är svåra att få syn på om de inte klättrar på glaset.

              Tacksam för svar om någon vet en fisk som kanse funkar.
              Villl inte ha en snäckätande snäcka.

              Kommentar

              • Nubi
                • March 2009
                • 9026

                #8
                Man kanske ska förstå varför man får en massa snäckor, "skärpsnäckor" innan man köper en fisk för att äta snäckorna. Finns igen garanti heller på att botior (alla botior) äter snäckor.

                Snäckätande snäcka Anatome Helena är det ni alla söker Och om ni inte vill ha A. Helenor ELLER skärpsnäckor, sluta mata så mkt.
                Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                Fiskbloggen

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nubi
                  Man kanske ska förstå varför man får en massa snäckor, "skärpsnäckor" innan man köper en fisk för att äta snäckorna. Finns igen garanti heller på att botior (alla botior) äter snäckor.

                  Snäckätande snäcka Anatome Helena är det ni alla söker Och om ni inte vill ha A. Helenor ELLER skärpsnäckor, sluta mata så mkt.
                  håller med nubi!!!

                  Att man får super mkt snäckor är till 99,9% för att man matar för mkt!
                  Snäckorna är ju då en del av balansen, dom äter maten som blir över så att den inte ligger och ruttnar och sabbar vattenkvaliten.
                  Matar man minndre kommer också snäckorna att ge med sej...
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • Nubi
                    • March 2009
                    • 9026

                    #10
                    Vi har alla varit där och fått snäckbäbisinvasion i vårt akvarium. Jag har inget emot "skräpsnäckor" för man ser att de är bra för akvariet och håller efter bra i karet och så länge de inte skadar fiskarna och växterna så får de bo där

                    Håll igen med matningen och ge minimalt så försvinner snäckinvasionen rätt så snart.

                    OM du vill ge fiskarna gott gott så kan du krossa de mot rutan, fiskarna lär sig fort igenom ljudet och mumsar i sig snäckan snabbt.
                    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                    Fiskbloggen

                    Kommentar

                    • Cyruz10
                      • February 2010
                      • 235

                      #11
                      Ursprungligen postat av Nubi
                      Man kanske ska förstå varför man får en massa snäckor, "skärpsnäckor" innan man köper en fisk för att äta snäckorna. Finns igen garanti heller på att botior (alla botior) äter snäckor.

                      Snäckätande snäcka Anatome Helena är det ni alla söker Och om ni inte vill ha A. Helenor ELLER skärpsnäckor, sluta mata så mkt.
                      Klockrent svar!
                      Kör Anatome helena i mitt yngelkar då det inte är något alternativ att mata mindre där. Vill ju ha stora bäbisar Dom få snäckor jag hittar i det allmäna karet lägger jag ner i yngelkaret och dom blir snabbt uppätna.

                      Såg en helena snäcka äta en levande snäcka i förrgår för första gången, det såg verkligen brutalt ut! Man kunde se hur den stackars snäckan verkligen kämpade för sitt liv!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...