Framtida kombination

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tauriel
    • October 2018
    • 34

    Framtida kombination

    Som rubriken antyder är jag ute efter tankar kring framtida fiskkombinationer. Jag gillar lugna fiskar med färg som inte blir fler och fler. Älskar tex mina 17 Kardinalteror! Vill bygga vidare runt dem.

    I mitt 180 liters går:
    17 kardinaltetra
    Ancistrusmalar
    Fyra kakaduaciklider
    Två siamesiska algätare (den ena har möjligen vuxit ut mitt akvarium, ca 11 cm ligger mest och slöar?)
    (Platy under avveckling)

    Tetrorna är favoriten sen malarna. Kan jag ha ett mindre stim av någon annan (större) tetra framöver? Eller tex barb? Annan fisk?
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Corydoras kanske? Beror dock på hur din botten ser ut om de trivs. Annars är det ju inte helt fel med någon till tetra eller barb som sagt. Man ska väl dock ha klart för sig att de flesta arter gärna stimmar tillsammans och vissa ogillar fiskblandningar...

    Inte en fisk men körsbärsräkan tycker jag har en given plats i de flesta sötvattensakvarier där de kan reproducera snabbt nog för att kompensera för uppätning, då de ger en fin kontrast till fiskar och sköter sig själva. Utan att veta något om dem verkar väl kakaduaciklider ungefär som att de kan äta räkor dock.

    Kommentar

    • Bambikill
      • August 2014
      • 384

      #3
      Jag håller med Fiskburken om pansarmal (Corydoras) Om ditt kars botten passar dem, vill säga. Fiskarna i ditt kar har liknande preferenser så de skulle funka fint ihop. Likaså är de lättskötta (vissa arter ska vara aningen krångligare dock, om jag inte har fel för mig. Jag har bara haft de vanligaste sorterna), fredliga, extremt roliga i beteenden och utseende (det finns massor av arter i olika mönster och färger) och små - så det är lätt att ha en grupp. Dessutom håller de sig mest på botten så du fyller ut bottenskiktet utan att överbelasta mellan/toppskiktens utrymme med fler arter. Pansarmal (iallafall många men kanske alla arter?) simmar (snarare torpedskjuter...) gärna upp till ytan då och då - generellt längs väggarna - men rör sig normalt inte i de övre skikten i övrigt, utan mest bara på botten. De är väldigt fredliga och passar med det mesta, livliga men inte hysteriska på något sätt. De rotar mest runt efter mat när de inte får fjantryck och gör delfinhopp vid ytan :P
      Så länge dina kakaduaciklider är snälla så bör de passa ihop. (Jag vet inte mycket om ciklider men en bekant hade den arten och om jag inte minns fel var de rätt mycket vid botten och rotade och hade sig?)

      Det viktiga är att de har mjukt/rundkornigt substrat i botten. Dvs antingen sand eller finare grus utan skarpa kanter, då de rotar i substratet efter mat och har känsliga skäggtömmar som kan skadas om de bökar runt i grövre grus. De måste även ha mat för bottenätare så att man tänker på det och inte kör samma mat till alla invånare men det där med olika mat till olika invånare har du säkerligen redan pejl på eftersom du har ancistrus med dina andra
      Pansarmal behöver enligt mig även levande eller fryst foder - (mygglarver, artemia, dafnia etc) som de flesta bottenrotande arter - men det är ju något som i stort sett all akvariefisk förutom rena växtätare, bör få i sin kost någorlunda regelbundet, tycker iallafall jag Inklusive dina övriga arter.
      Du måste även ha dem i grupp, inte bara några stycken. Grupperna behöver inte vara enorma men de behöver artfränder för att må bra.

      Jag tycker att du ska hålla dig ifrån fler arter i de övre vattenskikten om du planerar att behålla ciklidarten i längden för de är rätt stora fiskar och tillsammans med tetrorna är det redan rätt trångt där. Fast jag vet som sagt nästan ingenting om arten du har, eller var de brukar uppehålla sig i karet men jag tycker nog att du bör fokusera på något smått som håller sig mer i bottenskiktet.
      Senast redigerad av Bambikill; 03 July 2020, 18:37.

      Kommentar

      • Tauriel
        • October 2018
        • 34

        #4
        Tack för svar! Corydoras är söta! Tyvärr har jag rätt grovt grus på botten nu, men det är jag inte helt emot att byta ut. Tycker att sand verkar besvärligt dock - risk för gas?

        Kakaduacikliderna håller sig också mest i lägre delen av akvariet. Har läst att de tyvärr inte är så långlivade, så möjligen är de inte kvar när jag inte har Platy längre? Har sex honor som är födda hos mig, så de lär få gå kvar till vidare.

        Vad tror ni för övrigt om Siameserna - kan akvariet ha blivit för litet eller trivs de när de mest är stilla?

