Hjälp en blivande nybörjare :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimmy. E

    • December 2022
    • 3

    Hjälp en blivande nybörjare :)

    Hej.
    Ja som rubriken säger, jag har tänkt att skaffa mig ett akvarium och det kommer att vara ett Juwel 180L så man kan få plats med lite fisk. Jag har tänkt mig sydamerikanska ciklider men är osäker på vilka som går bra ihop och hur jag skall tänka sedan när det kommer till "städare". Jag har några fiskar jag undrar över Laetacara curviceps​, Ivanacara adoketa​, Apistogramma borellii​, Apistogramma cacatuoides​ kanske inte bägge Apistogrammorna men går någon av dom bra ihop med de större cikliderna? sedan har jag blivit kär i Ancistrus sp. 'snow white'​​ ​​ och Vittina waigensis​. Hur tror ni detta hade blivit? rätta mig gärna och kom med tips och även hur många arter/och antal fiskar jag kan och bör ha vore jätte snällt att få reda på.
    Tack på förhand
  • stefanr72
    • November 2010
    • 1022

    #2
    Mitt råd är att bara ha en ciklidart, vilken du än väljer. Akvariet har inte jättestor bottenyta, så revirstrider är oundvikliga om du blandar. Som "städare" passar nån corydoras, gärna ca 10st. Sen skulle jag valt ett stim med tetror som "utfyllnad".

    Kommentar

    • Jimmy. E

      • December 2022
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av stefanr72
      Mitt råd är att bara ha en ciklidart, vilken du än väljer. Akvariet har inte jättestor bottenyta, så revirstrider är oundvikliga om du blandar. Som "städare" passar nån corydoras, gärna ca 10st. Sen skulle jag valt ett stim med tetror som "utfyllnad".
      Tack för svar ja nu tror jag att jag förstår, trodde att man kunde blanda så länge dom var från tex Sydamerika. Men jag är fast i Laetacara curviceps så den blir säkert den. men kan man ha andra slaks fiskar ihop med den sorten, du nämnde stim fisk, finns det även någon fisk som simmar i par tex. Är Ancistrus för stor att ha i ett sånt kar? även kan man ha snäckor ihop med corydoras?

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11215

        #4
        Anscistrus är kanon. Cordoras och snäckor går säkert också bra. Jag hade kollat in rödmunstetra som är en av mina favoriter.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • Jimmy. E

          • December 2022
          • 3

          #5
          Ursprungligen postat av admin
          Anscistrus är kanon. Cordoras och snäckor går säkert också bra. Jag hade kollat in rödmunstetra som är en av mina favoriter.
          Tack dom var verkligen fina! Tänker om jag skaffar Laetacara curviceps​, 1 Ancistrus sp. 'snow white'​, några Corydoras, ett stim med rödmunstetra. Mängden är jag inte så säker på så tar gärna emot hjälp där XD. Men verkar det vara en normal mängd eller finns det någon fisk man kan lägga till? Hade man kunnat ha någon mer ciklid ihop med dem jag nämnt eller Pterophyllum leopoldi?



          Senast redigerad av Jimmy. E; 14 January 2023, 20:23.

          Kommentar

          Arbetssätt...