Vad ska jag ha för fisk i karen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Vad ska jag ha för fisk i karen?

    Nu är jag helt rådvill och skulle vilja ha lite tips och idéer från er.
    Ska uppgradera ett av mina kar till ett 200 L (100x40x50) riparium/paludarium under hösten/vintern och kan inte bestämma mig för vilka fiskar jag ska satsa på.
    Några som stått på önskelistan länge är;
    corydoras, kuhliål, fjärilsciklid, skalare, mosaikgurami, honungsgurami, vitfläckstetra.
    Har också kikat lite på nätbarb, andra dvärgciklider & nån l-mal annat än vanlig brun ancistrus.
    Ja, som ni förstår kan jag ju inte få plats med alla dessa ^^

    De fiskar som jag har i karet nu är ett stim ca 15 glödbandstetror, okänt antal platys & en kampfisk hona (som ska flyttas till ett eget kar).
    Har också ett 93 L (80x35?) med 10 kilfläcksrasboror i & en kampfisk hane som jag ev ska skaffa ett nytt akvarium till som är lägre men med samma mått l & b.
    Så egentligen blir det tre stycken kar jag inte riktigt vet hur jag ska ha i. Får uppdatera med mer info om karen när jag kommit hem, men alla tips & idéer mottages tacksamt släng även in andra förslag på fisk om ni känner för det. :-)
    112L växt/sällskapsakvarium
  • Lusse

    • April 2008
    • 328

    #2
    Ingen aning..
    Men när du skall börja med nystart så hade jag funderat på vilket substrat sand/grus/jord.

    Beroende på om du är intresserad av växter eller ej plus det är lite beroende på fiskvalet så kommer det bli lättare eller svårare med växterna. När vissa fiskar vill ha vattenparametrar som inte är optimala för alla växter.

    Jag menar att när väl bottensubstatet är i tanken o vattnet är fyllt samt akvariet är driftsatt. Så är bottensubstatet inget som man bytar ut och ändrar när andan faller på och man är rellativt "fast" i sitt val av substrat som man gjorde när man startade akvariet.

    Inredning kan man flytta omkring o förändra lättare.. "var vecka" om man vill.

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Jag kom på att jag inte nämnde vattenparametrarna jag har här hemma. Kranvattnet här har ett pH på ca 8 och kH/gH på nånstans runt 10-15.
      93 L karet med rasbororna och kamphanen hade jag först planerat att sätta kuhliålar i också. Men substratet är inte optimalt för kuhlis eller corydoras. Sen är det ett växtakvarium så planen är att skapa en matta av växter i karet, vilket också blir knepigt med kuhlis
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • Aquario
        • October 2007
        • 670

        #4
        Just nu så tänker jag mig kanske att köra nätbarb, kilfläcksrasbora, mosaikgurami och nån mal i 200 liters karet.
        Tetror, ev nån ciklid och kanske corydoras i växtkaret.
        Och prova kamphanen med kuhlis i ett nytt kar.
        Eller det kanske går att ha kuhlis i 200 liters? Kommer ju inte ha nån täckglas på det däremot :s
        Tog med en slarvig bild för att visa växtkaret, det är lite stökigt nu när jag precis hackat tillbaka massa växter, det ska fyllas i med mer växter i bakgrunden & förgrunden tidsnog.
        112L växt/sällskapsakvarium

        Kommentar

        Arbetssätt...