        Kommentar

        • Tauriel
          • October 2018
          • 34

          #5
          Och som du skriver Bambikill kör jag redan flera olika sorters foder, så det i sig är inget hinder.

          Kommentar

          • Tauriel
            • October 2018
            • 34

            #6
            Ursprungligen postat av Fiskburken
            Inte en fisk men körsbärsräkan tycker jag har en given plats i de flesta sötvattensakvarier där de kan reproducera snabbt nog för att kompensera för uppätning, då de ger en fin kontrast till fiskar och sköter sig själva. Utan att veta något om dem verkar väl kakaduaciklider ungefär som att de kan äta räkor dock.
            Gillar räkor men tror inte de funkar. Hade Crystal red räkor i ett mindre akvarium där de förökade sig, när jag la i dem i stora karet blev de snabbt färre... Har läst att stora siameser kan äta räkor... Möjligen om varken de eller cikliderna är kvar: räkor, ancistrus, kardinaltetror och...? Nån vacker som syns på lite håll?

            Kommentar

            • Bambikill
              • August 2014
              • 384

              #7
              Ursprungligen postat av Tauriel
              Tack för svar! Corydoras är söta! Tyvärr har jag rätt grovt grus på botten nu, men det är jag inte helt emot att byta ut. Tycker att sand verkar besvärligt dock - risk för gas?

              Kakaduacikliderna håller sig också mest i lägre delen av akvariet. Har läst att de tyvärr inte är så långlivade, så möjligen är de inte kvar när jag inte har Platy längre? Har sex honor som är födda hos mig, så de lär få gå kvar till vidare.

              Vad tror ni för övrigt om Siameserna - kan akvariet ha blivit för litet eller trivs de när de mest är stilla?
              De är djävulskt söta Just nu ska jag bara ha Asienkar men om jag ska ha ett Sydamerika igen - är de helt givna som invånare, jag saknar mina men vill inte blanda världsdelar i det planerade karet. De är så festliga och jag är grymt svag för alla bottenrotare som krälar runt och mumsar i sanden.

              Jag tror att du kanske syftar på det gamla påståendet om att det bildas fickor med nitrit i sanden om det är för tätt och kompakt - och att de då skulle förgifta fiskarna när man rör runt i bottenmaterialet. Vissa påstår att det inte alls är en myt - medan andra (som jag upplevt som mycket kunnigare) säger att det definitivt är en myt. Oavsett vilket, är det ju miljoner och åter miljoner människor som har sand i sina kar Jag har nästan bara haft sand, just för att jag haft fisk och amfibier som krälar runt på botten - och jag har då aldrig haft ett enda problem. Och jag städar för övrigt inte botten i mina kar heller. (Förutom enstaka där det bott invånare som har en "ren" levnadsmiljö i det vilda). Jag har istället flera cm tjocka slamlager och slamsuger i stort sett aldrig - eftersom jag mest haft svartvattenkar för fisk och amfibier som lever i träskliknande vattendrag i det vilda - där jag låter allt "normalt skräp" bilda en naturlig botten. Så mina kar borde med andra ord ha varit totala nitritbomber varje gång någon av mina kuhlii eller andra grävare rotade djupt.

              Möjliga minus med sand skulle väl då snarare vara att det flyttar sig lätt, att det kan åka in i filter lättare och att många växter inte trivs i det om det blir för kompakt runt fötterna för dem. Just nu valde jag själv Rådas näst finaste, 0,5-1 mm. Vet inte om man ska påstå att det är grov sand eller väldigt fint grus - men är iallafall väldigt finkornigt. Inte så puderfin som 0,33;an utan helt enkelt väldigt fin grus. Eller grövre sand. Hur man nu vill se det. Jag ska inte ha pansarmal men däremot kuhlii och rosa dvärgbotia - som båda rotar runt i botten. Kuhlii har samma krav som pansarmal vad gäller underlag då de också har skäggtömmar runt munnen, så det funkar fint med finkornig grus till pansarmal också. Grövre än 1 mm ska man nog inte gå med "rotare". Jag har haft snäppet grövre men det var på håret att jag tyckte att det var olämpligt. Jag hade gärna kört på 0,33 den här omgången också, men jag ska ha mycket växter och så fin sand blir för kompakt för de flesta arter.


              Jag har aldrig haft siameser så jag vet inte hur de ska bete sig. Det kan inte vara ålderdom eller någon krämpa då? Jag tror inte att den skulle dämpa sig bara för att den blivit stor - jag tycker inte att det låter logiskt att den skulle ändra beteende bara för att den växer. Däremot tycker jag väl kanske att arten blir lite väl stor för ett 180 i slutänden men det beror ju å andra sidan på hur arten är i beteende. Jag vet inte mycket om dem. Däremot minns jag att en kompis klagade på att hennes siameser åt upp alla räkor hon försökt ha med dem, utom amano. Så det funkar nog inte med räkor i karet Iaf inte körsbär.

