Framtida kombination

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bambikill
    • August 2014
    • 384

    #16
    Om du vill ta en titt för att se nämnda arter/släkten in action;

    En video om "Rosies"; https://www.youtube.com/watch?v=lCf-urnugBs (Jag gillar hennes videos, hon vet vad hon snackar om och går igenom saker från grunden).
    Du vill ha "lugna" fiskar - och de är ju inte direkt något som glider runt i vattnet fridfullt - men jag skulle påstå att det är deras rörelsemönster och inte deras beteende, som är "fladdrigt". De simmar helt enkelt ryckigt när de svävar runt. Jag tänker på just humlor Eller kolibris
    Jag har bara sett dem IRL en gång, när jag checkade in dem på Hornbach nyligen. Jag hade redan bestämt mig för dem sedan förut men då blev jag helt säker, de är så jädra söta. Väldigt nyfikna och liksom... glada

    Cories; https://www.youtube.com/watch?v=z_AdgDUSZkw Videon är rätt bra på så sätt att den visar en stor hög av de vanligaste pansarmalarna och han snackar lite allmänt om dem men framför allt får du se dem live Jag har bara haft sterbai, panda och aeneus (metall) men jag får nog säga att pandor varit mina favoriter. Jag gillade dock samtliga tre arterna

    Danios; https://www.youtube.com/watch?v=9XYK0LcVx8A Dock får han det att låta som om de är helt hysteriska men det är de inte :P De är aktiva. Och lekfulla. Men inte hispiga, enligt mig iaf. Jag har dock bara haft en art (galaxy/pärlrasbora - vilket senare bevisats vara en danio och inte en rasbora och därför snarare bör kallas galaxy/pärldanio...) Jag tycker inte att danios skiljer sig nämnvärt från tetror i beteende... Men jag har å andra sidan aldrig haft några tetror själv och baserar det bara på vad jag sett i andras kar.

    Rasboras; https://www.youtube.com/watch?v=PJX99PUiiWc (Otroligt corny video... haha... Men man ser många arter "live"). Jag ska själv ha drottningrasbora i mitt kar när det är färdigt för inflytt. (Lambchop rasbora på engelska). Alla arter är små till mycket små - och fredliga. Vissa kan vara lite skyggare dock - och passar därför inte med buffliga fiskar. Detsamma gäller för vissa danios.

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #17
      Ursprungligen postat av Tauriel

      Skönt att höra att du tänker så! Gillar dem och de är ju på sätt och vis ett fint huvudnummer - bara det att jag för det mesta inte ser dem... De hjälpte mig också fint i början när hela karet blev grönt av vajande alger men det behövs ju inte längre med tiotalet ancistrus och vatten i hygglig balans... Känns som rätt medvetna firrar, kollar verkligen på mig när jag kollar på dem :-)
      Har du tio ancistrus i ett 180? :O Med annat? Eller nej förresten, du skulle göra av med de flesta, sade du ju i den andra tråden. För du kan ju inte direkt ha särskilt många i ett 180, speciellt inte när du har så mycket annan fisk. Med en normal tankbesättning av annan småfisk tycker jag nog inte att det bör finnas mer än typ tre, max fyra, vuxna i ett 180. Och det beror på hur mycket annat som finns i tanken. Det blir ju både stressigt, tjafsigt och rätt hård belastning på tanken eftersom de är hyfsat stora fiskar i slutänden. (Jag har sett några monster på runt 15 cm men har hört om enstaka som varit ännu större. Min störste hanne var minst 12 men troligen större, när jag gav bort honom.

