Söker specifikt fiskförslag 112 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Surplin
    • April 2020
    • 3

    Söker specifikt fiskförslag 112 liter

    Hejsan!

    Jag är "nygammal" inom akvaristik. Har för 6 månader sedan plockat upp min kära hobby igen efter ca 10 års frånvaro.

    Jag har ett 112 liters akvarium, 80 cm långt, med en fin, harmonisk besättning som jag absolut inte vill skapa oreda i.

    Dock vill jag nu be om råd från er om ni möjligtvis har en idé på en fisk i storleken 7-10 cm som trivs "artsolo" alternativt i mindre grupp på 2-3 och som ej simmar i bottenskiktet som skulle kunna tänkas passa in? Mest för att jag hade tyckt det vore så härligt med en större fisk att vila ögonen på. Men då vill jag såklart att den ska vara lämpad!

    Info:
    Karet är tätt planterat, har fin sand samt rör och stock på botten.

    Besättning:
    11 Corydoras Trilineatus
    3 Kuhliåhlar
    3 Honungsgurami
    7 Kolglödstetra
    Några körsbärsräkor, Amanoräkor + Malaysiska sandsnäckor

    Jag är som sagt väldigt nöjd som det är, men kanske, kanske har jag missat någon fisk som trivas perfekt i mitt kar?
    Senast redigerad av Surplin; 05 August 2020, 20:53. Anledning: Stavade fel
  • pikachu

    • December 2007
    • 1189

    #2
    Jag skulle faktiskt tipsa dig om att skaffa fler kolglödstetror.

    Angående 7-10 cm fisken så skulle jag inte kunna komma på en art som skulle passa i ett så litet akvarium utom ancistrus eller någon L-mal och dessa utesluts ju tack vare att de håller sig till bottnen.
    PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

    Kommentar

    • Surplin
      • April 2020
      • 3

      #3
      Tack för din input! Plan B är att skaffa fler kolglödstetror. Eller så tänkte jag mig eventuellt ett stim Kejsartetror, men är rädd att det blir för rörigt. Men de är ju åtminstone lite större.

      Framöver blir det 3 Kuhliålar till, de är ju hyfsat långa och 6 sådana kanske egentligen räcker för "storfiskintrycket". Mina är framme hela tiden, så de syns!
      ​​​​​​
      ​​​​​

      Kommentar

      • pikachu

        • December 2007
        • 1189

        #4
        Kejsartetror kan vara för stora för kolglöden, dessutom så är Kejsar hanar smått territoriella.
        PS: Du är även välkommen att skicka ett privat meddelande i min inkorg om du undrar över något..

        Kommentar

        • Surplin
          • April 2020
          • 3

          #5
          Hmm, ja då låter det ju som om det kan bli jobbigt för Honungs Guramierna om inte annat.

          Tack!

          Kommentar

          Arbetssätt...