              Kommentar

              • Tauriel
                • October 2018
                • 34

                #8
                Tack för utförligt svar om sand! Kanske vågar...

                Ursprungligen postat av Bambikill
                Jag har aldrig haft siameser så jag vet inte hur de ska bete sig. Det kan inte vara ålderdom eller någon krämpa då? Jag tror inte att den skulle dämpa sig bara för att den blivit stor - jag tycker inte att det låter logiskt att den skulle ändra beteende bara för att den växer. Däremot tycker jag väl kanske att arten blir lite väl stor för ett 180 i slutänden men det beror ju å andra sidan på hur arten är i beteende. Jag vet inte mycket om dem. Däremot minns jag att en kompis klagade på att hennes siameser åt upp alla räkor hon försökt ha med dem, utom amano. Så det funkar nog inte med räkor i karet Iaf inte körsbär.
                Har läst om Siamesen att den kan bli ”slöare” med åren. Men också att det kan bero på storleken på karet. Det är annars en vacker och snabbsimmande fisk. Det är också den enda som just nu bryter Sydamerika-temat (utom en växt). Fast mitt är ett sällskapsakvarium tänkt att vara vackert, rofyllt och lättskött!

                Kommentar

                • Bambikill
                  • August 2014
                  • 384

                  #9
                  Det är rätt många fiskar som blir segare med åldern Många arter av t.ex. botia (som är mina favoriter) tycks lugna ned sig väldigt mycket efter ett par års hysterisk ungdomstid :P Så verkar de friska och nöjda i övrigt är det kanske bara normalt åldersrelaterat beteende. Kanske någon annan som har erfarenhet av arten kan uttala sig

                  Jag tycker inte att man behöver hålla sig till världsdelar om man inte prompt vill Jag har nästan alltid gjort det i mina små kar men aldrig i de som är lite större. Där har jag blandat hej vilt för att jag inte kan låta bli :P Men den här omgången gav jag mig fan på att jag inte tänker tumma på det eftersom jag aldrig fått till en renodlad världsdelsbiotop i något större kar. Jag fick tumma på specifik region men håller mig iallafall till största del runt Thailand. (Och ändå slank den där förbenade sydamerikanen (ancistrus) in... haha...)

                  Kommentar

                  • Tyko
                    • April 2015
                    • 279

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tauriel
                    Vad tror ni för övrigt om Siameserna - kan akvariet ha blivit för litet eller trivs de när de mest är stilla?
                    Jag skulle säga att 180 liter är på gränsen för siameser, men "siamesisk algätare" är ett samlingsnamn för ett antal arter som varierar i hur stora de blir. Om dina verkar fullvuxna (växer enbart runt midjan och inte på längden) och inte är större än 10-15 cm så borde det fungera, ska dock tilläggas att jag har en som definitivt är över 15 cm och 10 år som jag inte skulle hålla i ett 180 liters. Sedan så vill siameser leva i "grupp", de behöver inte vara speciellt många, utan bara så att det inte blir en som är hackkyckling.

                    Kommentar

                    • Tauriel
                      • October 2018
                      • 34

                      #11
                      Ursprungligen postat av Tyko

                      Jag skulle säga att 180 liter är på gränsen för siameser, men "siamesisk algätare" är ett samlingsnamn för ett antal arter som varierar i hur stora de blir. Om dina verkar fullvuxna (växer enbart runt midjan och inte på längden) och inte är större än 10-15 cm så borde det fungera, ska dock tilläggas att jag har en som definitivt är över 15 cm och 10 år som jag inte skulle hålla i ett 180 liters. Sedan så vill siameser leva i "grupp", de behöver inte vara speciellt många, utan bara så att det inte blir en som är hackkyckling.
                      Ja det känns som att det är trångt för min stora - ibland får den ett ryck och tar en sväng men både den och den hälften så stora kamraten slöar mest. Hade tre till en början men den tredje dog av nån sjuka som tack och lov inte drabbade de andra två. De tjafsar ibland om herre på täppanrollen, ett tag var jag rädd att de skulle skada varandra, men de har lugnat sig. De ”bleknar” ibland - tydligen en dominanssignal - men nöjer sig med lite cirklande. Har gott om platser att dra sig undan på i karet när de vill. Märker att de intresserar sig lite för de gulsvarta nytillkomna cikliderna av och till.

