Guldbarb med tetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chouwa
    • February 2022
    • 1

    Guldbarb med tetra?

    Hej.
    Vi är i uppstarten av ett akvarium och jag har spenderat flera veckor med att läsa på och har fått enormt mycket kunskap här från forumet.

    Nu har jag en fråga till er.
    Vad är er erfarenhet med att ha guldbarb tillsammans med mindre tetror? Hade först tänkt mig neontetra men inser att dom kanske är i minsta laget. Hur skulle skulle det fungera med kardinaler? Tror ni att barben äter upp dom även om tetrornas stimm är dubbelt så många som barbens?

    Vad tror ni om risk/sannolikhet?
  • Orpheon
    • February 2019
    • 38

    #2
    Aldrig varit med om att guldbarber på något sätt skulle bete sig aggressivt eller ge sig på/äta upp andra fiskar, oavsett om det är små tetror eller rasboror.
    Däremot kan de vara "stökiga" och vara väldigt aktiva.
    Därför skulle jag välja ett större akvarium samt inte ha stresskänsliga medlemmar om man ska ha ett sällskapsakvarium med guldbarber.

    Kommentar

    • PixelHermit

      • May 2002
      • 105

      #3
      Jag håller helt med Orpheon: guldbarber brukar inte vara särskilt aggressiva, även om de precis som de flesta andra barber gärna vill undersöka allt i sin omgivning och därför kanske kan upplevas som att de ibland stör andra fiskar. Men aggressiva? Nej, det tror jag verkligen inte. De enda barber i den här storleksklassen som ofta kan vara uttalat aggressiva är tigerbarber, som ofta mobbar eller direkt skadar andra (långfenade) fiskar. Fast det finns undantag, och det händer ibland att även tigerbarber är hur snälla som helst. Hursomhelst så är guldbarber precis som de flesta andra lika stora barber betydligt lugnare – men vuxna exemplar kan säkert ge sig på till exempel små räkor, och äter nog gärna guppyyngel och andra riktigt små fiskar. (Vill man öka ynglens chanser är finbladiga växter bra, där ynglen kan gömma sig de första veckorna.)

      Sen finns det i och för sig andra barber som blir uppemot 50 centimeter långa och som förvisso inte är aggressiva i så mån att de mobbar andra fiskar – men som ändå äter mindre fiskar helt enkelt för att liten fisk = mat. Men det är ju en annan sak, litegrann, och de lämpar sig knappast för nybörjare ändå, alldeles oavsett om man har neontetror eller ej.
      X
      X
      Läs gärna min artikel om killis-släktet Nothobranchius:
      http://sv.wikipedia.org/wiki/Nothobranchius

      Kommentar

      Arbetssätt...