      Kommentar

      • Tauriel
        • October 2018
        • 34

        #18
        Ursprungligen postat av Bambikill

        Har du tio ancistrus i ett 180? :O Med annat? Eller nej förresten, du skulle göra av med de flesta, sade du ju i den andra tråden. För du kan ju inte direkt ha särskilt många i ett 180, speciellt inte när du har så mycket annan fisk. Med en normal tankbesättning av annan småfisk tycker jag nog inte att det bör finnas mer än typ tre, max fyra, vuxna i ett 180. Och det beror på hur mycket annat som finns i tanken. Det blir ju både stressigt, tjafsigt och rätt hård belastning på tanken eftersom de är hyfsat stora fiskar i slutänden. (Jag har sett några monster på runt 15 cm men har hört om enstaka som varit ännu större. Min störste hanne var minst 12 men troligen större, när jag gav bort honom.
        Alltså de flesta är yngel :-D Har två hannar på 8-9 cm och sen typ tio yngel på max 4 cm - därav att honan flyttat ut! Och jag inser att de inte alla kan vara kvar när de växer till sig... Planen är att bara första hannen får bli kvar - ev också sonen om de klarar av varandra... De är ju så söta <3

        Tack för alla videos, ska kolla igenom dem. Gillar Danio men tänker att om jag ska komplettera med nån mer stimfisk ska den inte vara strömlinjeformad...

        Kommentar

        • Bambikill
          • August 2014
          • 384

          #19
          Ursprungligen postat av Tauriel

          Alltså de flesta är yngel :-D Har två hannar på 8-9 cm och sen typ tio yngel på max 4 cm - därav att honan flyttat ut! Och jag inser att de inte alla kan vara kvar när de växer till sig... Planen är att bara första hannen får bli kvar - ev också sonen om de klarar av varandra... De är ju så söta <3

          Tack för alla videos, ska kolla igenom dem. Gillar Danio men tänker att om jag ska komplettera med nån mer stimfisk ska den inte vara strömlinjeformad...
          Ah jo, jag kom på det sen, att det var din tråd om att separera ancistrus :P
          Jag är så förtjust i dem att jag verkligen vill ha arten. Jag älskar malar men det är nästan omöjligt att hitta någon asiatisk mal som funkar i karet jag ska ha, så min ancistrus får väl halka in på ett bananskal. Han får vara gästarbetare. Eller något.

          Men de förökar sig djävulskt fort när de trivs... Jag skaffade mina golden (fyra eller fem stycken, minns inte vilket) i syfte att avla - då jag ville ha yngel men visste hur svårt det var att bli av med viltfärgade - men ångrade mig fort :S De spottade ur sig sjuka mängder yngel. Som tur var hade de djävulskt bra färg så jag kunde bli av med dem ganska lätt. Men jag tröttnade på det fort oavsett... Jag minns inte vem jag köpte dem av men det var någon odlare här nere i Skåne som är väldigt aktiv veteran i akvariehobbyn.
          När jag köpte mina super rot, bangade jag avel, även om jag är så förtjust i den röda färgen... så jag gav honan till min bror för att slippa yngelproblem :S
          Jag föredrar egentligen viltfärg på de flesta djur eftersom jag vill ha en naturlig look - men ibland fastnar jag stenhårt för en viss färg. Just ancistrus är väldigt fina i viltfärg men de röda är verkligen sjukt fina när de är välfärgade. Golden hade jag inte köpt igen. De är fina, men så onaturliga att jag inte vill ha det igen.

          Jag har sysslat med Axolotl (en sorts amfibie - de coolaste djur på denna jord men krävande i fråga om sina kar) och där började jag med albino - men valde sen viltfärg istället, när jag köpte nästa. Dock var jag en av de första som tog in Copper i Sverige och den färgen är djävulskt vacker. Importerade en hona från Finland - morsan fick släpa med en på vägen hem från släktbesök och ringde mig stup i kvarten från färjan och var orolig över om den stackars varelsen var döende. "Nej, hon sover, mamma...", "Nej, bara låt henne vara...", "Nej, hon behöver ingen mat, bekymra dig inte om det. Och vad hade du tänkt ge henne? Rågbröd?", "Nej, hon fryser inte, det är kallvattendjur, lägg inte burken i sängen under täcket, låt burken ligga på kakelgolvet i badrummet...", "Nej, hon blir inte åksjuk i bilen..." Lol...