                      Kommentar

                      • Tauriel
                        • October 2018
                        • 34

                        #12
                        Ursprungligen postat av Bambikill
                        Jag tycker inte att man behöver hålla sig till världsdelar om man inte prompt vill Jag har nästan alltid gjort det i mina små kar men aldrig i de som är lite större. Där har jag blandat hej vilt för att jag inte kan låta bli :P Men den här omgången gav jag mig fan på att jag inte tänker tumma på det eftersom jag aldrig fått till en renodlad världsdelsbiotop i något större kar. Jag fick tumma på specifik region men håller mig iallafall till största del runt Thailand. (Och ändå slank den där förbenade sydamerikanen (ancistrus) in... haha...)
                        Jag håller i och för sig med dig. Råkar ha blivit mest sydamerikaner då jag gillar dem och började med Platy. Fast uppenbarligen anpassar en sig när det gäller algätare ;-)

                        Tänkte efter morgonens akvariekoll att det kanske är fint som det är när Platysarna är borta... bara några små tetror till så stimmet blir större? Fast jag såg Diamanttetra i affären här om dagen och greps av habegär - liksom till Purpurhuvudbarber... Min lathet begränsar dock mängden akvarier till ett.

                        Kommentar

                        • Bambikill
                          • August 2014
                          • 384

                          #13
                          Kanske det vore bättre att omplacera dem om du tycker att det känns som att karet är för litet för dem. (Såvida du inte vill uppgradera karstorlek istället - och skaffa några till).

                          Då har du bottenskiktet löst och ledigt för annat som kunde passa där - men i så fall är väl något mindre ett bra val om nu kakaduorna trivs bra i de nedre delarna. Som pansarmal. (Kan inte låta bli att pusha för de små rackarna). Jag hade eventuellt föreslagit att du skulle kika på rosa dvärgbotia, som jag själv ska skaffa snart - men de är inte direkt färgglada, de är ganska dämpade i färgen. Men helt oemotståndliga små varelser Då jag bara har ett 180 jag också, kan jag inte ha någon större art av botia - något jag grät blod över, men hittade då den här pytte-arten och blev frälst i dem De påminner om fjolliga små humlor när de surrar runt i karet.

                          I de övre skikten kan du nog ersätta med lite vad du nu känner för, när dina platy är borta. Om du utgår från samma preferenser har du ju en uppsjö av arter. Ett säkert kort är väl att köra på någon annan typ av enkel tetra. Någon typ av danio eller rasbora skulle nog också funka fint. En grupp av någon liten stimfisk helt enkelt Och inom tetra, danio och rasbora hittar du tonvis med färgglada och fredliga små krabater.

                          Kommentar

                          • Tyko
                            • April 2015
                            • 279

                            #14
                            Ursprungligen postat av Tauriel
                            Ja det känns som att det är trångt för min stora - ibland får den ett ryck och tar en sväng men både den och den hälften så stora kamraten slöar mest. Hade tre till en början men den tredje dog av nån sjuka som tack och lov inte drabbade de andra två. De tjafsar ibland om herre på täppanrollen, ett tag var jag rädd att de skulle skada varandra, men de har lugnat sig. De ”bleknar” ibland - tydligen en dominanssignal - men nöjer sig med lite cirklande. Har gott om platser att dra sig undan på i karet när de vill. Märker att de intresserar sig lite för de gulsvarta nytillkomna cikliderna av och till.
                            Då låter det som att de är mer eller mindre fullstora och har det ganska bra hos dig (mina får sig också något ryck ibland och drar iväg på hela längden, 1,5m, så tror det är helt normalt), håll koll på dem så att de inte skadar varandra eller att den ena tar det mesta av maten så borde det vara lugnt. Om jag hade varit du så hade jag antingen försökt ge bort siameserna eller skaffat några till, siameser är väldigt underskattade som stimfiskar, men så länge dina två verkar må bra så tycker jag inte att du ska känna dig tvungen att ändra något för deras skull.

                            Kommentar

                            • Tauriel
                              • October 2018
                              • 34

                              #15
                              Ursprungligen postat av Tyko

                              Då låter det som att de är mer eller mindre fullstora och har det ganska bra hos dig (mina får sig också något ryck ibland och drar iväg på hela längden, 1,5m, så tror det är helt normalt), håll koll på dem så att de inte skadar varandra eller att den ena tar det mesta av maten så borde det vara lugnt. Om jag hade varit du så hade jag antingen försökt ge bort siameserna eller skaffat några till, siameser är väldigt underskattade som stimfiskar, men så länge dina två verkar må bra så tycker jag inte att du ska känna dig tvungen att ändra något för deras skull.
                              Skönt att höra att du tänker så! Gillar dem och de är ju på sätt och vis ett fint huvudnummer - bara det att jag för det mesta inte ser dem... De hjälpte mig också fint i början när hela karet blev grönt av vajande alger men det behövs ju inte längre med tiotalet ancistrus och vatten i hygglig balans... Känns som rätt medvetna firrar, kollar verkligen på mig när jag kollar på dem :-)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...