Gravid kopparbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tildamemond
    • July 2018
    • 12

    Gravid kopparbarb

    Hej!

    En av mina kopparbarber är duktigt tjock nu. Har ett sällskapsakvarium med barber, tetror och en blågurami. 180 L med mycket växter.

    Är inte så hemma på detta med yngel men vill gärna ha, hur går man vidare?
    Ska man flytta honan eller ha henne i ett yngelkar i det stora? Eller bara låta henne vara och hoppas att ynglen klarar sig.

    Tacksam för alla tips.


    Matilda
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Kopparbarber lägger ägg bland växterna och har du tur kan några yngel klara sig. Det kräver nog ganska mycket växtlighet dock om inte övriga fiskar i akvariet ska äta upp äggen och/eller ynglen.

    Kommentar

    • Sleaper

      • September 2008
      • 2878

      #3
      Romläggande fiskar blir inte gravida utan hos t.ex. Kopparbarben leker honan och hanen i växtsnår. Honan sprider sin rom som hanen befruktar. Man kan alltså inte lyfta ut bara honan. Puntius titteya (zoopet.com)

      Kommentar

      • tildamemond
        • July 2018
        • 12

        #4
        Då gäller det alltså att övriga fiskar låter äggen vara, för att ens ha en chans.
        Låter jag sedan äggen ligga bara? För vissa arters ägg behöver ju ha extra syresatt vatten/föräldrarna äter upp dem mm.

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2878

          #5
          Leker Kopparbarben i ett sällskapsakvarium så är risken stor att rommen och ev. yngel blir till mat för andra fiskar, även Kopparbarben. Extra syre har jag aldrig hört behövas för någon arts rom. Vill man odla Kopparbarb får man nog göra detta i ett odlingskar inrett enligt vad som är lämpligt etc.

          Kommentar

          Arbetssätt...