          Youtube är bra när man vill se hur de är "live" Och vissa akvarister är väldigt duktiga - inte bara på fisk utan även att förklara det relevanta man vill veta. Jag struntar i om de är fina och snälla - jag vill veta mer specifika saker om deras erfarenheter, och jag tycker att den tjejen i videon om rosa dvärgbotia, är bra på just det. Alla hennes videos är intressanta, även de om arter jag inte vill ha själv.

          Kolla rasboras då - många av dem är lite "knubbigare" i formen än de flesta danios. Dock ska du nog passa dig för de minsta och skyggaste, de funkar inte så bra med större arter för att de (helt naturligtvis) känner sig hotade. De passar bättre i små artakvarier eller med liknande små arter. Jag är galet förtjust i moskiterna men de är såååååå små att de "försvinner" i ett större kar. Och dessutom skulle de nog inte trivas med fisk som blir såpass stor som honungsgurami, som är den största jag tänker ha. (Ca 5-6 cm som fullvuxna).

          Annars har du även kopparbarb, de blir inte så stora (typ 3-4 cm generellt) och är snygga, tycker jag. En riktig klassiker, som väldigt få har nuförtiden för att alla vill ha de superflashiga arterna. Men bland tetror har du också tonvis att botanisera bland

          Kommentar

          • Tauriel
            • October 2018
            • 34

            #20
            Ursprungligen postat av Bambikill
            Jag har sysslat med Axolotl (en sorts amfibie - de coolaste djur på denna jord men krävande i fråga om sina kar) och där började jag med albino - men valde sen viltfärg istället, när jag köpte nästa. Dock var jag en av de första som tog in Copper i Sverige och den färgen är djävulskt vacker. Importerade en hona från Finland - morsan fick släpa med en på vägen hem från släktbesök och ringde mig stup i kvarten från färjan och var orolig över om den stackars varelsen var döende. "Nej, hon sover, mamma...", "Nej, bara låt henne vara...", "Nej, hon behöver ingen mat, bekymra dig inte om det. Och vad hade du tänkt ge henne? Rågbröd?", "Nej, hon fryser inte, det är kallvattendjur, lägg inte burken i sängen under täcket, låt burken ligga på kakelgolvet i badrummet...", "Nej, hon blir inte åksjuk i bilen..." Lol...


            Kolla rasboras då - många av dem är lite "knubbigare" i formen än de flesta danios. Dock ska du nog passa dig för de minsta och skyggaste, de funkar inte så bra med större arter för att de (helt naturligtvis) känner sig hotade. De passar bättre i små artakvarier eller med liknande små arter. Jag är galet förtjust i moskiterna men de är såååååå små att de "försvinner" i ett större kar. Och dessutom skulle de nog inte trivas med fisk som blir såpass stor som honungsgurami, som är den största jag tänker ha. (Ca 5-6 cm som fullvuxna).


            Har bara sett Axolotl på bild men de är sjukt söta! Du skriver väldigt roligt om dina äventyr - som kåserier

            Kollade dina videor. Fastnade för den gröna rasboran, vad den nu hette! Gillar de lite lugnare fiskarna som liksom tänker lite innan de rusar vidare, så rasbora verkar bra. Men som du säger, det finns vackra tetror också. Mest sugen på diamanttetror just nu, så vackra när jag såg dem i affären! (Fast då lär jag bara ha dem, kardinaltetror och Ancistrus typ)...

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #21
              Ursprungligen postat av Tauriel

              Har bara sett Axolotl på bild men de är sjukt söta! Du skriver väldigt roligt om dina äventyr - som kåserier

              Kollade dina videor. Fastnade för den gröna rasboran, vad den nu hette! Gillar de lite lugnare fiskarna som liksom tänker lite innan de rusar vidare, så rasbora verkar bra. Men som du säger, det finns vackra tetror också. Mest sugen på diamanttetror just nu, så vackra när jag såg dem i affären! (Fast då lär jag bara ha dem, kardinaltetror och Ancistrus typ)...
              Menade du den gröna? (Microdevario kubotai) - det är en "riktig" rasbora. Nu kallas den för just smaragdrasbora. Det där blir lite rörigt för vissa kallar fortfarande Danio erythromicon (randig i blåskimrande och silveraktigt) för "smaragd-dvärgrasbora" - vilket är inkorrekt då den klassas som danio. Mats Bryzell tror jag det var - skrev nyligen i någon tråd (om det nu var sin egen eller om det var någon annan - jag rör ihop det) att han ska införskaffa ett stort stim kubotai. Skulle börja med 100(!) st Kul med så stora stim. Jag hade med dem på min lista när jag skulle välja en mikrofiskart men de föll bort för att de inte riktigt passade perfekt ihop med de andra jag tänkt mig.

              Axolotl är ett av de mest fascinerande djuren jag någonsin råkat på. Inte bara deras helt unika fysiologi (de kan t.o.m. regenerera sin hjärna... skulle de - av någon otroligt underlig anledning - förlora halva sin hjärna - kan den teoretiskt växa ut igen... Andra amfibier och reptiler kan bara regenerera halvkassa ersättningslemmar, men Axolotl får nya, perfekta kopior av den gamla kroppsdelen. De används därför bl.a. i forskning gällande degenerativa neurologiska sjukdomar som ALS, MS etc.
              De är väldigt intelligenta och kan lära sig allt möjligt - som t.ex. att se skillnad på individer. Mina reagerade inte på om främlingar närmade sig karet, men kom jag dit - sköt alla till ytan och tiggde mat. Men strunt samma vad gäller små aliendjur nu haha

              Kommentar

              • Tauriel
                • October 2018
                • 34

                #22
                Precis den, tack för namnet! Gillade färgen men den var verkligen mini... Jag tänker att jag vill ha fiskar jag ser från soffan ett par meter bort från akvariet!

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #23
                  Ursprungligen postat av Tauriel
                  Precis den, tack för namnet! Gillade färgen men den var verkligen mini... Jag tänker att jag vill ha fiskar jag ser från soffan ett par meter bort från akvariet!
                  Ja, stora är de då inte Lite större kan man gå - men i.o.m. att dina kardinaler ändå är en ganska stor art - och du har ett ganska stort stim - får du inte direkt plats med ett ytterligare stim om de ska gå långt över en tum i storlek. Så om du kan hitta någon rasbora eller liknande småfisk, är det bättre än att gå på en större art. Diamanttetra, som du nämnde - visste jag inte ens vad det var, så jag fick googla :P Men de blir ju rätt stora såg jag, så med 18 kardinaler blir det ganska trångt även om du bara har de två arterna av tetra plus ancistrus, eftersom du ju behöver ett tiotal eller så av även denna tetra för att få till en grupp som är tillräckligt stor för deras trivsel (Inte för att jag vet något specifikt om arten öht men jag brukar anse att 8-10 är absolut minimum för alla stimlevande fiskar).

                  Haha, jag ska fylla på kuhliigruppen jag har - men jag har inte den blekaste aning om hur många jag har :P Gruppen är på tok för liten just nu för att de äldsta dött av och jag inte har pejl på hur många som finns kvar av de halvgamla och de yngsta. Det kan inte finnas fler än runt sex stycken så jag behöver väl kanske ett tiotal till. Men jag har verkligen ingen aning... det blir ju skoj att se när man ska flytta över dem till det större karet sen... :P
                  (En total mardröm att flytta kuhlii... oljade blixtar och grymt svåra att fånga - jag är alltid rädd att stressa ihjäl dem då det brukar bli en långdragen och svår procedur att få tag i dem :S De riktigt stora är aningen enklare men de små är otroligt svåra att få tag i... Nu senast fick jag skopa ut så mycket sand jag kunde och hälla ut dem med det sista av vattnet och sanden - med risk att krossa någon som grävt ned sig. Bättre det än att stressa ihjäl hela gruppen :S)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...